Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda
Skill i korthet Undersökningar, rekrytering, uthyrning 300 akademiker i uppdrag årligen Linköping, Jönköping Örebro (Stockholm) ”Vi skapar möjligheter för akademiska talanger”
Agenda för presentationen Bakgrund Mål och syfte med uppdraget Redovisning av resultaten Sammanfattning Åtgärdsförslag
Syfte med uppdraget Syfte Syftet med uppdraget är utreda studentperspektivet på frågan om genomströmning. Vilka är de främsta framgångsfaktorerna respektive hindren för att öka genomströmningen på Sveriges ingenjörsutbildningar. Mål Målet är att undersökningen ska ge svar på vilka avgörande faktorer och förändringsförslag som ligger till grund för en god genomströmning ur ett studentperspektiv.
Metod 10 gruppintervjuer vid 5 lärosäten Två intervjuer vid respektive lärosäte med en grupp högskoleingenjörer och en grupp civilingenjörer Majoriteten har studerat på termin 5 för högskoleingenjörer och på termin 7 för civilingenjörer
Respondenterna 71 studenter 34 kvinnor och 37 män 34 högskoleingenjörer och 37 civilingenjörer Majoriteten har varit mellan 22 och 25 år Cirka en tredjedel av respondenterna har studerat tidigare varav cirka hälften har studerat vid ett ingenjörsprogram
Redovisning av resultaten
Studieavbrott - tidpunkt Avhopp sker främst tidigt i utbildningen En relativt stor del avhopp sker även sent i utbildningen
Studieavbrott – vanliga anledningar Utbildningen var inte rätt för dem Utbildningen motsvarade inte förväntningarna Att det var för svårt ”Alla är inte ingenjörsmänniskor” Anses bättre att ha en examen från vissa lärosäten Får ett intressant jobb i slutet av utbildningen
Motivation Central faktor för genomströmning Vänner och studiekamrater Lärare Tydlig målbild Tydlig struktur och kursföljd Uppehåll mellan gymnasieskola och universitet
Förkunskaper Nivåskillnad mellan gymnasieskola och universitet Sänkta krav är inte rätt lösning för att locka fler studenter Rätt förkunskapskrav behövs för att klara en utbildning Lägre krav på en utbildning leder till sämre kvalitet
Förväntningar Om utbildningen inte motsvarar studenternas förväntningar kan det leda till avhopp Namnet på en utbildning bör återspegla vad utbildningen handlar om Mer information och konkreta beskrivningar av utbildningar för sökande till universitet efterfrågas.
”Runtomkringfaktorer” God social miljö Att studera i grupp Ambitionsnivå på programmet Ekonomi Boende
Mottagning Viktig för att hitta vänner och studiekamrater Svårare att komma in i gemenskapen efter mottagningen och kan leda till avhopp Kombination av studier och nöje under mottagningen är att föredra
Utbildningens struktur Avhopp i början på grund av mycket matematik Bra med mycket matematik i början Svårt att se en röd tråd i början Kurs som är kopplad till inriktningen på programmet efterfrågas i början av utbildningen Poäng på kurser är inte konsekvent med den tid som kursen kräver
Examinationsformer En blandad form av examination föredras Flexibilitet med omtentamenstillfällen vid kurser som många missar efterfrågas
Examen Många av civilingenjörerna anser att arbetslivserfarenhet är viktigare än att ta examen Majoriteten av högskoleingenjörerna anser att det är viktigt att ta examen För att fler ska ta examen efterfrågas flexibilitet med omtentamenstillfällen
Lärare Många lärare saknar engagemang och pedagogisk förmåga och en vilja att undervisa Det finns många bra lärare med engagemang samt pedagogisk kompetens och förmåga Tydligare information från lärare med vad som förväntas av studenterna efterfrågas
Stödfunktioner Räknestugor är till fördel för att klara kurser men information om dessa når inte ut till studenterna Att hitta rätt studieteknik kan vara avgörande för att klara studierna Det råder brist på tillgång till grupprum
Ansvariga inom programmet och studievägledning Kontakten med ansvariga inom program är generellt sett bra men mer kontakt önskas Det efterfrågas att någon tar ett helhetsgrepp om respektive program Information om valbara kurser och utlandsstudier är bristfällig Studievägledningen är mycket bristfällig vid samtliga lärosäten utom Chalmers
Arbetsmarknaden Generellt anser respondenterna att det är för lite kontakt med arbetsmarknaden Mer kontakt i form av praktik och studiebesök efterfrågas
Sammanfattning
Hur ska vi öka genomströmningen?
Framgångsreceptet Studenter med goda förkunskaper och hög motivation God social miljö Program med god struktur och kurser som följer varandra Tydlig verklighetsanknytning Engagerade lärare Individuell uppföljning Kontinuerliga och alternativa examinationsformer ”Framgångsrecept” - för ökad genomströmning
Åtgärdsförslag Arbeta gemensamt för att få fler studenter vid de tekniska högskolorna Minska glappet mellan gymnasium och högskola – främst avseende inlärningsmetodik Ändra attityden till examen Mottagningen in i undervisningen – främja bildandet av fungerande studiegrupper
Forts åtgärdsförslag Låt de lärare som tycker om att undervisa hålla i det egentliga kursansvaret, från planeringsprocess till genomförande och uppföljning – låt forskare komma in som gästföreläsare Vem är ingenjör?
Frågor? Emma Eriksson, konsult Lena Miranda, projektledare