2014-09-09 1 Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Gasmarknadens processer
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Sellmasters affärsidé
Ta fram marknads- och säljprocesserna och skapa en proaktiv organisation
Processkartläggning.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Ett arbete med att etablera
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument
#3 Processtänkandet - den säkra vägen till framgångsrik CRM.
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Processorienterat förbättringsarbete
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
GIRAFF TEST Linda Törnström och Anders Rapp.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
Utvärdering av processmognad
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Reseproduktion och försäljning
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Aktiviteter och upplevelser
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
Case manager Genomför en omfattande utredning Hjälper brukaren nominera deltagare till Resursgruppen Har en personlig och kontinuerlig kontakt Verkar för.
Marknadsföring och försäljning
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Lärande utvärdering genom följeforskning
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Intern/extern kommunikation
Offensiv kvalitetsutveckling
Från JBOWS (“Just a bunch of Web Services”) till SOA 1 Sundsvall 42, 15 oktober 2008.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Region Östergötland Riskanalys av XXXXXXXXXXX Region Östergötland Månad år Välkomna! 1.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Introduktion till The Rational IT Model
Dofsan – ett pilotprojekt
Coaching.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Teknikcollege Söderslätt
Kvalitetsberättelse 2017.
Kommunikationsprocesser
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!

Varför processorienterad marknadsföring och försäljning? Ger alla i organisationen ett gemensamt synsätt på hur de skall arbeta för att skaffa, behålla, utveckla och återvinna lönsamma kunder. Själva idén med processerna är att de ständigt skall förbättras. Det leder till att vi använder marknadsföringsbudgeten effektivare hela tiden. Dessutom är processer är också ett pedagogiskt väl fungerade sätt att beskriva orsak och verkan. Det gör att alla medarbetare tydligt ser sin och andras roll i marknadsföringsarbetet.

Vilka fördelar ger processmetoden? +Grundar sig på empiri m a o utgår från företagets nuvarande kundflöden och inte från en teoretisk idealvärld. +Processerna är motorn i kommunikationen; skall se till att önskade flöden inträffar oftare och förhindra oönskade flöden +Fokuserar på processer som ger antingen omedelbara intäkter och/eller förlänger durationen. Leder till ökad livstidsintäkt. +Ser till att det är företaget som som tar initiativet till kundkontakterna. Marknadsföringen blir mera proaktiv och mindre reaktiv. +Säkerställer att medarbetarna gör också det som är viktigt och inte bara det som är bråttom. +Lätt att implementera då organisationen själv aktivt deltagit i skapande processerna.

Hur går processarbetet till? 1. Identifiering av aktuella kundflödena; vilka är önskade vilka är oönskade. 2. Kvantifiera de olika kundflödena och se hur de påverkar CLV 3. Sorterar in kundmöten i följande grupper; basflöden 1. Skaffa 2. Behålla & Utveckla 3. Återvinna 4. Beskriv hur processerna kommer att påverka kundflödena; värdera insatserna i ”business case”. 5. Förbättra nuvarande processer genom att modifiera, lägga till alt ta bort delar och/eller hela processteg. 6. Välj ut de processer som du vill testa som piloter.

Hur går processarbetet till? 6. Testa processerna på utvalda pilotmarknader. 7. Utvärdera hur processerna har fungerat 1. Tekniskt 2. Kommunikativt 3. Organisatoriskt 8. Modifiera pilotprocesserna med önskade förbättringar. 9. Implementera processerna i verksamheten.