Konstmusikens historia

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svenska trubadurer Trubadur: Kan översättas: den som hittar på.
Advertisements

Ideologiernas framväxt
Barocken!.
RENÄSSANSEN.
EPOK = tidsperiod och stil inom musik och konst
Människan har alltid haft behov av att uttrycka sig genom musik:
Mattias, Robert, Itay och Carl-Emil
Amerikanska revolutionen
Det medeltida styrelseskickets uppkomst och funktion.
Renässansen Under senmedeltiden utvecklades i hamnstäderna en kulturrörelse som senare kom att kallas för Renässansen Själva ordet renässansen betyder.
Musik arbete. År Johannes Brahms  Karin,Simon,Anders,Felicia
Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker o kulturer
Barocken ca1750 Barock betyder onaturlig, förvriden, befängd. Nu blev musiken mer tung och dramatisk. Man ville skildra känslor, även mörka och.
Korstågen På 600-talet hade profeten Muhammed skapat en ny religion.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Romantiken 1800-talet.
(Wien)klassicismen
Barocken ca1750 Barock betyder onaturlig, förvriden, befängd. Nu blev musiken mer tung och dramatisk. Man ville skildra känslor, även mörka och.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Romantiken.
Romantiken – handlar inte om kärlek! Bara lite…
Barockmusik Begrepp: Sången blomstrade
MEDELTIDENS MUSIK Musiken på medeltiden.
Medeltida musik Gregoriansk musik, hymner Kristendomen år380
Romantiken 1760 – 1840.
Om Medeltiden Medeltiden är en period i Europas historia mellan antiken och renässansen från ungefär 500-talet till 1500-talet.
Musikstilar/genrer.
En berättelse om hur européerna ser sig själva och ”de andra”.
Barocken
Wienklassicism
Kristendomen Del 2 Cecilia Larsson vt 2014.
..den epok som följer Medeltiden
Klassicismen
Medeltiden.
Renässansen.
Barockmusik Begrepp: Sången blomstrade
Forntiden till och med medeltiden
Klassisk musik Christer Ulander, Friskolan Vintergatan Ljusdal.
Av Emelie, Svarre, Nathalie och Wiktor B
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
JoEs Genre Quiz START.
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 3
Rokokon Den Galanta stilen Känslosamma stilen, Mannheim-skolan,
Centrala begrepp i musiken
Renässansen
Konstmusikens historia
TEMA: Nationalism Nationalismens framfart i Europa under 1800-talet
FRANSKKLASSICISM.
Romantiken
Barocken ca1750 Barock betyder onaturlig, förvriden, befängd. Nu blev musiken mer tung och dramatisk. Man ville skildra känslor, även mörka och.
Renässansen Betyder pånyttfödelse – av antikens ideal och filosofi
Konstmusik Mappar, du har med dig din mapp till lektionerna
Arvet från Afrika.
Wienklassicismen Komplicerade former vid uppbyggnad av musiken, Ordning o reda, logik Inte lika snirklig som barocken. Kontraster mellan olika delar av.
Pop & ROCK-historia En sammanfattning av populärmusikens rötter och förgreningar fram till och med 80-talet.
Wienklassicism Av: Mira, Emma, Ella.
Lyrik.
Cecilia Jonsson Smedshagsskolan
Den västerländska konstmusikens historia Några viktiga epoker.
Den västerländska konstmusikens historia
Forntiden till och med medeltiden
Den västerländska konstmusikens historia
Klassiska superstjärnor
Den västerländska konstmusikens historia
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
RenäSsANSEN ReNässans = Pånyttfödelse
Medeltiden –den mörka tiden?
Klassisk musikhistoria
Klassisk musik.
Presentationens avskrift:

Konstmusikens historia Kort sammanfattning

Medeltiden (ca 500-1450-talet) Gregoriansk sång (600-1000), efter påven Gregorius den store, som samlade ihop texter och melodier, Kyrklig sång, "munksång” Syftet var främst bön Texter ur Bibeln, sång på latin Enstämmigt, ibland som växelsång mellan två grupper Inga instrument = a capella   Vid år 1000 blev musiken flerstämmig Man började sjunga i kanon

