Övning nationella prov svenska

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Källkritik.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Muntliga nationella prov i svenska
Begreppsschema – Krönikor
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Insändare Påverka med ord #3.
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Debattartiklar.
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Askersunds kommun
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Konsten att lyckas med sina studier
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik och inlärning
Textgenrer Vad är en textgenre?.
TEXTER Texter i tidningen
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Att skriva en debattartikel
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Del 4 Anteckna och planera
Debattartikel.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Identitet Vad formar oss till oss?.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Veronica Snellman, Finland, Övriga Norden –
4 processer att behärska:
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Nationella proven i svenska
Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Argumenterande tal i en np-version
Bli säker på utredande PM
Referat och källhantering.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

Övning nationella prov svenska 2014 Linda Johansson

Läsa 1. Vad handlar insändaren om? Ringa in nyckelorden som beskriver ämne/ ärende gemensamt. 2. Vilka åsikter och fakta för skribenten fram? Stryk under med färgpennor, en färg för åsikter en färg för fakta. Finns det någon slutsats, eller förslag på lösning eller åtgärd i insändaren? Stryk i så fall under med dubbla streck.

Två och två Gör lika med de andra insändarna. Arbeta med frågorna. Rangordna insändarna. Vilka är bäst, varför? Sammanfatta : Berätta vilka insändare är bäst. Motivera varför du tyckte att de var bäst. Vad gör en insändare bra?

Skriva Gemensamt: Gör en tankekarta tillsammans över en insändare som skall skrivas. Utgå ifrån nyckelorden, ämne/ärende,fakta,åsikter,slutsats,förslag till lösning/åtgärd. Individuellt: Gör en egen tankekarta och skriv insändaren själv utifrån tankekartan. Sammanfatta: Läs upp insändaren.

Tala- diskussionsfrågorna Vad tyckte du om gruppens olika insändare? Vilka tror du skulle vara intresserade av att läsa insändarna? Vad tror du att gruppens olika insändare skulle kunna ge för resultat? Vad ska en insändare handla om för att du ska bli intresserad av att läsa den? Varför? Om du själv skulle skriva en insändare till en tidning, vad skulle den då handla om? Varför?

T