Kommunkompassen Sundsvall Oktober 2012. Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Kommunkompassen i Haparanda December Kort repetition - Vad är Kommunkompassen?  System- och processanalys  Värderar och belönar utifrån om det.
Kommunkompassen.
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Ett arbete med att etablera
Program Genomgång av Synpunkten
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Folktandvården Norrland
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Välkommen till Ledardagen!
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Förtroendeskapande dialog och ökat självbestämmande Landstinget – en attraktiv arbetsgivare som värnar om medarbetarna Medarbetare som motiveras att göra.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Mål- och resultatstyrning (samt info om årets kvalitetskommun 2013) Ver. 2 sept 2012.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Beslut i kommunfullmäktige
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Varför all denna utvärdering?
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Strategi för Bästa Heby
Kommunikationsprocesser
Kommunkompassen Mäter i 4 dimensioner: Politiskt system
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Processen för Balanserad Styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Kommunkompassen Sundsvall Oktober 2012

Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll 4.Ledarskap, ansvar och delegation 5.Resultat och effektivitet 6.Kommunen som arbetsgivare - personalpolitik 7.Verksamhetsutveckling 8.Kommunen som samhällsbyggare 8 x 100 p = 800 p

Bedömning System/ process OmfattningResultatUtvärdering/ analys

Sundsvall – 482 p

Sundsvall - en jämförelse

1. Offentlighet och demokrati 1.Strategi for demokratiutveckling och information 2.Information till medborgare 3.Dialog och medborgarmedverkan 4.Etik – motverkan av korruption

1. Offentlighet och demokrati Styrkor - Kommunikation av fullmäktigebeslut på nätet - Webb-TV och Twitterföde i realtid från fullmäktigemöte - Allmänhetens frågestund, öppna nämndsmöten och dialogforum - Tydliga riktlinjer för att motverka mutor och korruption

1. Offentlighet och demokrati Förbättringsmöjligheter - Ökad systematik kring Facebook, ”filmsnuttar”, Twitter, bloggar, etc. - Arbeta vidare med att utveckla och bredda medborgardialog - Ökad systematik kring medborgarundersökningar Svagheter -Saknar tydlig strategi kring demokratiarbete och medborgardialog -Handlingar är inte tillgängliga via webben -Nästan ingen kommunikation av resultat till medborgarna -Lättlästa populärversioner av ”tunga” dokument saknas -Whistleblower – funktion för korruption (intern och externt) finns ej

2. Tillgänglighet och brukarorientering 1.Strategi för brukarorientering 2.Tillgänglighet och bemötande 3.Information om service och tjänster 4.Valfrihet 5.Brukarundersökningar 6.Deklarationer och synpunkts-/klagomålshantering

2. Tillgänglighet och brukarorientering Styrkor - Värdskapsarbete - Visionen ”vi ska göra det goda livet möjligt” - Synpunkter och klagomålshanteringssystem - Strukturerat utvärderings- och förbättringsarbete av de egna hemsidorna - Flertal e-tjänster

2. Tillgänglighet och brukarorientering Förbättringsområden - ”Kontaktcenter”, ”Frontdesk”, etc. - Ökad valfrihet - Ökad systematik kring förbättringsarbete utifrån brukarunderökningar - Ökad systematik kring förbättringsarbete utifrån synpunkter - Utveckla fler servicegarantier Svagheter -Bemötande som viktig del i rekrytering saknas -Inga jämförelser av enheter på hemsidan

3. Politisk styrning och kontroll 1.System för styrning och uppföljning 2.Politiska mål 3.Uppföljning och rapportering 4.Ansvarsfördelning politiker/tjänstemän 5.Samspel och dialog

3. Politisk styrning och kontroll Styrkor - RIKARE, En hållbar tillväxtstrategi till år Tydligt politiskt anslag i MRP - Gemensam värdegrund - Tydlig processtyrning - Tydlig rollfördelning mellan politiker och tjänstemän

3. Politisk styrning och kontroll Förbättringsområden - Stärk uppföljning av övergripande mål Svagheter -Avsaknad av resultatstyrning/uppföljning -Nästan inga resultatindikatorer -Inga jämförelser med andra kommuner i styr- /uppföljningsdokumenten -Inga nöjd politikerenkäter

Sundsvalls årsredovisning 2011

Vad styr och följer ni upp i Sundsvall? ResurserResultat ? ? Arbets- processer ?

Godtagbar uppföljning?

Vad får vi för skattepengarna? 18 - Att jämföra är att skaffa sig en skala!

5. Resultat och effektivitet 1.Strategi för resultatstyrning och effektivitetsutveckling 2.Kostnader och resultat i budgetprocessen 3.Arbetsprocesser, uppföljning och kontroll 4.Kommunikation kring resurser och resultat 5.Jämförelser 6.Extern samverkan

5. Resultat och effektivitet Styrkor - Systematiskt arbete med övergripande processer - Både ekonomi och resultat diskuteras lokalt bland chefer och medarbetare - Tydlig uppföljning av ekonomi under budgetåret - Många exempel på extern samverkan för att förbättra service

5. Resultat och effektivitet Förbättringsområden - Förtydliga effektivitetsstrategin i organisationen - Ingen enhetlig avvikelsehantering avseende verksamhetsresultat - Fler verksamheter som arbetar med förbättring av lokala arbetsprocesser Svagheter -Ingen tydlig strategi för resultatstyrning -Finns inget IT-baserat verksamhetsuppföljnings- system -Inga dokumenterade jämförelser av resultat i styrning och uppföljning

8. Kommunen som samhällsbyggare 1.Strategier för samhällsbyggande 2.Samarbete med civilsamhället 3.Samarbete med kulturlivet 4.Stöd till näringslivet 5.Internationella kontakter 6.Hållbar utveckling

8. Kommun som samhällsbyggare Styrkor - Strategier kring de flesta områden inom samhällsbyggande - Många kontaktytor med civilsamhället - Flera former av stöd till förenings- och kulturstöd - Många former av kontakter och stöd till näringslivet - Energieffektiviseringar - Mycket information till medborgare/brukare kring miljöarbete - Socialt projekt Back2Basics

8. Kommun som samhällsbyggare Förbättringsområden - Fler kontaktytor för dialog med föreningslivet - Stärk samverkan mellan förvaltningar och näringsliv - Utveckla fler internationella kontakter Svagheter -Ingen koppling till internationell strategi i MRP

Desmond Tutu sa: 25 ”Det bästa sättet att äta upp en elefant är att dela upp den i små, små bitar”