Studieklimatundersökningen 2012 Resultatanalys Analysen gjord av Monica Nerdrum, Camilla Lundström och Ole Karlsson 19.2.2013 Åbo Akademi | Domkyrkotorget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer

Advertisements

Egenlärar- och tutorträff för BioVet Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling.
Egenlärar- och tutorträff för KT och NatVet Dagens material kommer in på
Kundundersökning mars 2010
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Egenlärar- och tutorträff för KT och IT Dagens material kommer in på
Egenlärar- och tutorträff för KT och NatVet Dagens material kommer in på
Internationell mobilitet
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Introduktion i egenläraruppgiften Tove Forslund, Lärcentret
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Egenlärar- och tutorträff för IT Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Egenlärar- och tutorträff för KT och NatVet Kerstin Fagerström, studierådgivare & Tove Forslund, Lärcentret Dagens material kommer in på
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Egenlärar- och tutorträff för BioVet Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
1 Studieklimatundersökningen 2010 Chock eller förväntat resultat? Pimp my undervisning Ole Karlsson.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Webbinarium: Hur använda SKU? Monica Nerdrum Utbildningsservice.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Mår studerandena bra eller dåligt? Resultat från studieklimatenkäten 2010 Ole Karlsson
ÅA:s förvaltning och regelverk Välkomna till en värld av demokrati och regelverk utan byråkrati och huvudverk Ulla Achrén Förvaltningsdirektör Heinänokka.
BREDDAD REKRYTERING.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet.
Positiva fakta om lärarutbildningen
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

Studieklimatundersökningen 2012 Resultatanalys Analysen gjord av Monica Nerdrum, Camilla Lundström och Ole Karlsson Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1

Innehåll 1)Bakgrunduppgifter 2)Studieplanering och studierådgivning 3)Studiefärdigheter och studieförmåga 4)Studiernas struktur och innehåll 5)Studiemiljö 6)Mitt eget kunnande 7)Framtiden 8)Studieorienteringen 9)Arbetet med avhandlingen 10)Internationalisering Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 2

Enkäten och svarsprocent Första året198 av 756 (26 %)166 av 681 (24 %)169 av 637 (27 %) Tredje året137 av 503 (27 %)132 av 526 (25 %)124 av 494 (25 %) Femte året113 av 432 (26 %)116 av 523* (22 %)94 av 275(34 %)** Master18 av 42 (43 %)-- Totalt466 av 1733 (27 %)414 av 1730 (24 %)387 av 1406 (28 %)  Enkäten gick ut till alla studerande på första, tredje och femte året (inkl. studerande på andra året i magisterstudier)  I år en egen enkät till de engelskspråkiga magisterstuderandena på andra året  Svarstiden var från 11 april till 3 maj Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 3 * inkl. engelskspråkiga stud. för 2010 och 2011 som sannolikt inte kunde svara på enkäten ** fel i utskicket, alla på femte året fick inte enkäten

Antal svar per institution Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 4

1) Studieplanering och studierådgivning  Okunskap om stödtjänsterna – Första året: vilka frågor kan ställas till studierådgivarna?  Tröskel att ta kontakt med egenlärare och studierådgivare – Önskar naturligt forum för att träffa dem, i Åbo även en placering närmare utbildningsenheterna – Funderingar om biämnesval och karriärplanering men även konkret om hur man ansöker om betyg  Irritation över att inte heller anställda känner till utbildningssystemet och stödfunktionerna Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 5

2) Mina studiefärdigheter och studieförmåga  Studerandena känner glädje av att studera men når inte sina egna målsättningar – För fram hög ambitionsnivå, 60 sp/läsår borde vara möjligt för alla – Tredje året samlar stressen  Studierna försvåras av – Bristande studieteknik – Svackor i motivationen – Första året: Svårt att få kontroll över helheten Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 6

