Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Information Sjöfruskolan Åk 6-8 Välkommen!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Projekt Introduktion Södertörn under 2009, medel från lst 1.5 mkr
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Internationella.
Elisabeth Forsberg Uvemo
Mikaelskolan : Den utvecklande skolan Inriktning 2012 Presentation 19 mars 2012.
Hållbar affärsutveckling. Uppdrag Undersöka i vilken utsträckning ESFprojekt PO2 haft fokus på att nå en hållbar affärsutveckling och vilket förhållningssätt.
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Läroplansträff Välkomna.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Bra skolor kännetecknas av:
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Bakgrund – ett gemensamt regeringsuppdrag
Öppna Jämförelser Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Föräldraenkät Volgsjö skola
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Mobila enheten Salems kommun *.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
PSYNK- projektet Samverkan för barn och ungas psykiska hälsa 1 april 2015 Jessica Lindskog Processledare PSYNK-projektet.
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Hur du hittar elevernas styrkor
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
SKL:s Matematiksatsning PISA Urklipp från ”ANALYS – Öppna jämförelser 2009 Konsten att nå resultat”
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Träff med föreningar i IL Bromma 4 maj – 19.30
Att styra och leda ett lärosäte
Presentation av tjänst
Samordningsförbundet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Presentation av tjänst
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
Presentationens avskrift:

Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner

Kommuner som deltagit i projektet: Arjeplog, Båstad, Danderyd, Göteborg (stadsdel Majorna), Haninge, Huddinge, Höganäs, Kungsbacka, Lomma, Lund, Lysekil, Malung-Sälen, Nacka, Pajala, Skurup och Värmdö

Framgångsrika skolkommuner har bra ledare tar reda på hur det går lyfter fram kompetenta lärare har höga förväntningar på alla fångar upp barn med svårigheter har tydlig ansvarsfördelning har fungerande relationer har enats om skolans mål

Har bra ledare Pratar om det som är viktigt

Tar reda på hur det går Är uppmärksam där det går bra och nyfiken där det går mindre bra

Lyfter fram kompetenta lärare Utmanar ”Jante” Satsar på de som vill

Har höga förväntningar på alla

Fångar upp barn med svårigheter Ser till att fånga upp behoven Sätter in insatser

Har tydlig ansvarsfördelning Skiljer på vad som ska göras och hur det ska göras Tydliga uppdrag ger tid till det viktiga

Har fungerande relationer Tänker på vad man säger och hur man säger det

Har enats om skolans mål Har en långsiktig politik för skolan Har en gemensam bild av nuläge, mål och visioner

KUNSKAPSMÅL OCH SOCIALA MÅL I HÖG GRAD I LÅG GRAD 5 skolor 8 skolor I HÖG GRAD SOCIALA MÅL 7 skolor 4 skolor I LÅG GRAD KUNSKAPSMÅL OCH SOCIALA MÅL DE 24 SKOLORNAS RESULTAT