Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill 2009-11-16 Emma Eriksson & Lena Miranda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
för sjuksköterskeexamen ©
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Beredningen för integration och mångfald
Att söka till högskolan
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
NU! NYTT! BÄTTRE! Bak- och framgrund - Ett uppföljningsverktyg framtaget i samarbete med SCB Tor Fridell, Linköping universitet Områdesansvarig uppföljning.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling.
Utlandsstudier för I:are
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Fakta om undersökningen
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Fakta om undersökningen
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
BREDDAD REKRYTERING.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Positiva fakta om lärarutbildningen
Fördjupning och examination av VFU
Allhelgonaundersökning
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
VÄLKOMNA NYA STUDENTAMBASSADÖRER!
Rekrytering - annonser NVF Temagrupp kompetens
tUTΩPIA Mål Nystartad student förening Verksamhet
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Tidigare granskningar
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Korta vägen Anna Tuomas.
Presentationens avskrift:

Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda

Skill i korthet  Undersökningar, rekrytering, uthyrning  300 akademiker i uppdrag årligen  Linköping, Jönköping Örebro (Stockholm) ”Vi skapar möjligheter för akademiska talanger”

Agenda för presentationen  Bakgrund  Mål och syfte med uppdraget  Redovisning av resultaten  Sammanfattning  Åtgärdsförslag

Syfte med uppdraget  Syfte  Syftet med uppdraget är utreda studentperspektivet på frågan om genomströmning. Vilka är de främsta framgångsfaktorerna respektive hindren för att öka genomströmningen på Sveriges ingenjörsutbildningar.  Mål  Målet är att undersökningen ska ge svar på vilka avgörande faktorer och förändringsförslag som ligger till grund för en god genomströmning ur ett studentperspektiv.

Metod  10 gruppintervjuer vid 5 lärosäten  Två intervjuer vid respektive lärosäte med en grupp högskoleingenjörer och en grupp civilingenjörer  Majoriteten har studerat på termin 5 för högskoleingenjörer och på termin 7 för civilingenjörer

Respondenterna  71 studenter  34 kvinnor och 37 män  34 högskoleingenjörer och 37 civilingenjörer  Majoriteten har varit mellan 22 och 25 år  Cirka en tredjedel av respondenterna har studerat tidigare varav cirka hälften har studerat vid ett ingenjörsprogram

Redovisning av resultaten

Studieavbrott - tidpunkt  Avhopp sker främst tidigt i utbildningen  En relativt stor del avhopp sker även sent i utbildningen

Studieavbrott – vanliga anledningar  Utbildningen var inte rätt för dem  Utbildningen motsvarade inte förväntningarna  Att det var för svårt  ”Alla är inte ingenjörsmänniskor”  Anses bättre att ha en examen från vissa lärosäten  Får ett intressant jobb i slutet av utbildningen

Motivation  Central faktor för genomströmning  Vänner och studiekamrater  Lärare  Tydlig målbild  Tydlig struktur och kursföljd  Uppehåll mellan gymnasieskola och universitet

Förkunskaper  Nivåskillnad mellan gymnasieskola och universitet  Sänkta krav är inte rätt lösning för att locka fler studenter  Rätt förkunskapskrav behövs för att klara en utbildning  Lägre krav på en utbildning leder till sämre kvalitet

Förväntningar  Om utbildningen inte motsvarar studenternas förväntningar kan det leda till avhopp  Namnet på en utbildning bör återspegla vad utbildningen handlar om  Mer information och konkreta beskrivningar av utbildningar för sökande till universitet efterfrågas.

”Runtomkringfaktorer”  God social miljö  Att studera i grupp  Ambitionsnivå på programmet  Ekonomi  Boende

Mottagning  Viktig för att hitta vänner och studiekamrater  Svårare att komma in i gemenskapen efter mottagningen och kan leda till avhopp  Kombination av studier och nöje under mottagningen är att föredra

Utbildningens struktur  Avhopp i början på grund av mycket matematik  Bra med mycket matematik i början  Svårt att se en röd tråd i början  Kurs som är kopplad till inriktningen på programmet efterfrågas i början av utbildningen  Poäng på kurser är inte konsekvent med den tid som kursen kräver

Examinationsformer  En blandad form av examination föredras  Flexibilitet med omtentamenstillfällen vid kurser som många missar efterfrågas

Examen  Många av civilingenjörerna anser att arbetslivserfarenhet är viktigare än att ta examen  Majoriteten av högskoleingenjörerna anser att det är viktigt att ta examen  För att fler ska ta examen efterfrågas flexibilitet med omtentamenstillfällen

Lärare  Många lärare saknar engagemang och pedagogisk förmåga och en vilja att undervisa  Det finns många bra lärare med engagemang samt pedagogisk kompetens och förmåga  Tydligare information från lärare med vad som förväntas av studenterna efterfrågas

Stödfunktioner  Räknestugor är till fördel för att klara kurser men information om dessa når inte ut till studenterna  Att hitta rätt studieteknik kan vara avgörande för att klara studierna  Det råder brist på tillgång till grupprum

Ansvariga inom programmet och studievägledning  Kontakten med ansvariga inom program är generellt sett bra men mer kontakt önskas  Det efterfrågas att någon tar ett helhetsgrepp om respektive program  Information om valbara kurser och utlandsstudier är bristfällig  Studievägledningen är mycket bristfällig vid samtliga lärosäten utom Chalmers

Arbetsmarknaden  Generellt anser respondenterna att det är för lite kontakt med arbetsmarknaden  Mer kontakt i form av praktik och studiebesök efterfrågas

Sammanfattning

Hur ska vi öka genomströmningen?

Framgångsreceptet  Studenter med goda förkunskaper och hög motivation  God social miljö  Program med god struktur och kurser som följer varandra  Tydlig verklighetsanknytning  Engagerade lärare  Individuell uppföljning  Kontinuerliga och alternativa examinationsformer ”Framgångsrecept” - för ökad genomströmning

Åtgärdsförslag  Arbeta gemensamt för att få fler studenter vid de tekniska högskolorna  Minska glappet mellan gymnasium och högskola – främst avseende inlärningsmetodik  Ändra attityden till examen  Mottagningen in i undervisningen – främja bildandet av fungerande studiegrupper

Forts åtgärdsförslag  Låt de lärare som tycker om att undervisa hålla i det egentliga kursansvaret, från planeringsprocess till genomförande och uppföljning – låt forskare komma in som gästföreläsare  Vem är ingenjör?

Frågor? Emma Eriksson, konsult Lena Miranda, projektledare