United Sisters Sommaren 1996 var det flera tjejer som ville ha någon egen, riktad aktivitet just för dem. Tjejgrupper startades och den första gruppen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
 METODIK  Hur gör man en brukarstyrd enkätundersökning?  Hur går man sedan tillväga?  Peer-to-peer som insamlinsmetod  Problem, svårigheter och begränsningar.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Lösningsinriktad Pedagogik.
Patientenkät sommaren -13
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Swedish mekteb Skärholmen.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Intervju inför ViV-projektet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
i kommuner, landsting/regioner
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Föräldramöte Ht
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
SIM TEAM.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Diskussionstillfälle 4
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Vad är identitet?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
MAKTLEKAR.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Lagsammanhållning.
För mer information, kontakta:
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Presentationens avskrift:

United Sisters Sommaren 1996 var det flera tjejer som ville ha någon egen, riktad aktivitet just för dem. Tjejgrupper startades och den första gruppen kallades United Sisters - ett namn som följt verksamheten sedan dess. Idag ingår United Sisters som ett socialt projekt på Fryshuset.

United Sisters idag Finns i Stockholm, Göteborg och Malmö Verksamheten bedrivs av anställd personal (10 st) och volontärer (ca 110 st). Engagerar ca 250 tjejer. Internt Tjejgrupper Coachning Night Patrol Nätvandring Externt Utbildningar i våra metoder & föreläsningar Workshops för tjejer på b la skolor Material Studiebesök Nationellt nätverk

United Sisters målgrupp Alla tjejer mellan 12 och 20 år Tjejer med olika personliga egenskaper, intressen, önskemål och behov Tjejer med varierande social, etnisk, ekonomisk och religiös bakgrund Tjejerna söker sig till US med önskan att stärka självkänslan, få nya vänner och ha kul Viktigt Vi bedriver ingen behandling eller terapi och har inga stödgrupper Vi vill inte förändra tjejerna utifrån egna normer, värderingar eller könsroller Tjejerna kommer till oss genom Tips från kompisar, lärare, föräldrar, kuratorer, fritidsledare etc. Aktiviteter som vi anordnar, öppna träffar

Varför United Sisters behövs. Tjejers situation idag med krav och förväntningar, rädsla för att inte duga Hjälpa tjejen att lära känna sig själv, reflektera och hitta sina styrkor Våga bryta normer och vara bäst på att vara den man är istället för att försöka vara någon annan Våga vara och leva i sin fulla potensial!

Självkänsla! Självkänsla - medveten om sitt eget värde, insidan Självförtroende - tillit till ens förmåga att kunna prestera, utåt Låg självkänsla - missunnsam, blir hotad av andra, ens eget värde är alltid i förhållande till andra Låg självkänsla – brist på förmåga att säga nej, eller ja, dålig integritet, hamnar lätt i destruktiva situationer God självkänsla – aktiv i sitt liv, medvetna val, sätter gränser och vågar stå för sina åsikter och man känner att man duger oavsett

hon själv vill vara och göra det just hon vill United Sisters vision Varje tjej ska kunna vara den hon själv vill vara och göra det just hon vill

United Sisters fokuserar på Personlig utveckling Gemenskap Lära känna sig själv Ökad självkänsla och självförtroende Identifiera mål och framtidsdrömmar Ifrågasätta, tänka och diskutera Verktyg att förverkliga mål Vänner, systerskap Tillhörighet Identitet och trygghet Samarbete & respekt Förebilder och vuxenstöd Ha roligt

United Sisters metoder Empowerment Inflytande över de saker som påverkar ens livssituation Eget ansvar, egen makt Tjejen har huvudrollen i sitt liv Lösningsfokuserat förhållningssätt Fokus på det som fungerar och är friskt och positivt hos individen Se tjejens möjligheter och lösningar Gör en målbeskrivning med hjälp av mirakelfrågan Tittar på när tjejen har det som hon vill ha det, vad som är annorlunda då och hur hon kan ha mer av det i sitt liv.

Tjejgrupper Tjejerna är mellan 12-18 år Träffas under 1-2 terminer, en gång per vecka Fokus på att ha roligt och skapa gemenskap Stärka självkänslan och självförtroendet Volontärer som ledare Eget material ”Innan jag började här var jag ingen alls, hade inget självförtroende. Jag var en tyst liten tjej som aldrig sa något eller gjorde något för min egen skull. Nu har jag en identitet, jag är någon.”

Coachning Till för alla tjejer mellan 12-20 år En social och stödjande vuxenkontakt med syfte att coacha tjejen till att vara den hon vill vara Volontärer som coacher Arbetar målorienterat Tjejens styrkor i fokus Kontinuerlig uppföljning med träffar 1gng/v upp till ett år Eget material ”Lyssnar som en vän – agerar som en vuxen”

Night Patrol Finns i Stockholm och Göteborg Tjejerna är mellan 16-20 år Får gedigen Nattvandrarutbildning Två fokusområden - Tjejerna i verksamheten - Tjejer på stan ”När jag kom till United Sisters var det första gången i mitt liv som någon såg mig för den jag är. Inte för att jag hade glasögon, en konstig arm och är överviktig.”

Nätvandring Vuxenkontakt på nätet Via sidor som Playahead, Habbo, Ungdomar.se, Fryshuset.se Nätverket – kommuner och organisationer deltar med kontaktpersoner för unga Coaching on line - volontär coachar en tjej på nätet Når ”brett och djupt” :[Helena – Nätvandrare till ”TJEJ”. vi kan väl säga att vi hörs igen imorgon ”TJEJ” . till :[Helena - Nätvandrare Om jag fortfarande lever ja ”TJEJ” . ja, det är ju en förutsättning ;) Så se till och gör det ”TJEJ” . Till Vilket jag tror så bra :)

Utåtriktad verksamhet Öppna träffar Utbildningar Workshops Studiebesök Material Tjejgruppskompassen Sällskapsspel ”Tjejkompassen” Coachmaterial

Vad kan ni ta med er? Ni kan delta i externa utbildningar för grupp- och coachverksamhet, önska skräddarsydda föreläsningar och workshops, komma på studiebesök eller köpa vårt material. Webbsidor: www.fryshuset.se www.unitedsisters.se Ni kan alltid kontakta mig, Johanna Bengtson, för mer information, frågor eller stöd; johanna.bengtsson@fryshuset.se. 0739 50 24 92.