Du är bibliotekets varumärke

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
DemoskopPanelen 2013.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Kultur för alla – gäller det mig
Konferens och evenemang
Biblioteken i Norrbotten.
Skapa ideala kundprofiler
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Swedish mekteb Skärholmen.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Hälsa och Kondition.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Att lära sig att analysera
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Samhällets ojämlikhet
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Hälsa och Kondition.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Personligt brev.
Kommunikation.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Kommunikation.
Sociologi Introduktion.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Geografi / samhällskunskap
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Effektkarta för extern webbplats
IF Friskis&Svettis Kalmar
Superkommun I en föränderlig värld
Presentationens avskrift:

Du är bibliotekets varumärke Framtidsspaning express Jönköping 25/4 Vad är ett varumärke Kommunikation genom tiderna Megatrender och värderingar idag Paradigmskifte i kommunikationen Du som varumärke Utmaningar – Möjligheter Sociala medier mer än kanal Effektmålsdrivna budskap

Vad är egentligen ett varumärke?

Vad är egentligen ett varumärke? Vision - Vad vill ”kunderna” att vi ska vara

Hur långt har ni kommit? Profil vad vill vi vara Identitet vad är vi Image hur upplevs vi

För att förstå framtiden Vad är egentligen ett varumärke http://www.youtube.com/watch?v=53mNjZiT5RI http://www.youtube.com/watch?v=-nwBtSlLd9Q

Vad är egentligen ett varumärke Industrisamhället övergår i postindustriellt samhälle - informationssamhälle Brytpunkt oljekris 1973 Informationssamhälle – ”nätverksamhälle” Levnadsstandard ökar Philip Kotler, (f. 1931) ”moderna marknadsföringens fader” ger ut Marketing Management 1967 Tryckt dagspress + bio kommunikationskanaler produkter blir allt mer lika i kvalitet Varumärket blir allt viktigare ReklamTv startar 1945 i USA Livsstilsmönster – life styles Internets föregångare - ARPANET 1968 Ökad individualisering Ökad globalisering Första e-postmeddelandet 1971 Produktorienterad demografiska variabler livstilsmönster

Abraham Maslow, 1943

Vad är egentligen ett varumärke ”Hur ofta har du under de senaste 12 månaderna använt Internet” 16-19 år 94% Hög utbildning 91% Män 76 % Kvinnor 76% 65-85 år 43 % Låg utbildning 37 % ”Vilken typ av utrustning har du tillgång till i ditt hushåll” Mobiltelefon 93 % Internet 84 % PC 80 % Bredband 77% Källor: Skellefteå kommun 2030/Kairos Future SOM institutet 2011 UnitedMinds trendstudier

Vad är egentligen ett varumärke Trädet – ledord per ”gren” Start från vänster Mångfalden ökar i kultur., etnicitet, religion, sexuell läggning, intressen m.m. Vi ser också tecken på segregering. Upplevelser med äkta mening. Större del av konsumtion läggs på upplevelser. Att ha upplevt något värderas mer än ägande. Upplevelserna ska ha verklig och äkta mening . Äkthet i flera dimensioner som får allt större betydelse; etik, hållbarhet, naturlighet, ärlighet, enkelhet, historia, Nya mönster, sociala medier. Behov av kommunikation ökar. Sociala medier ökar i alla typer av relationer; privata, jobbrelaterade, kundrelaterade och offentliga. Ökad individualisering, ökad kunskapsnivå. Det ställs att större krav på individen att fatta egna beslut vilket även är en möjlighet. Tilltron till hierarkier minskar och det blir allt viktigare att förverkliga sig själv. Genom den ökade individualiseringen och ökade kunskapsnivån ökar även förväntningar och krav på tjänster m.m. Ständigt vara uppkopplad. Privata eller företagsrelaterade relationer blir alltmer platsoberoende. Utföra arbetet på andra platser än jobbet samt på andra tider än kontorstid. Att vara uppkopplad är en livsstil som löper parallellt med irl. Mötesplatser. Intresset för traditionellt organiserade sammanslutningar minskar medans alltfler söker sig till sammanhang som överensstämmer med livsstil och intressen. Spontana informella mötesplatser, festivaler etc ökar. Människor väljer i allt högre grad träffas utanför hemmen och ställer högre krav på offentliga miljöer och stadsmiljö. Människor vill inte längre vara passiva konsumenter utan aktiva medskapare. Vad är egentligen ett varumärke

