Inlandsbanan möjliggör en miljöeffektiv råvaruförsörjning Längs hela Inlandsbanans sträckning på 140 mil finns en tredjedel av Sveriges produktiva skogsmark (6,9 milj. ha) och en fjärdedel av det växande virkesförrådet. Detta inom fem mils radie från banan. Omräknat till möjlig skogsbränsleuttag blir resultatet ca 6 TWh årligen, vilket ligger i storleksklass med halva det svenska skogsbränsleuttaget i dag. Den lokala årliga förbrukningen av biobränsle längs Inlandsbanan är i dag ca 1.8 TWh. Således finns ett överskott på skogsbränsle motsvarande ca 4 TWh för transport till andra delar av landet. Denna volym skulle kräva ca 2000 tåg leveranser. * Källa Skogsforsk rapport ”Inlandsbanans potential för Sveriges skogsbränsleförsörjning”
Inbjudan För att få ett tydligt avstamp i vårt arbete med skogsbränsletransporter bjuder vi in till skogsbränslekonferens i Östersund. Vi kommer där att presentera våra planer samt lyssna på andra aktörer inom skogsbränslesektorn. Folketshus tisdagen den 13 november 2012 Intresseanmälan: info@inlandsbanan.se
Premiär för Snötåget 22 december Nattåg Malmö-Göteborg-Mora-Röjan (Vemdalen)
Premiär för dagtåg den 22 december Stockholm-Mora-Sveg-Röjan (Vemdalen)-Svenstavik-Östersund
Projekt X 19 Utveckling av Inlandsbanans turistprodukter och öka antalet turistresor från ca 18 000 2012 till 40 000 2017