Arena Kompetensförsörjning i statsförvaltningen Kompetensförsörjningens framtid i staten, nationellt och internationellt. Bengt Eriksson 2006-11-24.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Brukarfokus i biståndshandläggning
Staten och det civila samhällets organisationer
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
The MOVIDA Project Background: EPBD 2010, compulsory inspection of HVAC- systems. Energy Performance of Buildings Directive Goal –Enhance energy efficiency.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Vad är en innovativ förvaltning? Vad är en innovativ förvaltning?
Samverkanssäkrade utbildningsprogram
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Inkludering – med plats för alla
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Mångfaldsarbete – externt och internt fokus Statliga myndigheter ska, med höga krav på rättsäkerhet, ge god och likvärdig service till alla medborgare.
1 Arena – Medborgarnytta genom intern effektivisering 27 oktober 2006 Förutsättningar för framgångsrik utveckling av e-förvaltning Vivian Vimarlund,
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Personalpolitisk inriktning
Result ”Arbetsmiljöindikator” or ”Employee Satisfaction index” IMBIM QS Projektledare Lena Båth 2015 Personalavdelningen, UU, i samarbete med.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Trender och utmaningar för det offentliga åtagandet i en föränderlig tid Hans Folkesson.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Migrationsrätt: Legal immigration JL Ida Staffans.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Myndighetschef - ett kvalificerat ledarskap i statsförvaltningen
Arbetsgivarfrågorna i ett statligt perspektiv
NyttoVärderealisering och beslutsfattande inom digitalisering av offentlig sektor Leif Sundberg.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Kommissionen för jämlik hälsa
My role model.
Horisontella principer
Competence Academy – Public Sector
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Förbättra klubbkvalitet
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Arena Kompetensförsörjning i statsförvaltningen Kompetensförsörjningens framtid i staten, nationellt och internationellt. Bengt Eriksson

Dagens styrning av kompetensförsörjningen i statsförvaltningen Det delegerade arbetsgivaransvaret: det personalpolitiska beslutet 1985, verksledningsbeslutet 1987 Relevant lagstiftning Förordning om årsredovisning och budgetunderlag Budgetpropositionen Förvaltningspolitiken (handlingsplan, programförklaring m. fl.) Skrivningar i regleringsbrev Regeringskansliets vägledning?: Myndigheternas redovisning av kompetensförsörjningen i årsredovisningen

Föreskrifter och råd, förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag 3 KAP. 3 § FÖRESKRIFTER Redovisningens innehåll skall anpassas till myndighetens specifika förutsättningar och regeringens behov av information. Redovisningen skall baseras på dokumenterade data och mätmetoder.

Föreskrifter och råd, förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag 3 KAP. 3 § ALLMÄNNA RÅD Med kompetensförsörjning avses här att säkerställa att kompetens finns för att nå verksamhetens mål och tillgodose dess behov på både kort och lång sikt. Med verksamhetens mål avses myndighetens mål enligt 3 kap. 1 § första stycket. Analysen och bedömningen bör avse de sammantagna åtgärder som vidtagits i relation till verksamhetens mål. Det kan t.ex. avse åtgärder som syftat till att attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla kompetens samt åtgärder för kompetensöverföring.

Förvaltningspolitisk programförklaring En av tre ledstjärnor: Nytänkande och förändring: Öppenhet för ny teknik och nya lösningar. Utvärdering, uppföljning och ständigt lärande. Mål 2. En förvaltning som gör rätt saker på rätt sätt: - En mera kompetent förvaltning - En mångkulturell förvaltning

Kompetensfrågor i programförklaringen Fortlöpande och strategiskt arbete på myndigheterna med att utveckla kompetensen Förtroende genom nolltolerans mot korruption, etiskt förhållningssätt Analys av utvecklingsbehov i statsförvaltningen Ökad mångetnisk och mångkulturell kompetens Kartläggning av rekryteringsmetoder Modell för analys och uppföljning av mångfaldsarbetet Nytänkande och förändring – genom utvärdering, uppföljning och ständigt lärande ska förvaltningen anpassa sig till en föränderlig omvärld

Statliga arbetsgivarfrågor i budgetpropositionen för 2006/2007 De statliga arbetsgivarna skall totalt sett inte vara löneledande. De statliga arbetsgivarna skall öka andelen kvinnor på ledande befattningar. De statliga arbetsgivarna skall minska löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Detta är ett nytt mål för Den etniska och kulturella mångfalden bland de anställda i statsförvaltningen skall öka på alla nivåer. De statliga arbetsgivarna skall verka för en god arbetsmiljö i syfte att minska sjukfrånvaron.

