GROVA GENERALISERINGAR 2050 bor 7 av 10 världsmedborgare i städer För första gången någonsin bor mer än hälften av jordens befolkning i städer (2012).

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Bensinpris God dag, Jag har hört, Att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00.
Kulturell och ideologisk jämförelse
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Hinduism - Indiens religion -
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Nytt landskap: helgsupande avtar; vardagsdrickande tilltar Ett gäng typiska alkoholister.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Vad innebär val av vårdenhet?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Alla kan påverka!.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Ett tema om befolkningen i världen
Demokrati och hur Sverige styrs
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
De Abrahamitiska religionerna
Ta ställning och handla!
Styrgrupp Främlingsfientlighet Miljölobbying Fritidsgårdar/Aktiviteter Skolsamarbete Kollektivtrafiken Utveckla Södertälje Mohamed.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Klimaträttvisa Utifrån Ett biskopsbrev om klimatet och Världens kurs Ditt namn Ort och datum.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
6 021 %
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Från idé till verklighet!
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
För att inkludera alla Ljusdal IF
1800-talet.
– levnadsmiljöer försvinner
Inom hästnäringens organisationer har vi gemensamt beslutat att sträva efter tillväxt. Vi ser att det finns potential för vår sektor att växa och.
Alliansens ekonomiska politik för mål och budget 2016.
Personas Att använda vid PCP – personcentrerad processkartläggning.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Geografi Henrik Carlsson.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Kan tillit främja tillväxt?
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Att vara idrottsförälder
Presentationens avskrift:

GROVA GENERALISERINGAR

2050 bor 7 av 10 världsmedborgare i städer För första gången någonsin bor mer än hälften av jordens befolkning i städer (2012). Städernas befolkning växer med 65 miljoner om året motsvarar 7 nya städer av Chicagos storlek. Stadslandskapet förändras, både fysiskt och maktmässigt. År 2025 kommer 1 av 3 länder att bytts ut på listan över världens 600 viktigaste städer.

Urbana konsumenter – nya konsumtionsvanor anpassade efter stadslivet En global konsumtionsklass växer fram i världens städer med en allt högre privatkonsumtion av varor och tjänster. I stadens frodas kulturförändringar – Människor från olika länder och kulturer och värderingssystem blandas, krockar och finner vägar till samexistens. Befolkningen både likriktas och blir mer mångfaldig. Internet skyndar på utvecklingen, sprider nyheter, moden, idéer, kultur.

Några trender för stadslivet Rurbanisering. I städerna saknar vi kopplingen till naturen, ökat intresse för det lantliga. Bo i stan men leva som på landet. Mobility 24/7. Ständig uppkoppling är normaltillståndet. 30 miljarder internetanslutna mojänger år De flesta inte ens PC:s och liknande. Vi är dock samma med fysiska och psykiska behov av tillhörighet och säkerhet – tjänster och produkter som levererar nya sätt att tillgodose behoven blir vinnare, helst i uppkopplad form. Ett friktionsfritt leverne och mindre toleranta mot störningar. Enkelhet och tillgänglighet tydliga trender för detaljhandeln, avgörande att det är enkelt att köpa en produkt. Från ägare till brukare. Med ett moln fyllt med information som vi kan ha tillgång till det när som helst av vad som helst blir tillgång viktigare än ägarskap.

Don't wanna work, work, work I wanna make money while I sleep Dont wanna work, work, work I wanna make money while I dream Lever vi en narcissistisk kultur där slutet för det sociala är nära? Dagens ungdom ses som ytlig, självupptagen och hedonistisk. Sociala medier har en stor roll betydelse för vidmakthållandet av en narcissistisk kultur. En plats där alla kan glänsa och marknadsföra sig genom att vara sina egna varumärken. I USA talar man nu om ”Generation ego” som en grupp hemsökt av en narcissistisk epidemi. Busy Doin' Nothin'

Miss Lisibell, 13 år från Ödsmål i Stenungsund. Videobloggare med följare på Youtube och på Instagram. Bloggar om hästar, mode, smink, kompisar och om livet i allmänhet. Veckorevyn har idag en upplaga på exemplar och en cirkulation på personer. Lever i en tid då en 13-årig bloggare krossar en gammal institution.

Felix ”Pewdiepie” Kjellberg, 24 år från Örgryte som hoppade av universitet för att göra klipp på YouTube om videospel. 4 år senare är hans kanal på YouTube störst i världen med 25 miljoner prenumeranter (Bros).

Dagens och framtidens globala unga Menar att samhället har blivit för individualistiskt Politikernas tänker för kortsiktigt – tar inte ansvar för de avgörande problemen Har gett upp politiken, ligger längst ner på intresselistan Istället ligger fokus på det personliga planet – den nära omgivningen, familjen och vännerna

Familjen betyder allt - relationen ska vara hela livet De som beundras mest är: De som är bra föräldrar De som lyckas hålla ihop familjen Den som är bildad och har kunskap om mycket Är framgångsrik i sin karriär Det är det lilla livet som är viktigt: Att ha ett bra jobb och bra bostad Att träffa den rätta, gifta sig Få barn Att känna samhörighet

Och de gamla blir bara yngre Visades tidigt att det inte är några passiva gamlingar –Aktiva, köpstarka, friska, välutbildade Närmare pensionen revolterar mot synen på ålderdomen som vilotid –Fortsätta jobba på sina egna villkor, varvat med ett aktivt pensionärsliv Fortsatt fokus på individualisering och mindre på trygghet och kollektiv när pensionen är ett faktum –Familjebanden blir svagare, barnen har flyttat ut, föräldrarna är borta.

Framtidsdrömmar inför pensionen

Nya generationer, nya medievanor och rollmodeller. Varumärken får allt svårare att nå fram i traditionella kanaler, inte bara för att vi konsumerar mindre linjär-tv utan för att vi ställer allt större tilltro till enskilda personer. Miss Lisibell, 13 år från Ödsmål i Stenungsund. Videobloggare med drygt följare på Youtube. På Instagram följer personer hennes flöde. Bloggar om hästar, mode, smink, kompisar och om livet i allmänhet. Idag har Veckorevyn en upplaga på exemplar och en cirkulation på personer. Lever i en tid då en 13-årig bloggare krossar en gammal institution. Isabella Löwengrip har en miljon besökare i veckan på sin blogg Blodinbella och närmar sig följare på Twitter. Kenza Zouitens blogg utsågs till ”Most Influencial Fashion Blogg” under modeveckan i Berlin. Är idag Sveriges största blogg. Man kan tycka vad man vill om personifieringen men det som står är att trenden återfinns i alla delar av samhället och den blir dessutom allt viktigare. Utvecklingen går mot en personfokusering där varumärken i allt större utsträckning låter sig gestaltas av enskilda personer som vi konsumenter litar på, fascineras av och vill identifiera sig med. Varumärken bildar allianser med enskilda