”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar stor del av sin barndom inom våra verksamheter Aktuella utvecklingstendenser, angelägna dokument och pågående arbeten ställer krav på handling Ett gemensamt agerande skapar större tyngd jämfört med enskilt agerande – ”påtryckargrupp” För att få stimulans, inspiration, erfarenhetsutbyte, ökad kunskap och information om bl.a. nationella arbeten som pågår Vara initiativtagare av konferenser m.m. Varför ett nätverk för barn-och ungdomsfrågor?
Sveriges Kommuners och Landstings nätverk för barn har bred geografisk spridning. Medlemmarna har kompetens inom olika sakområden, som berör barn och ungdom. Nätverkets medlemmar verkar på lokal, regional och statlig nivå med frågor som berör barn och familjers livsvillkor och hälsa. Sedan 2000 har nätverket träffats regelbundet för att utbyta information, erfarenheter och kunskap. Nätverket strävar efter att ha en god överblick över aktuell forskning, pågående utredningar och beslut på olika nivåer Med barnkonventionen i ryggen har nätverket diskuterat och hållit sig informerat om barns och ungdomars villkor, såväl förutsättningar som skillnader i desamma. VILKA OCH VAD ÄR NÄTVERKET?
NÄTVERKET Nätverk bygger på att alla är delaktiga, bidrar och delar ansvar för nätverkets arbete En arbetsgrupp koordinerar nätverket och planerar för nätverksträffar. I gruppen sitter 1 repr för SKL och 4 för landstingen/regionerna ENSKILDA MEDLEMMAR Medlem i nätverket bör utses på mandat av den egna koncernledningen (landstingsdirektör). Varje medlem har själv ansvar för återföring av information/kunskap till den egna organisationen. Varje enskild medlem besitter egen kunskap och uppträder utåt som enskild person. Enskilda medlemmar kan också uppträda tillsammans i gemensam sak och då under sina egna namn.
Implementering av Barnkonventionen. Vad innebär ”barnets bästa”? Samverkansfrågor inom landstingen och kommuner, samt med andra samhällsaktörer Folkhälsoperspektiv för barn Barnkompetens. Vad? Hur? För vilka? FOU-frågor: statistik, uppföljning, metoder EXEMPEL PÅ ANGELÄGNA FRÅGOR