3) Studiernas struktur och innehåll  Studierna försvåras av – Kurskollisioner (särskilt svårt att passa in biämnen) – Kurser som flyttas eller inhiberas – Kurserna fördelas inte över hela läsåret/veckan, svårt att se hur 60 sp/år ska gå att genomföra  Utveckling av kurserna – Ojämn arbetsmängd för samma studiepoäng – Balansen teori/praktisk nytta – Aktuella fenomen in i undervisningen – Samordning av examinationen Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 7

4) Studiemiljö  ÅA:s får gott betyg för sin atmosfär – Studerandena trivs i små enheter med regelbunden kontaktundervisning – Enhetens personal känner dig och bra stämning mellan studerandena – 20 % uppger att de upplevt oönskad ensamhet,  Sämre betyg för personalens likabehandling – Missad tidsgräns ger ingen konsekvens, läraren god vän med vissa studerande, vitsordet påverkas om läraren ifrågasätts Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 8

5) Mitt eget kunnande  Fortsättningsvis ganska låg procent studerande som känner till ämnets forskning (femte året 64 %) – Begreppet på forskning baserad utbildning borde göras klarare  Ledarskap/förmanskunskaper har fortfarande låg procent – Signalerar att ÅA:s studerande inte ska sköta chefspositioner i samhället  ÅA utvecklar inte majoritetens förmåga att kommunicera på finska – Kan största delen faktiskt finska på vetenskaplig nivå? Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 9

6) Framtiden  Första året: – få avbryter eller byter högskola, viss rörelse inom ÅA för att man insett att man valt fel bransch  Tredje året: – majoriteten fortsätter med magisterstudier på hösten – en tredjedel har oklara framtidsplaner  Femte året: – majoriteten fortsätter med sina magisterstudier, dvs inte färdiga med studierna inom förväntad tid – 24 % vet inte vad de ska göra efter examen – Önskar mer kontakt med arbetslivet – Majoriteten nöjda men skulle byta biämnen, önskar mer handledning om studiehelheten Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 10

7) Studieorienteringen  Studieorienteringen fortsätter att pressa in för mycket information på för kort tid  Överlag får tutorerna beröm men i gruppen finns oengagerade individer – Tutorträffarna bra för att få information men också för att bli bekant med andra gulnäbbar – 5 % hade inte fått kontakt med sin tutor  Studerandena önskar mer diskussion om biämnen med egenläraren – Stora variationer i egenlärarverksamheten – 13 % hade inte kontaktats av sin egenlärare Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 11

8) Arbetet med avhandlingen  Sen start för en stor grupp – Tredje året: 23 % inleder inte arbetet under tredje året – Femte året: 37 % inleder inte arbetet under femte året  Oklara förväntningar på hur avhandlingen ska utformas särskilt bland kandidatskribenter  Behov att förtydliga handledarens roll  Behov att i början av skrivprocessen införa mer information om – vetenskapligt skrivande – informationssökning och –hantering – referensteknik Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 12

9) Internationalisering (utbyte)  ”ÅA ska öka mängden möjligheter för ÅA-studerande... att erhålla unika internationella erfarenheter av hög kvalitet...”  Förvånansvärt många (23 %) meddelar redan på första året att de inte är intresserade av utbyte  Många meddelar ett intresse men på basis av femte årets svar blir utbytesperioden ogjord – Enkäten pekar på skillnader mellan utbildningar  Utbytesstudier har inte ett dåligt rykte men det finns en oro för att studierna förlängs och att det blir ekonomiskt betungande Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 13

9) Internationalisering (på hemmaplan)  34 % av studerandena (tredje/femte) hade inte lärt känna en utländsk studerande vid ÅA  41 % på femte året hade inte upplevt en icke-nordisk föreläsare, 12 % hade endast haft inhemska föreläsare  Kompetens för nordisk arbetsmarknad – 71 % positiva på femte året, 10, 5 % negativa  Kompetens för internationell arbetsmarknad – 60 % positiva på femte året, 15 % negativa  Åsikterna går isär om ifall ÅA (studiemiljö/utbildningar) ska försöka bli mer internationellt Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 14

Studieklimatundersökningens rapporter publiceras på webbsidan Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 15