Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Staten och det civila samhällets organisationer
Advertisements

J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Västsvenska paketet.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Infrastrukturplanerna
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
Vi blir Region Jönköpings län
OECD Territorial Review of Sweden
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Stockholms- regionens utMAningar
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Välkomna!.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Bakgrund Samhällsstöd till olika trafikformer såsom linjetrafik, färdtjänst, sjukresor och skolskjuts Olika lagar och olika organisationer Påverkar.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Vårt historiska arv! Nätverket Kvinnokraft arbetade under 1980-talet för att skapa opinion kring fördelningen av de regionalpolitiska medlen och den ojämna.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Hållbar konsumtion Förstudie gällande regionala och lokala aktörers möjligheter att arbeta med konsumtionsfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv Samarbete.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Rätta linjen Riksväg 56 Planeringsläge
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Enhetlig myndighetsutövning
Presentationens avskrift:

Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen LW- inleder – presenterar oss Vid behov presenterar parten sina deltagare

Räta Linjen Gruppen aktörerna Länsstyrelsen Gävleborg Regionförbundet Sörmland Fotnot: ytterligare medlemmar eventuellt på gång

Räta Linjen Gruppen historik Räta Linjen – Vägförvaltningen Västmanland ca 1987 Räta Linjen Gruppen – lokala och regional samverkan ca 1989 Räta Linjen – en del av riksdagens nationella stomnätet 1993 Ambitiösa förstudier och vägutredningar bla Katrineholm-Västerås ca 1995 En rad gemensamma skrivelser och debattartiklar bla Mats Svegfors 2001 Omstart i Räta Linjen Gruppen 2005, efter lågt utfall i planen 2004-2015 Samma motiv för Räta Linjen som nu! Lokal och regional utveckling Ökande trafik, och då särskilt tung trafik En avlastning förbi Stockholm

Räta Linjen Gruppen organisation & finansiering En politiskt sammansatt styrgrupp kommunstyrelsens ordförande i Västerås stad, Ulla Persson, är också ordförande i Räta Linjen Gruppens styrgrupp En tjänstemannagrupp Sammankallande i tjänstemannagruppen är Håkan Johansson, Västerås Stad. Gemensam finansiering av bl.a. konsult utifrån befolkningsstorlek Tidsperiod 2010-2012

Räta Linjen Gruppen aktiviteter som genomförts sedan 2005 1 gemensam logga med vision tydliggjord 1 gemensam broschyr 11 st nyhetsblad 5 seminarier 3 underlagsrapporter ett antal gemensamma skrivelser 1 USB minne med samlat material

Räta Linjens roll och funktion En nationell väg Nationell stamväg sedan riksdagsbeslut 1993. Utpekat av Gods- transportdelegationen. Utpekat av regeringen 2010. En storregional väg Räta Linjen stärker Stockholm-Mälardalens flerkärnighet. En lokal väg Räta Linjen binder parvis ihop kommunerna.

Räta Linjen Trafiken, och då särskilt den tunga trafiken, kommer att öka längs Räta Linjen. Standarden idag är på många delsträckor för dålig längs Räta Linjen. Genom en förbättring byggs lokal och regional nytta för medborgare och näringsliv. Räta Linjen fungerar, med sina 4 mil kortare vägsträckning än E4, som en avlastning förbi Stockholm.

Ökad kunskap om Räta Linjen Både befolkningen och sysselsättningen har ökat och fortsätter öka Branchstrukturen varierar men har en betoning på transportrelaterade näringar Ett allt högre grad av pendlande mellan bostad-arbete/studier Strukturskapande offentlig och privat service till ett allt färre antal platser Persontrafiken är koncentrerad mot lokala och regionala resor, främst med bil Förändringar inom godssystemet ger Räta Linjen ytterligare ökad betydelse Kollektivtrafiken, särskilt över länsgräns, behöver utvecklas Trafiken kommer fortsätta att öka Stråket har flera roller och funktioner med särskild vikt på tunga transporter Vägstandarden är för låg på flera partier

Räta Linjen – redovisning av faktiska åtgärder sedan 2005 Några exempel på resultat sedan 2005 är Ett gemensamt vägnummer, väg 56, istället för fem stycken olika Tre av de fyra stora objekten längs stråket har antingen byggstartas eller öppnats för trafik (östra förbifarten Katrineholm, Västjädra-Västerås, förbifart Sala) Flera riktade åtgärdsinsatser har antingen byggstartats eller öppnats för trafik (Simonstorp-Ändebol, Västerås-Sala, Tärnsjö-Länsgränsen, Cirkulationsplats Valbo) Ett flertal rekonstruktions – och underhållsinsatser har genomförts Planering och projektering av åtgärder har på samtliga sträckor flyttats framåt

Räta linjen i nationella transportinfrastrukturplanen 2010-2021 Investeringen Stingtorpet-Tärnsjö, åtgärd 17, är av största vikt för hela stråket men kommer sent i perioden Flera av de namngivna objekten i planen är av mycket stor betydelse för att understödja arbets- och studiependlingen, men kommer sent i perioden (åtgärd 6, 10, 21) De trimningsåtgärder som fysiskt är anslutande mot större planerade investeringar bör samordnas avseende byggnation (åtgärd 3, 5, 15, 16) Hela Räta Linjen är ett nationellt vägnät av betydelse för godstransporterna.