Universitetsgemensam utveckling av utbildningen vid Lunds universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Vägledningscentrum Career guidance centre
Universitetsgemensam utveckling av
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Samverkanssäkrade utbildningsprogram
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
EES-skolans ledningsgrupp
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Forsknings- och utbildningsstrategi
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Presentation av masteruppsats Brysselnätverket 20 augusti 2015 Johanna Haward “It’s a Journey” A Qualitative Case Study of How Local Municipalities in.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Från idéer till framgångsrika företag Jonas Wiklander 1 Entrepreneurs, Mentorship Almi Företagspartner Business coach, and Creativity
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
IMPLEMENTING GENDER EQUALITY: SIMPLE METHODS INGENJÖRSKARRIÄR
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Sharing Research Data – how to stay competitive
GDPR - General Data Protection Regulation
Baltic Sea - Chesapeake Bay - Bohai Sea- Bay of Bengal
Grants office inforMation
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Planering i matematikundervisning
Strategic Sustainable Development
My role model.
Action Learning.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Welcome! Introduction to studies at the divisions of Business Administration and Economics at Linköping University Lena Högberg, Study director at Business.
Hur kan primärvårdsforskningen bli mer framgångsrik
The director of education and Research-Based Education
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Presentationens avskrift:

Universitetsgemensam utveckling av utbildningen vid Lunds universitet

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Engagemang Hög utbildningskvalitet Kontinuerlig utveckling Uthållighet och glädje Acceptans, återkoppling och stöd EQ11

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 EQ11. Tidsplan maj 2-7 maj nov. okt Rektors- beslut Grupper utses* Rapport fr arbetsgrupper Start av självreflexionen Självreflexion Plats- besök Rapport * Utses Styrgrupp, Referensgrupper, Arbetsgrupper, Internationell grupp av externa rådgivare Områdesvis översyn och översätt- ning av vissa dokument och infor- mation på hemsidor till engelska

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 EQ11. Tidsplan forts Seminarier, konferenser, work-shops. Uppföljning, genomförande. Fortsatt samverkan med Uppsala, Göteborg, KI. Vissa av projekten fort- sätter Internationell kongress (U21?) Diskussion, implementering, spridning Uppföljning/utvärdering. Vad har hänt? Enkelt Tydligt Användbart! 2014

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Studenterna är åhörare Fokus på forskning- ens inne- håll Fokus på forsknings- process och problem Forskningsassisterad Forskningsbaserad ForskningsleddForskningsorienterad Engagera studenterna i forskningsdiskussioner Studenterna engageras i att formulera forsknings- frågor och genomföra forskningsprojekt Studenterna lär sig om pågående forskning inom ämnet Studenterna tillägnar sig forskningsteori och forsk- ningsmetodologi Studenterna är deltagare

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Framgångsfaktorer i starka utbildningsmiljöer Internationell samverkan Samhällsinteraktion Scholarship Innovation Gränsöverskridande Tvärprofessionellt Resultat Alignment KvalitetssäkringLärarskap/ledarskap Internationalisering Gränsöverskridande Ledning/ Management

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Förväntade läranderesultat Examinations- uppgifter Lärande (inom och utanför curriculum) Undervisning Utvärdering Alignment. Kopplingen mellan förväntade läranderesultat, examinationsuppgifter och studenternas lärande

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Kvalitetsindikatorer för framgångsfaktorerna Resultat Alignment Ledning/Management Bokslut, inkl. examinationsresultat Examensarbeten Val av metoder för undervisning och examination. Djuplärande. Beslutsstruktur och resursstyrning Studentsamverkan Beslutsstruktur och resursstyrning Studentsamverkan Framgångsfaktor Indikator

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Scholarship Internationalisering Pedagogisk meritvärdering Forskningsanknytning i genom- förandet, inkl. pedagogisk forskning/utveckling Förmåga hos studenterna att medverka i internationellt arbete Lärarmobilitet Andel studenter med internationella studier Internationalisering på hemmaplan FramgångsfaktorIndikator

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Gränsöverskridande Innovation Tvärprofessionell utbildning Interprofessionellt lärande Val av metoder för undervisning och examination. Djuplärande IKT som stöd för lärande och kommunikation i yrkeslivet Samhällsinteraktion. Utbildning mot framtidens behov Framgångsfaktor Indikator

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Ytterligare framgångsfaktorer av särskilt stor betydelse för kvalitetsutveckling av utbildningar, identifierade under den fortsatta EQ11 processen. Infrastruktur, lärandemiljö, pedagogisk metodologi Tvärvetenskaplighet Långsiktig strategi snarare än kortsiktig taktik Studenterna som ”agents for change”, särskilt med inriktning på strategiskt tänkande ”A connected university”

