Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11 Eleverna inte med Eleverna med De långsiktiga målen beskrivs som punktsatser i slutet av ämnets syfte. Detta utgör basen i planeringsarbetet Vilket centralt innehåll kan vi lyfta in för att eleverna ska få träna på de förmågor som ska bedömas? Denna del ska vara väldigt tydligt skriven så eleverna förstår vad som förväntas av dem i arbetsområdet Här ska även eleverna vara med och ha idéer på hur de ska få visa sina nyvunna kunskaper Tas fram i samråd med eleverna i undervisningsgruppen Lust, nyfikenhet, samarbete, kreativitet, motivation, analys, problemlösning, kommunikation, samspel mellan elever, metakognition och språkutveckling ska genomsyra undervisningen
”The big 5” Analysera Kommunicera Metakognition Följande långsiktiga förmågor ska undervisningen genomsyras av Analysera Kommunicera Metakognition Förmåga att hantera och producera information Träna olika ämnesbegrepp
Vad betyder det för undervisningen? Vi måste skapa situationer i klassrummet där eleverna får träna på detta Eget tyst arbete i böcker ger väldigt lite träning i dessa förmågor…… Ett klassrum måste ha en lärmiljö som stimulerar arbetssätt som stödjer dessa förmågor t ex möblering.