9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Feedback eller feed forward
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Lärandemål för examination och progression
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Utmaningar i arbetet med BfL
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Nätverk kursplanepiloter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Hur främjar examination studenternas lärande? Workshop
Att utvecklas till en akademiker En kort introduktion.
Från lärandemål till bedömning PUK-dagen, 6 maj 2009
Lärande utvärdering genom följeforskning
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Pedagogisk utvecklingskommité (PUK) Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet, 4 maj 2010 Rosalind Duhs University College London (UCL) Centre.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Fördjupning och examination av VFU
Svenska som andraspråk 3
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål till examination

Inledning Diskussioner i ämnesgrupper Tankar om lärandemål och examination hittills Era mål för dagens workshop

Program 13:00-14:30 Att examinera lärandemål 14:30-14:45 Fika 14:45-16:30 Arbete med kursplaner i seminariegrupper

Efter avslutad workshop förväntas deltagarna kunna: 1.Välja och skapa examinationsformer och - uppgifter anpassade till lärandemål (olika kunskapsformer och nivåer) 2.Motivera sina val av examinationsformer 3.Granska huruvida lärandemål testas av examinationsformer/-uppgifter Från lärandemål till examination Lärandemål för dagen

Återsval (Backwash)

Surf the wave of backwash: assessment for learning

Validitet: Lärandemål testas

Varför examinerar vi? 1.Motivering 2.Lärande 3.Återkoppling (till studenterna) om styrkor och svagheter 4.Återkoppling (till lärare) om hur väl studenterna klarar kursen 5.Bedöma studentens prestation (betygssättning) 6.Kvalitetssäkring (intern och extern) 1-4 Kräver många oformella examinationstillfällen inkl självvärdering och studentbedömning 5 och 6 kräver reliabel examination, men hur ofta? Från: 4pr.html 4pr.html

Alverno: Examination för lärande bör Bedöma vad studenten kan åstadkomma i kontext som liknar ’verkligheten’ (yrkeslivet) Baseras på i förväg specificerade lärandemål, kända betygskriterier och självvärdering Omfattar olika examinationsformer och progression (fördjupning och breddning) Innefattar många tillfällen där studenten får återkoppling (Mentkowski and Associates, 2000) Översikt: examination för lärande

Examinationen (Studentspegeln 2007) Examinationen har kontrollfunktion. 63% uppger att det är faktakunskaper som examineras (ofta 96%) Gamla tentor används av ca 85% inom exempelvis teknik Reflektioner: Examinationen ”ett nödvändigt ont” inte del av lärandeprocessen. (Från: Elinor Edvardsson Stiwne, 2007, IBL/Ffk, Linköpingsuniversitet)

Lärandemål och examination i sitt sammanhang Skapa en inre logik mellan lärandemål, undervisningsaktiviteter och examination / examinationsformer

Undervisnings- och läraktiviteter Lärandemål Examinations- former ’CONSTRUCTIVE ALIGNMENT’ Inre logik i lärandemål, lärande, och examination Röd tråd mellan lärandemål, lärande, och examination

Fokus: Summativ examination Examination som bidrar till studentens slutresultat

Kunskapsformer Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt Olika slags kunskap är relaterade!

Biggs (2003) p. 42 Uppnå professionell kunskap Vad? Hur? När? Professionellt kunnande TEORI PRAKTIK

Teoretisk kunskap?

Examinationsformer Studenten arbetar med olika förmågor och färdigheter och utvecklar värderingsförmåga och förhållningssätt

Från mål till lärandemål: skillnaden Mål NEUROPSYKOLOGI Kursen syftar till att ge en introduktion eller aktualisering av neuropsykologin för yrkesverksamma psykologer. Lärandemål NEUROPSYKOLOGI Efter genomgången kurs förväntas kursdeltagaren ha förmåga att: kritiskt analysera den aktuella neuropsykologin med hänvisning till den nya forskningslitteraturen i området. Från:

Från lärandemål till examination Lärandemål: Slutet av kursen NEUROPSYKOLOGI Efter genomgången kurs förväntas kursdeltagaren ha förmåga att: kritiskt analysera den aktuella neuropsykologin med hänvisning till den nya forskningslitteraturen i området. Examination: möjligheter Analysera relevant forskningslitteratur Innebär att studenten kan: - Redogöra för fakta - Välja det som är relevant - Söka litteratur - Skriva och/eller diskutera/presentera sin analys - Arbeta/planera arbete i grupp

Lärandemål och examination Examinerbara lärandemål uttrycker synlig användning av kunskap genom aktivitet från studenten.

Nivå: hur svår är examinationsuppgiften? Taxonomier

Examinationsformer Testar olika kunskapsformer Se Epstein och examinationsformsguiden E-examination?

Scenario för ’Modified Essay Question’ Någon på en klinik där du arbetar ordinerar kåvepenin. Det står i patientens sjukjournal att hon är ”känslig mot penicillin”. Hon återkommer till kliniken med utslag och undrar ”om det är på grund av halsen eller något annat”. Vad säger du till patienten?’ Diskutera kunskapstyperna som examineras. Fundera även på det ’rätta’ svaret.

AKTIVITET 1 Vilken examinationsform passar bäst? Studera lärandemålen i exemplet: Djurs medverkan i vård och socialt arbete Salstenta Muntlig presentation Uppsats Loggbok Muntlig examination Klinisk examination Debatt Scenario Hemtentamen Nätburen examination Annan examinationsform

AKTIVITET 2: Examinationsformsscenario JIGSAW 1+2, 3, eller 4 Du vill välja en eller flera examinationsform/er och examinationsuppgifter tillsammans med en kollega. Examinationsformen ska testa lärandemålen i exemplet från Biomedicinsk teknologi II. Skriv ett förslag till examinationsform/er och examinationsuppgifter för kursen ifråga. Tänk lärandemål→läraktivitet →examination. Tänk också på kunskapsform. Alla ska täckas!

Lärandemål: workshopaktivitet Efter avslutad workshop förväntas deltagarna kunna: 2. Motivera sina val av examinationsformer 3. Granska huruvida lärandemål testas av examinationsformer/-uppgifter

Workshopaktivitet Studera era kursplaner. Arbeta gärna tillsammans med andra. Granska lärandemålen i era kurser. Hur kunde lärandemålen examineras? Kan du motivera dina val av examinationsform/uppgift? Täcker dina examinationsformer de 3 kunskapsformerna? Komplettera dina examinationsformer om kunskapsformer fattas.

Litteratur Biggs, J. (2003). Teaching for Quality Learning at University. 2nd ed. Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press. Eraut, M. (1994). Developing professional knowledge and competence. London and Washington D.C.: The Falmer Press. Mentowski, M. and Associates (2000). Learning that lasts: integrating learning development, and performance in college and beyond. San Francisco: Jossey-Bass. Schön, D. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.