Övning nationella prov svenska 2014 Linda Johansson
Läsa 1. Vad handlar insändaren om? Ringa in nyckelorden som beskriver ämne/ ärende gemensamt. 2. Vilka åsikter och fakta för skribenten fram? Stryk under med färgpennor, en färg för åsikter en färg för fakta. Finns det någon slutsats, eller förslag på lösning eller åtgärd i insändaren? Stryk i så fall under med dubbla streck.
Två och två Gör lika med de andra insändarna. Arbeta med frågorna. Rangordna insändarna. Vilka är bäst, varför? Sammanfatta : Berätta vilka insändare är bäst. Motivera varför du tyckte att de var bäst. Vad gör en insändare bra?
Skriva Gemensamt: Gör en tankekarta tillsammans över en insändare som skall skrivas. Utgå ifrån nyckelorden, ämne/ärende,fakta,åsikter,slutsats,förslag till lösning/åtgärd. Individuellt: Gör en egen tankekarta och skriv insändaren själv utifrån tankekartan. Sammanfatta: Läs upp insändaren.
Tala- diskussionsfrågorna Vad tyckte du om gruppens olika insändare? Vilka tror du skulle vara intresserade av att läsa insändarna? Vad tror du att gruppens olika insändare skulle kunna ge för resultat? Vad ska en insändare handla om för att du ska bli intresserad av att läsa den? Varför? Om du själv skulle skriva en insändare till en tidning, vad skulle den då handla om? Varför?
T