Medeltiden, profan musik Trubadurer (1100-1300) Kringvandrande diktare och musiker i Europa Spelade på luta och harpa Sjöng om riddare och kärlek Sjöng i falsett, på det språk man talade Andra vanliga instrument: pommer, rebec, vevlira

Balladen Betyder dansvisa (från ballare) Utfördes ursprungligen som ringdans Sången - växelsång mellan försångarens strofer och körens refräng, omkvädet Berättande, ofta dramatiskt innehåll, vanligen många verser En del användes som arbetssånger

Renässansen (ca 1450-1600) Nya upptäckter och idéer, intresse för allt mänskligt = humanism Renässans = pånyttfödelse, av antikens ideal Den världsliga, profana, musiken växte Kompositörer arbetade även vid rika furstehov, inte bara åt kyrkan Instrumentalmusiken utvecklades mycket Notskriften viktig: mer invecklad musik, sprida musiken, Vanliga instrument: blockflöjt, krumhorn

Reformationen (M.Luther 1517) ledde bl a till kyrkosång på det egna språket istället för latin I kyrkan: instrument, flera stämmor, t ex som kanon Palestrina utvecklade kyrkomusiken Polyfoni=många ljud, varje stämma en egen melodi, alla lika viktiga

Barocken (1600-1750) Kyrkliga (sakrala) och världsliga (profana) musiken lika stora Barock = grotesk, överdriven, Terrassdynamik - man spelade starkt eller svagt, inga succesiva övergångar Melodi + basstämma och ackord, dur och moll Opera = teater där man sjunger replikerna (Italien) Oratorium = religiös opera utan kostymer och agerande Frankrike – baletten föds vid Ludvig XVI´s hov Vanligt instrument - cembalo (föregångare till pianot) Kända kompositörer: Bach, Roman, Vivaldi, Händel

Wienklassicismen (ca 1750-1830) Staden Wien i Österrike - centrum för musiken, därav namnet på perioden Upplysningen - förnuft, logik, klarhet Kung och adel förlorar makten till borgarna, medelklassen, revolutioner Offentliga konserthus och operor – köpa biljetter

Trött på tung och mörk barockmusik – ville ha underhållningsmusik Musiken - lättfattlig, elegant, roande, med kontraster, olika teman Kammarmusik - mindre grupp, t ex stråkkvartett, spelade ofta på fester Symfoni - stort verk för orkester i flera delar Stora kompositörer: Mozart, Beethoven, Haydn

Romantiken (1800-talet) Industrialisering - folk flyttade till städerna I städerna fanns det mer musik och teater Pessimism och osäkerhet – längtan bort till drömmens rike, exotiska länder, känslan viktig Konstnärens verk = ”en spegling av det eviga”, skulle leda till lycka, Genikult/idolskap, den fria konstnären,

Orkestrarna större =behov av dirigent, Nya klanger, ackord, tonartsbyten Programmusik= musik som berättar eller beskriver något, t ex en resa, ett konstverk, naturen Solosång med piano Musikdramat – Wagners idé om operan, ett ”allkonstverk” där bild, poesi och arkitektur skulle förenas i en helhet Kompositörer: Schubert, Mendelssohn, Chopin, Brahms

Nationalromantik Stor politisk oro i Europa, självständighetssträvan, nya stater bildas Ny känsla av identitet, försök att skapa nationella stilar, inspiration från folksagor, folkmusik, Nationalsånger Kompositörer: Alfvén, Grieg, Sibelius, Dvorák

1900-talet Impressionism = intryck, från målarkonsten (Monet) Stämning, atmosfär viktig, inte detaljer Tonarterna försvann, ackord staplas på varandra, måleri med klangfärg och rytm Frankrike, Paris viktigt: Debussy, Ravel

Expressionism = uttryck, också från konsten Starka sinnesstämningar av ångest, lidande, extas, Atonal musik – alla tonarter borta, ingen tydlig rytm eller melodi, slumpartad, blandning av olika sorters instrument Tolvtonsmusik, Schönberg, skalans alla toner används

Efter 1920 Inga tydliga riktningar Musikexperiment Elektronisk musik, t ex av Stockhausen, inspirerade den tidiga synthpopmusiken Slumpmusik, publikens reaktion en del av stycket, t ex av Cage