Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Stat – Huvudman - Profession
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Information till nominerade studenter 25 februari 2014
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Utlandsstudier för I:are
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
BLUE 11 Better Learning in University Education - översyn alla utbildningsprogram GU.
1 Reseadministatörs info 3 juni 2009, kl 14.00— —14.05 Inledning Seija Natri 14.05—14.20 Åre som konferensdestination Erika Svensson 14.20—15.00.
Från LiU – ut i världen Linköping University Johanna Persson International coordinator.
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Vem får göra vad? Det är verksamhetschefens ansvar att leda arbetet och fördela arbetsuppgifterna med hänsyn till behovet av kompetens och yrkeserfarenhet.
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Expertgruppens fokusområden Följa genomförandet av det nya kvalitetsutvärderingssystemet Ta fram förslag om nästa kvalitetssystem Förslag.
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
KTHs ledning:Anders Eriksson Folke Snickars Anders Lundgren EEs ledningsgrupp EE - Skolledningsmöte.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Kursutveckling * - ett e-verktyg för kursprogression Jan Scheffel *Tidigare: ”Kursbeskrivning”
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Bygga nya hv.se!!! Att göra fram till utbildningen:
Verksamhetsplan FSV 2016.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Prioriterade frågor för utbildningen
Strategi för patient- och brukarmedverkan
KTH organisation
Antagningsstatistik Master HT16
Scenarier för tillgodoräknanden del 1 webbutbildning
Institutioner Administration
Kvalitetssäkring.
Begreppet undervisning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Institutioner Administration
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld

Översyn av arbetsuppgifter för GA och PA – Rapport från arbetsgrupp Arbetsgruppen Sara Naumann CHE (sammankallande), Anders Wörman ABE, Hedvig Kjellström CSC, Joakim Lilliesköld EES, Anders Sjögren ICT, Helene Rune SCI, Margareta Karlsson UF/UTA, Johan Alvfors THS, Johan Kvastad THS

Nuläge Samtliga skolor har GA och PA Samtliga skolor har utbildningskansli el. Motsvarande Vad som ingår i rollerna varierar -likaså om arbetsordning finns beskrivet eller ej Formerna för inflytande från studenter, lärare o avnämare varierar -Råd av olika former finns på flera skolor dock inte alla

Synpunkter, utmaningar, problem PA:s roll behöver bli tydligare -Tydligt beställarmandat för att kunna arbeta med programutveckling, med större inflytande på kursutveckling och genomförande GA kan behöva delegera uppgifter till PA Ansvar går att delegera, hur ser det ut med befogenheter Civilingenjörsprogram där avslutande masterprogram finns vid en annan skola – Vem har ansvar? Formella krav för GA och PA saknas

Förslag till arbetsfördelning GA bör ha ett övergripande ansvar på skolan för utbildning på grund- och avancerad nivå -Kontakter med KTH:s ledning och andra skolor i frågor som rör utbildning på grund- och avancerad nivå -Kontakter och information inom skolan -Skolans utbildningsprogram och kurser -Skolans systematiska kvalitetsarbete -Strategi för studentrekrytering -Ansvar för utbildningens internationalisering och samverkan med omgivande samhället -Huvudområdesansvar

Förslag till arbetsfördelning, forts. Ansvar och arbetsuppgifter för PA -Kontakter och information inom programmet -Programmets kvalitetsutveckling -Programmets genomförande -Mottagning av nya studenter och akademisk introduktion -Utvärdera och främja programmets genomströmning -Studentrekrytering till programmet

Förslag till förändringar i besluts- och delegationsordningen, samt möjlighet till vidaredelegation Förändringar av beslutande från skolchef till GA -Programplaner, läsårsplaner, kursplaner Varför? GA bör ha kvalitets- och utförandeansvar för skolans utbildningar Möjlighet för GA att delegera flera beslut som rör enskild students väg genom program till PA -Tillgodoräknande av reell kompetens och del av utbildning -Besluta om studieuppehåll -Tillstyrka ansökan om examen -Beslut om ”Learning Agreement” för utresande stud.

Övrigt Strategier för utveckling av skolornas utbildning och program ska redovisas Delegationer ska redovisas Klar definition av PA:s ansvar, särskilt viktigt med tanke på 3+2-strukturen Student- och avnämarinflytande Fortfarande administrativt jobbigt hur utbytesstudier skall hanteras