Resultatindikatorer Myndigheternas arbete med kompetensförsörjningen. Personalförsörjningsläget i staten. Utvecklingen av genomsnittliga löner i olika sektorer på arbetsmarknaden. Andelen kvinnor på ledande befattningar inom staten. Löneskillnader mellan kvinnor och män med hänsyn tagen till arbetstid. Trots att detta är ett nytt mål för 2007 finns till- gänglig statistik för uppföljning. Andelen anställda med utländsk bakgrund på olika nivåer inom statsförvaltningen. Den genomsnittliga sjukfrånvaron i staten.

Förutsättningarna för kompetensförsörjning i svensk statsförvaltning Styrkor/möjligheter En i huvudsak god rekryteringssituation Den övergripande målsättningen att samverka mer Hög akademikertäthet Delegerat arbetsgivaransvar Strukturell utveckling: IT, kunskapshantering Svagheter/Hot Otydligt uppdrag och styrning Generationsväxlingen Minskande andel yrkesverksamma om några år Ökande konkurrens om arbetskraft? Kulturell eftersläpning (cultural lag)

Statlig kompetensförsörjning i EU- perspektiv # 1 Leadership and the Lisbon Strategy Performance management Age management and transfer of expertise Mobility Ethics Change management Strategic HRM Civil servant roles

Statlig kompetensförsörjning i EU- perspektiv # 2 (Hållbar kvalitet/utveckling enligt 4QCs vetenskapliga rapportörer) Från design till co-design -Skapa och kommunicera en öppen och stödjande attityd till förslag om förbättringar, varifrån de än kommer. -När innovationsförslaget är på agendan – inkludera ett brett spektrum av uppfattningar och intressenter i dess tidiga utveckling. -Genomför en tidig sökning för att se vad andra gjort – också internationellt. -Definiera tydliga standards eller mätbara mål. -Planera (designa) inte bara besluts- och produktionsfaserna, utan också den eventuella utvärderingsfasen.

Från decision till co-decision Co-decision understödjer hållbar kvalitet/utveckling eftersom medborgarna -Kommer att uppfatta att de ”äger” besluten. -Medborgarna blir kunnigare genom att delta i debatt och process som föregår beslut, vilket skapar legitimitet. -Deltagande kan i sig öka tillfredsställelse.

Från production till co-production Co-production ökar hållbarhet i kvalitet/utveckling - Eftersom produktionen ”ägs” gemensamt. -Produktionssättet blir synligare/öppnare och därför begripligare. -Resultatet kan innebära färre ”black boxes” och därmed skapas bättre legitimitet. ”It takes a whole village to educate a child.” African saying

Sex aspekter av ”co-production agenda” 1.Förskjutning från organisationsbaserad produktion till en ”kedje”-baserad produktion. 2.Trenden inom OECDs länder att fragmentisera större departement till autonoma myndigheter och behovet att motverka risken för stuprör (fragmented silo production). 3.Vertikal kedjeproduktion kräver co-production filosofi och praktik (för att klara ”ett ärende, en kontakt”). 4.Resultat är definitionsmässigt co-produced (eftersom något annat inte är möjligt). 5.Själv-service med stöd av e-gov och ICT ökar medverkan av medborgaren som medborgare och kund i produktionsprocessen. 6.Horisontell co-production är beroende av frivilliga, icke-profit organisationer och religiösa organisationer.

Från evaluation till co-evaluation Vi måste utvärdera för att konstatera effekterna av utveckling av servicekvalitet. Är brukarna nöjdare än förr? Vi måste utvärdera prestationsdata, servicebrukarnas uppfattning, men också icke-brukares och möjliga framtida brukare. ”The barriers to citizen participation are not technology-driven but have social, cultural and intellectual reasons. Therefore, it is important to measure who participates, who doesn´t and why.” ”What are your citizens´ development goals?”

Ur Finnish Public Management ”Building Sustainable Quality Ministry of Finance, Finland “According to some studies, the most significant obstacles to productivity improvement in enterprises and in the public sector seem to be organisational or employee issues, internal resistance to changing processes, inability to change staff behaviour from centralised decision-making, lack of support from the management and so on. It has been realised during the Productivity Programme that the most significant obstacles of productivity improvement in the public sector seem to be structural or human resource management issues and often also a cultural resistance to change.”