Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
OGUs mål OGU är en intressegrupp inom SFOG vars mål är att värna och arbeta för bra utbildning och arbetsförhållanden för ST-läkare inom obstetrik och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
BRUK En introduktion.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Systematiskt kvalitetsarbete
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Patientupplevd vårdkvalitet
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Förslag till ny specialistutbildning
Behov av habilitering och rehabilitering
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Tillsammans för världens säkraste vård
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Övergripande ST-studierektor
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Nya föreskrifter och allmänna råd
Aktiviteter och upplevelser
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Studierektorsinformation
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Övergripande ST-studierektor
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Kompetenscentrum för primärvård i Skåne Allmänläkarkonsult Skåne
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Problembild som grund för Socialstyrelsens förslag
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Arbetsplatsförlagt lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Vad kan en gammal företagsläkare göra?
Vårdvalsråd 20 mars Helena Lagerlöf Anna Björk
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Branschrådet för tunnelbana och spårväg 25 oktober 2018
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne

Föreskrifter vs. allmänna råd Föreskrifter är bindande regler Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses i författningen

Föreskrifter för vårdgivaren (1) Vårdgivaren skall ge direktiv och se till att det finns dokumenterade rutiner så att specialiseringstjänstgöringen kan genomföras och regelbundet utvärderas för att säkerställa en hög och jämn kvalitet i specialistutbildningen.

Föreskrifter för vårdgivaren (2) Vårdgivaren skall ansvara för att det finns tillgång till en studierektor som skall vara läkare med specialistkompetens samt skall ha genomgått handledarutbildning.

Föreskrifter för vårdgivaren (3) Vårdgivaren skall ge direktiv och säkerställa att det finns dokumenterade rutiner för hur verksamheter med specialiseringstjänstgöring regelbundet skall granskas genom externa inspektioner

Tidskrav i allmänna råd Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen

Tidskrav i allmänna råd Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen Samtliga ST-läkare bör ha tillgång till: regelbunden och planerad utbildning

Tidskrav i allmänna råd Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen Samtliga ST-läkare bör ha tillgång till: regelbunden och planerad utbildning Samtliga ST-läkare bör ha möjlighet till: regelbundet avsatt tid till självstudier

Tidskrav i allmänna råd Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen Samtliga ST-läkare bör ha tillgång till: regelbunden och planerad utbildning Samtliga ST-läkare bör ha möjlighet till: regelbundet avsatt tid till självstudier deltagande i forsknings- och kvalitetsarbete

Den nya målbeskrivningsmodellen Delmål Kompetens Mål Metoder för lärande Uppföljning Medicinska 12 Kommunikation 3 Ledarskap 3 Medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete 2-3 Ny struktur för delmål

föreskrift allmänt råd

Kurser i nya ST (1)

Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod"

Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod" tidsperioden kan vara kortare än en vecka

Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod" tidsperioden kan vara kortare än en vecka en kurs kan beröra >1 delmål

Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod" tidsperioden kan vara kortare än en vecka en kurs kan beröra >1 delmål kurser bör vara kvalitetsgranskade (IPULS?)

Kurser i nya ST (3) Hur skall vi göra i Region Skåne?

Vetenskap i nya ST (1)

Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring

Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring tillgodoräkna grundutbildning?

Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring tillgodoräkna grundutbildning? arbetet skall i princip utföras under ST

Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring tillgodoräkna grundutbildning? arbetet skall i princip utföras under ST "rimligt att anta" att doktorsexamen kan uppfylla delmål om vetenskap

Läkartidningen 2008; 105: 369-72

Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne

Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori

Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år

Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år Projekt utgår från kliniska (kvalitets)fråge- ställningar, gärna över specialitetsgränser

Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år Projekt utgår från kliniska (kvalitets)fråge- ställningar, gärna över specialitetsgränser Lokal (grupp)handledning

Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år Projekt utgår från kliniska (kvalitets)fråge- ställningar, gärna över specialitetsgränser Lokal (grupp)handledning Redovisning på regionala ST- vetenskapsdagar

Riktlinjer för Region Skåne Existerande dokument: Kravspecifikation för enheter som utbildar ST-läkare (2005) Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning (2006) Ur innehållet: ST-kontrakt, handledare, tid för handledning, studierektor, "tid för teoretisk förankring..", lokala målbeskrivningar, bedömningsmodell, godkännande av varje utbildningsavsnitt, regelbunden SPUR-inspektion ...

Riktlinjer för Region Skåne Existerande dokument: Kravspecifikation för enheter som utbildar ST-läkare (2005) Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning (2006) Ur innehållet: ST-kontrakt, handledare, tid för handledning, studierektor, "tid för teoretisk förankring..", lokala målbeskrivningar, bedömningsmodell, godkännande av varje utbildningsavsnitt, regelbunden SPUR-inspektion

Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra? Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning)

Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra? Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning) Kvalitetssäkra organisation och genomförande

Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra? Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning) Kvalitetssäkra organisation och genomförande Organisera kursverksamhet:

Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra? Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning) Kvalitetssäkra organisation och genomförande Organisera kursverksamhet: handledarkurser (för handledare och ST-läkare) utbildning i vetenskap/kvalitet ledarskapskurser (2-3 nivåer?) medicinska kurser