Vad är egentligen ett varumärke World Values Survey (WVS) är ett globalt forskarnätverk som från 2012 har sitt sekretariat på Institutet för Framtidsstudier. WVS data gör det möjligt att analysera demokratiutvecklingen i världen, människors uppfattning om mänskliga rättigheter, synen på åldrande, ungas plats i samhället, korruption, förtroende för samhällets m.m. som har betydelse för våra samhällens framtida utveckling. WVS har sedan 1981 regelbundet genomfört enkätundersökningar i närmare hundra länder. Hittills har fler än 300 000 individer från fler än 100 länder intervjuats.

Möjligheter Utmaningar Vad är egentligen ett varumärke Vårt löfte/erbjudande ligger i tiden Önskan om självförverkligande Dedikerad personal Vi vill göra gott Insikt om svårigheter Gedigen bas Utmaningar Hitta vår egenart ”vad är ett bibliotek” kopplat till behov Tydliggöra det fysiska bibliotekets värde Tydliggöra vårt eget värde som medarbetare Följa med i teknikutveckling Kommunicera individanpassat och påvisa nyttan Använda rätt kanal vid rätt tid Finnas där människor finns och när de vill träffa oss Lära oss använda nya kanaler, sociala medier

Du är bibliotekets nyckelspelare men det kräver att du känner dig säker i din roll att du kan förmedla bibliotekets nytta och värde i olika kanaler, fysiskt och digitalt att du kan identifiera behoven att du kan förmedla och aktivt presentera det samlade utbudet att du kan agera vid rätt tid och på rätt plats för att nå målgruppen

Framtiden innebär - Uppsökande irl - Sociala medier - Behovsanpassade budskap

De uppsökande biblioteket i olika ”nivåer” - Finnas på platser där målgruppen rör sig tex spontana, informella mötesplatser, festivaler och olika typer av happenings - På tider som passar målgruppen - Flytta ut biblioteket - Pop-up bibliotek - Samarbeten

Sociala medier – mer än en kanal Personerna Sök de engagerade som i sin tur blir talesmän för din sak. Ger du ”present” bokmärke eller annat, ge två eller fler så de kan ge bort i sin tur Budskapet Enkla budskap som de engagerade lätt kan komma ihåg och lätt att förmedla och som har ett innehåll. Reklam är inte längre intressant. Kontexten Lär känna din målgrupp, budskapet måste presenteras när målgruppen är mottaglig, rätt tid på dygnet, rätt humör, rätt geografiskt. Källa: Fredrik Lyreskog/Wolber World

Behovsanpassade budskap - vad vill vi åstadkomma? vad ska hända med mottagaren hur mäter vi

Ställ dig frågorna Vad får människor ut av att ta del i vår verksamhet På vilket sätt är det vi gör relevant för människor Vilken skillnad gör vår verksamhet i samhället

Gå från ”gamla målområden” • Antal författarprogram • Antal besökare • Visa, bevara, locka… • Vara en pedagogisk resurs..

”Nya målområden” - individnivå Kunskap och förståelse • Förmågor och färdigheter • Attityder, värderingar och åsikter • Glädje, inspiration, kreativitet • Beteende, aktiviteter och förändring Källa: Emily Johnson

”Nya målområden” - samhällsnivå Ett starkare och tryggare samhälle • Hälsa och välmående • Stärkt medborgarskap Källa: Emily Johnson