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Delprojekt i steg 2 Tidigare rapporterat kvalitetsarbete. Vad hände? Starka akademiska mikrokulturer Pedagogiska publikationer och rapporter Måluppfyllelse i forskarutbildningen Lunds universitet är bra på diagnos. Mindre bra på uppföljning. Utbildningsfrågor tas i varierande grad upp i fakultetsstyrelserna. Ledare på nivån ovanför mikrokulturerna saknar gemensam värdegrund avseende kvalitets i utbildning. Framgångsrika mikrokulturer byggs inifrån. Bristande akademisk scholarship-tradition beträffande ”dissemination” av pedagogiskt arbete. Inte alla mål accepterade/examinerade.

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Pedagogy Academy Medical Education Centre Case Teaching Supplemental Instruction Inter Arts Centre Research in Ed Centre Mentoring New Teachers Asia House Teaching Close to Research Student Centered Environment Framgångsrika exempel från olika delar av LU kan göras tillgängliga för alla i ett koordinerande nätverk

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Utbildningsledning

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Teaching and learning activities are continuously developed and reformed at teacher/student/ course level, based on ongoing analysis of scientific/artistic developments and the needs of students, society, employers and other stakeholders, and education research. The faculty management and programme/department management is well-informed about ongoing global developments. Clear long-term development goals are agreed and known to all students and teachers. Quality development is built from below and supported from above. Reform work congruent with the long-term goals is supported by the faculty management. Teaching staff, students and administrative staff work together to develop education. Directives from above are general and usually confirm what is already ongoing.

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September % 0 % Discovery (Research) Teaching IntegrationApplication Akademiskt scholarship

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Ett systemperspektiv på curriculum- utveckling

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 System Pathway Connection Activity Improvement 1. The skills and knowledge someone should acquire in one stage of education before advancing to the next stage is specified. 2. No shared common or harmonized expectations of what should be mastered at each stage. 3. It is specified who will provide what skill or knowledge at what stage of education. Learning sequence established. 4. No definition as to what the students should master before moving to the next stage of education. 5. Those responsible for successive stages communicate with each other to reassure that the learning process is progressing as desired. 6. No such communication or interaction. 7. The content and pedagogy of each step is specified. 8. Learning through random interactions. 9. Reform issues address system (expectations), pathway (assignment of responsibility) and connection (communicating between the elements). 10. Proposals for reform are largely about pedagogy and activities

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Student centered Teacher centered Problem-based Integrated teaching Future career-based Electives Systematic Information gathering Discipline-based University curriculum-based Standard Opportunistic Långsiktig utveckling av studenternas lärandemiljö

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Reflecting Thinking Doing Experiencing Why? What? If? How? Q 1 Q 2 Q 4 Q 3 Growth Creating an experience Analyze Develop new concepts Integrate Practical application Applyto new and complex experiences Synthesize Lärandeprocessen

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Students´ evaluationsTeachers´ evaluations Results from assessments/ examinations Synthesis/action plan Report back to students From teachers From students Kursutvärdering

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Kultur  Studenternas engagemang och delaktighet är unik och bör utnyttjas för strategisk utveckling  Ekonomiskt stöd för att initiera gränsöverskridande samverkan  Utveckla nätverk för att sprida goda exempel  Erkänn och belöna pedagogiskt arbete De externa rådgivarnas rekommendationer till Lunds universitet

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Struktur och processer  Förstärk det universitetsgemensamma perspektivet i förhållande till de områdesspecifika  Inrätta pedagogiska akademier inom samtliga områden  Förstärk och förbättra rekryteringsprocessen för att säkra generationsväxlingen  Repetera EQ11-dialogen med 3-5 års intervall  Inrätta en kommitté för att implementera prioriterade undervisningsaktiviteter inom hela universitetet

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 Utbildning  Inrätta en särskild utredning om kvaliteten i forskarutbildningen  Förbättra stödet till de forskarstuderande Infrastruktur  Förbättra infrastrukturen för IT och investera i elektroniskt lärande över hela universitetet  Förbättra överblicken och användandet av lärandemiljöer vid universitetet. Sprid goda exempel

Lunds universitet / Stefan Lindgren/ September 2011 B asis for recommendations - External factors, Quality and relevance - Internal factors, Connected University and faculty diversity respected B alance of education and research - Faculty strategy based on EQ 11 and new incentives - Make sure education is rewarded in merits B asic principles - Employability, civic engagement and critical academic thinking B ank of ideas - Best practice and incentives – sharing and seed money - Barriers for cross border – suggestions on how to overcome B etter processes - Use of ICT, QA of PhD education De externa rådgivarnas 5 B:s - a concise summary of the main issues observed during the course of the review