DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Välkomna.
Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
Europeiska kommissionens förslag till:
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
CE-märkning av byggprodukter
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
© 2012 Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Det är viktigt att du målgruppsanpassar bilderna och talarmanus innan.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
TSD Infrastruktur konventionella banor
Fjärde Järnvägspaketet
DG COMP Case nr Swedish interconnectors SvK:s åtaganden – Interim lösning Roger Kearsley
Byggproduktförordningen CPR
Säkrare verktyg Matz Lenner, Dr.
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
ECM Svensk ståndpunkt 1.Inkluderande förhållningssätt Kravbilden funktionellt uppbyggd. 2.CMW-Certified Maintenance Workshop bör synkroniseras med införandet.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Inkapsling.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Single European Railway Committee (SERAC)
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Reviderad Svensk kod för bolagsstyrning Bakgrund, syfte, innehåll i huvuddrag Informationsdag för nya kodbolag Stockholm
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
MKB-processen i infrastrukturprojekt
SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Planerade översyner av föreskrifter
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Ett nytt direktiv för radioutrustning 2014/53/EU
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillgänglighetskrav på bussar
FSB 2016 Yvonne Svensson Rättschef. Ändringar i Boverkets hissföreskrifter Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa motordrivna.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
LVD: Mellan 50V V för växelström och 75V V för likström Ej harmoniserat: Mindre än 50V ; Större än 1000V; bilaga II ATEX: Nej EMC: Nej TD:
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Ansökan om tillstånd till ändring av lägenhet hos BRF Torsviggen
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Presentation av ledningssystemet
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Arriva Sverige AB Hantering av SMS Branschråd 10 dec 2015 Notes:
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Kandidathantering i Reachmee
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Om faktablad En del av Naturvårdsverkets vägledning
. Cross – Audit Information för Branschrådet, Arlanda , Folke Bark.
Godkännande av fordon för tunnelbana och spårväg
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Intern styrning och kontroll
Hållbar användning av bekämpningsmedel
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
ATEX Kort bakgrund: I början av 90-talet såg man över Ex-skyddet inom EU. Man fann stora brister och skillnader!  Beslut togs om att undanröja handelshinder,
Presentationens avskrift:

DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av direktivets bilaga V och VI

Syfte med DV29bis DV29bis och bilaga V och VI ska förklara Relationerna mellan väsentliga krav, TSD:er, nationella regler, CSM Riskvärdering och aktörernas ansvar vid drift av delsystemet Avsikten och kraven på sökandes EG-kontrollförklaring, den tekniska filen och anmälda organens kontrollintyg. Roller och ansvar under och efter godkännandet. Hantering vid modifieringar av delsystem DV29bis är en ändring av kommissionens rekommendation om godkännande av strukturella delsystem och fordon (2011/217/EU)

Processen Processen för godkännande ska harmoniseras - Processen ska var transparent och oberoende - Vad innebär ett godkännande att ta ett delsystem i bruk? Den sökande ansvarar för att delsystemet uppfyller alla krav dvs. är säkert o driftskompatibelt. Även krav fr. andra lagar ska tas om hand – Sökandens EG-kontrollförklaring ska visa detta. Nobo ansvarar för kontroll mot TSD-krav - Debo ansvarar för kontroll mot nationella krav CSM-granskare ansvarar för koll av ”säker integrering” Säkerhetsmyndighet kontroller att ansökan är komplett Process för godkännande är skild från ≠ processen för drift och underhåll av delsystem Järnvägsföretag ansvarar för drift av fordon Uh-ansvarig enhet ansvarar för underhåll av fordon Infraförvaltare ansvarar för drift o underhåll av infrastruktur

§ Säker integrering Säker integrering enligt CSM Riskvärdering: Säker integrering av delsystem ska kontrolleras i samband med godkännande enl. direktivet: Mellan komponenter i ett delsystem Mellan rullande materiel och CCS ombord Mellan infra, energi och CCS mark Gränssnittet Fordon - Infra är regelbaserat, CSM RA krävs inte, men gränssnittet måste visas för typ(er) av infrastruktur Efter godkännande ska CSM Riskvärdering tillämpas av operatören för: Gränssnitt tåg - planerad rutt, JF-ansvar Integration fordon med drift och uh, JF-ansvar Integration infrastruktur med drift och uh, IF-ansvar §

EG kontrollförklaringen och Tekniska filen Sökanden ansvarar för EG-kontrollförklaringen Kontrollförklaringen ska ha Referenser till: Nobo-intyg för TSD:er, Debo-intyg för nationella regler, CSM-intyg för säker integrering Intyg enligt andra direktiv t.ex. maskindirektiv, EMC-direktiv (den sista punkten känns fortfarande oklar för oss) Tekniska filen Ska tas fram och förvaltas av den sökanden Nobo ska också ta fram sin tekniska fil avseende sin TSD Säkerhetsmyndigheten ska ha en delmängd av tekniska filen Aktörerna behöver också en delmängd för drift o uh av delsystemet Aktörens fil ska ange driftbegränsningar och uh-plan

Processen vid modifiering av delsystem Det finns 4 nivåer för modifieringar Tekniska filen påverkas inte => Operatörens/innehavarens ansvar Teknisk filen ändras, men ingen ändring av grundparametrar => Nobo-granskning, men inget nytt godkännande Större modifiering => Nobo-granskning av tekniska filen + info till myndighet, TS avgör idag om godkännande krävs, men TSD bör ange tröskelvärden Modernisering el. Ombyggnad, myndigheten kräver nytt godkännande => Nobo-granskning + ny EG-kontrollförklaring för ombyggda parametrar

Efter godkännandet Järnvägsföretaget (JF) ansvarar för drift av fordon och tåg JF ska göra riskanalys enl. CSM RA innan han kör ny typ av fordon (t.ex. fordonets begränsningar, utbildning av personal, manualer f drift och uh, koll av kompabilitet med avsedda rutter) Uh-ansvarig enhet (ECM) svarar för fordonens säkra skick (TS övervakar ECM för godsvagnar och JF övervakar ECM för andra fordon) Infrastrukturförvaltaren ansvarar för infrastrukturen och dess säkra skick, han ska inte kontrollera fordon och tåg