Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Utifrån entreprenöriellt lärande
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Processtödjare 16/
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Mall för alignmentmatris
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Planering och genomförande av undervisningen
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
Göran Svanelid.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Resultat av klassrumsbesök
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Lära för livet!.
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Presentationens avskrift:

Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11 Eleverna inte med Eleverna med De långsiktiga målen beskrivs som punktsatser i slutet av ämnets syfte. Detta utgör basen i planeringsarbetet Vilket centralt innehåll kan vi lyfta in för att eleverna ska få träna på de förmågor som ska bedömas? Denna del ska vara väldigt tydligt skriven så eleverna förstår vad som förväntas av dem i arbetsområdet Här ska även eleverna vara med och ha idéer på hur de ska få visa sina nyvunna kunskaper Tas fram i samråd med eleverna i undervisningsgruppen Lust, nyfikenhet, samarbete, kreativitet, motivation, analys, problemlösning, kommunikation, samspel mellan elever, metakognition och språkutveckling ska genomsyra undervisningen

”The big 5” Analysera Kommunicera Metakognition Följande långsiktiga förmågor ska undervisningen genomsyras av Analysera Kommunicera Metakognition Förmåga att hantera och producera information Träna olika ämnesbegrepp

Vad betyder det för undervisningen? Vi måste skapa situationer i klassrummet där eleverna får träna på detta Eget tyst arbete i böcker ger väldigt lite träning i dessa förmågor…… Ett klassrum måste ha en lärmiljö som stimulerar arbetssätt som stödjer dessa förmågor t ex möblering.