Luncha & lär! BILDSPRÅK.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Sorteringslek i skogen
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att skriva en krönika Hur och vad.
Skridskoutflykt 1 februari Snart är alla ute på isen. Vi har promenerat till den fina banan vid nya idrottsplatsen bakom brandstationen.
Högtidstal Retorik.
Luncha & lär! passiv © Birgitta Ryding.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Att skriva en artikel.
Underordnade konjunktioner
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
ADJEKTIV Camilla Nilsson, S:t Jörgens skola, Helsingborg –
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Samma fast olika eller olika fast samma?
Luncha & lär! passiv.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
Varför gör de inte som vi säger?
Workshop inför Projektet
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
- att läsa & skriva noveller
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcks skola år 4
Välkommen till föräldramöte
Att skriva dikter.
Idrottspsykologi.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Att Skapa Serier.
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
ADJEKTIV VERB Äta Dricka Sova Skratta Gråta Skriva köpa Törstig Trött
Novell- typiska drag Kort berättelse Få karaktärer Läsaren kastas in i storyn direkt Person- och miljöbeskrivningar - Öppet slut och ofta en poäng.
Retorik och retoriska knep
Argumenterande tal.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkommen Föräldramöte 1c
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Att skriva vetenskapligt
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Från inledning till presentation
Välkomna till vår förberedelseklass
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Team 06 Spelarmöte September 2016.
Svenska – skriva berättelser
Det här händer under vecka 47 Bra datum att ha koll på:
Det här händer under vecka 51 Bra datum att ha koll på:
I sagans värld.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Luncha & lär! BILDSPRÅK

VARFÖR BILDSPRÅK? Hur? För att förklara saker på ett mer målande sätt För att variera sig i språket För att ha ett ”rikare” språk Hur? Går ej att direktöversätta Måste förstå sammanhanget Måste kunna läsa mellan raderna (”bakom orden”)

Exempel på bildspråk Passa som handen i handsken Uppe med tuppen Kasta in handduken Glad som en lax

Alfons Åberg

Övning – bildspråk! Det är ingen ko på isen! Vad har du på hjärtat? Jag trivs som fisken i vattnet! Sluta lägga näsan i blöt! Varför hänger du läpp? ___ Må mycket bra ___ Vara ledsen ___ Ta det lugnt, det är ingen fara! ___ Vad undrar du över? ___ Vara för nyfiken

NÄSTA VECKA BLIR DET PASSIV FORM ”s” (& SISTA GÅNGEN!) Tack för idag! NÄSTA VECKA BLIR DET PASSIV FORM ”s” (& SISTA GÅNGEN!)