VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
”Everyday Leadership”
Hur tänka och göra som processtödjare
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Sektionen för Ekonomi och Teknik
Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Syftet med en personlig handlingsplan
Dagens lektion: Fångarnas dilemma + Utilitarism
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Passion, Samhörighet och Kärlek
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2007 Johan Kannerberg Utbildningsansvarig SGF.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hur vet vi att vi lyckas? "Att leva är att välja. Men för att välja väl måste man veta vem man är och vad man står för, vart man vill komma och varför.
Kommunikationsplanens delar
Hjälpmedel I datorn. Anpassningar  Tangentbordet  Musen  Bildskärmen.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1 Linnea Grundström, projektledare.
Välkommen till ESF:s seminarium
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
VISION - PASSION - ACTION
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
Värderingar & medarbetare Förbättringsarbete inom Luxo
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet.
Att representera Greppa Näringen
5. Mål och syfte.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
Förändringsarbete.
på personer i behov av hjälp
Tänkbara aktiviteter/åtgärder:
Action Learning.
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentationens avskrift:

VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING Vision 2020 & Vägval VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING Från en praktikers perspektiv / Varför blir det inte som vi tänkt oss

Varför misslyckas nya strategier? 8% 17% 35% 40% John Kotter, professor emeritus vid Harvard Business School Leading Change Oförmåga Ovilja Oförstående undersökte organisationer i mitten 90-talet och arbetet med förändringsprocesser. I sin bok Leading Change listade han orsaker till att förändringsporcesser misslyckas och McKinsey en undersökning av 3.199 chefer runt om i världen, och fann återigen att endast en förändringsprocess av i tre lyckas. Andra studier under de senaste tio åren visar liknande resultat. FEL STRATEGI Visst händer det att framtagen strategi inte är väl underbyggd, alternativt inte genomförbar – men oftast är detta inte fallet. Det som behövs är att förändra sättet att tänka! Beteende och attityd, ägarskap och Kognitiv dissonans* uppstår när en individs åsikter är oförenliga med dess handlingar (t.ex. präst som agnostiker). Innebörden är att om medarbetare tror på organisationens övergripande syfte, kommer de att vara glada att ändra sitt individuella beteende för att tjäna detta syfte – annars drabbas de av kognitiv dissonans. Källa: McKinsey & Co, 2007 340 företag internationellt

Vem ska göra jobbet? Här vill vi vara Här är vi idag Det har ju aldrig fungerat förut Här vill vi vara Här är vi idag Jättebra, men det gäller inte mig Konstatera att det krävs någon form av förflyttning. Här tar ofta orken slut. Många strategier och visioner hamnar i byrålådan Nulägesanalys / swot etc … – många ggr när jobbet är gjort nöjer vi oss Trots att de är både relevanta, äkta/gediget genomarbetade och uppenbart genomförbara Från ord till handling – KONSEKVENSER samtidigt som alla upplever att de har fullt upp ändå…….. Jobbigt, enklast göra mer av det man redan gör. Äntligen! Hoppas verkligen ni lyckas

FÖR MÅNGA BUDSKAP Inkonsekvent agerande För omfattande dokument För många ord Välvilja I att berätta allt men misstolkning av mottagarens förmåga och intresse av att ta till sig innehållet Ger alltför stort utrymme för olika tolkningar Försvårar arbete I gemensam riktning

Bristande Uthållighet ”The largest difficulty is not to make people accept new ideas, it is to make them abandon the old ones” John Keynes Information tid

FÖR HÖGA FÖRVÄNTNINGAR Inte alltid det viktigaste som ska prioriteras först Kan vara resurskrävande och ta tid….. Risk tappa fart Viktigt märka förflyttning Symbolhandlingar Enkla att förändra

Ledarskap och ägarskap Ledare som vågar och har förmåga att agera i enlighet med fastslagen riktning. Att gå från där vi är idag till ett framtida önskvärt tillstånd kräver vägval och prioriteringar Alla kan inte uppskattas av alla Ett konsekvent tydligt ledarskap i linje med fastslagen strategi kommer ge effekt på sikt. Otydlighet alltid ett värre och mer frustrerande alterntiv Förmåga att engagera

KulturEN

SANNINGAR Repetera varför, vart, vad och hur Rita kartan mot vision och beskriv hur vi tar oss dit Sätt tydliga mätbara mål och uttalat ansvar Följ upp! Kommunicera kontinuerligt exempel på förflyttning i rätt riktning ”Stanna inte förrän det verkligen är definitivt stopp! De väggar vi ser framför oss kanske inte alls är så massiva som de ser ut. Det kanske inte är sten - det kanske bara är en välgjord kuliss, som man kan gå rakt igenom." Jan Carlzon Kraftfulla vägledare

Cirka 70 procent misslyckas med förändring Egentligen relativt nöjd med nuläget Misslyckas med att skapa kraftfulla vägledare Underskattar visionernas kraft Når inte fram Tillåter att hinder blockerar det nya Att inte kunna skapa kortsiktiga framgångar