Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att identifiera och utveckla ledare
Regionala trafikförsörjningsprogram
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Målorienterade strategiska processer
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
GNS järnväg Håkan Sjöström
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Att få rätt saker att hända
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mål- och resultatstyrning
Mattis Bergquist
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Hur skall vi implementera en lyckad avreglering? Resenärsforum
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vi blir Region Jönköpings län
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Reseproduktion och försäljning
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
1 Anneli Juhlin FP
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
NEA Seminarium 7 december 2004
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Beslut i kommunfullmäktige
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel Charlotte Wäreborn Schultz

Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken! 09-01-22 Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken! Många utredningar utan resultat – gå från ord till handling! Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik är branschens gemensamma initiativ för att fördubbla det kollektiva resandet till år 2020 och att på sikt fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel.

09-01-22

09-01-22 Bakgrund Expertgrupp utarbetar en idéskiss till ”affärsmodell” som styr mot fördubblingen Underlag för en bred diskussion under sommaren Underlag för dialog med regeringen under hösten

Splittrad infrastruktur- , trafik- och bebyggelseplanering En gemensam problembild 09-01-22 Avsaknad av incitament för utveckling Samordning trafik och system Bristande ägarstyrning Brister i fysisk infrastruktur Produktions- inriktad Kundens syn Hela-resan Tillförlitlighet Restid och turtäthet Enkelhet Lyhördhet Trygghet Fordons- problem Brister i funktionell kvalitet Dålig image Otydliga roller Splittrad infrastruktur- , trafik- och bebyggelseplanering Brist på fokusering – passar alla Detaljstyrda operatörer

"Kollektivtrafiken är en självklar del av Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision "Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle.”

Ett perspektivskifte! Kommun Beställare Utförare 1 Utförare 2 09-01-22 Ett perspektivskifte! Kommun Beställare Utförare 1 Utförare 2 Myndigheter Resenär- ernas behov Tillgodo-sedda behov

Gemensamma värderingar Den branschgemensamma affärsmodellen 2009-04-14 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag

Vision Nästa generations kollektivtrafik Kollektivtrafiken idag 09-01-22 Vision Nästa generations kollektivtrafik Kollektivtrafiken idag

Vi fokuserar på: Öka resenärernas betydelse för alla parter 09-01-22 Vi fokuserar på: Öka resenärernas betydelse för alla parter Effektiva helhetslösningar i naturliga arbetsmarknadsregioner. Ökad mångfald och valfrihet Rätt rollfördelning mellan beställare och utförare Mer kollektivtrafik för pengarna Säkerställd finansiering Uppföljning

Gemensamma värderingar Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Kundmål Kundmål Fler och nöjda resenärer ger fördubblat resande till 2020

Gemensamma värderingar Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Kundmål Effektivitets-mål Effektivitetsmål 20 % frigjorda resurser för att öka trafikutbud och kvalitet

Gemensamma värderingar utveckling & förnyelse Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Mål för utveckling och förnyelse Innovativ framtidsbransch med starkt varumärke Mening, glädje och stolthet att arbeta tillsammans Energieffektiv och fossilfri kollektivtrafik

Gemensamma värderingar utveckling & förnyelse Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Ekonomimål Ökad betalningsvilja från resenärer och samhälle Nya finansieringsmöjligheter

Gemensamma värderingar utveckling & förnyelse Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Kund-aktiviteter

Kundaktiviteter som driver resandet 09-01-22 Kundaktiviteter som driver resandet Erbjuda en kollektivtrafik som motsvarar olika resenärsgruppers behov genom ökat och anpassat utbud Marknadsföra och vidareutveckla och kollektivtrafikens produktfördelar Skapa enkla kollektivtrafiklösningar som är lätta att förstå

Gemensamma värderingar utveckling & förnyelse Sam-verkans-aktiviteter Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Sam-verkans-aktiviteter Kund-aktiviteter

Samverkansaktiviteter som frigör resurser 09-01-22 Samverkansaktiviteter som frigör resurser Gemensamma processer med rätt rollfördelning Effektivisera logistiken (stadstrafik, interregional trafik, särskild kollektivtrafik, bytespunkter, verkstäder och depåer). Gemensamma standards och definitioner Samverkande informations-, boknings- och betalsystem

Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Sam-verkans-aktiviteter Utvecklings/medarbetar-aktiviteter Kund-aktiviteter

Utveckling som driver framåt 09-01-22 Utveckling som driver framåt Gemensamma program för miljö, trygghet, säkerhet, jämställdhet m.m. Skapa en innovationskultur genom goda exempel Bygga varumärket kollektivtrafik. Öka ledarnas och medarbetarnas insikter och kunskap FoU-verksamhet som ”stöttar” fördubblingen.

Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Sam-verkans-aktiviteter Utvecklings/medarbetar-aktiviteter Kund-aktiviteter Ekonomi-aktiviteter

Goda ekonomiska förutsättningar för fördubblingen 09-01-22 Goda ekonomiska förutsättningar för fördubblingen Öka intäkterna genom ökat resande Anpassa prissättningen till utbud och kvalitet Skapa mer trafik för pengarna Tydliggöra de samhällsekonomiska vinsterna Konkreta förslag till alternativa finansieringsformer

Den branschgemensamma affärsmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Sam-verkans-aktiviteter Utvecklings/medarbetar-aktiviteter Kund-aktiviteter Ekonomi-aktiviteter Tydlig organisation

Regionerna är basen för hållbart resande 09-01-22 Regionerna är basen för hållbart resande Helhetsansvar för kundbehov och systemeffektivitet Naturliga arbetsmarknadsregioner Integrerad trafik- och infrastrukturplanering Avtal med gemensamma drivkrafter

Den branschgemensamma affärsmodellen/styrmodellen 09-01-22 En gemensam vision Gemensamma värderingar Vårt uppdrag Fördubblad marknadsandel Mål för utveckling & förnyelse Kundmål Effektivitets-mål Ekonomimål Sam-verkans-aktiviteter Utvecklings/medarbetar-aktiviteter Kund-aktiviteter Ekonomi-aktiviteter Tydliga roller Uppföljning

Tack för uppmärksamheten! www.fördubbling.se