Workshop om studenternas studieförmåga och gemenskap Åbo Akademi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Analys Lönelots.
Tillgänglighet vid Åbo Akademi
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Skolan i rörelse
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
FinElib-dag 1+1= NOVIA - två kulturer går samman Ulrika Wikström bibliotekschef i Yrkeshögskolan Sydväst.
/ L.Ring Erfarenheter från olika utsiktspunkter Lennart Ring Forums aktiviteter ska stimulera nätverksbyggande bland företrädare för vårdbyggnadsplanering,
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 1 Uppdatering av utbildningsstrategin för Egentliga Finland Carola Bryggman
NEUROPSYKIATRISK COACH
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
SET Social Emotionell Träning
Millaisia kirjoittamisen taitoja akateemiset opinnot vaativat? Kimmo Svinhufvud ja Åsa Mickwitz
Barnens behov i centrum
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Livslångt lärande vid universiteten Arbetsgruppens rekommendationer ur Öppna universitetets synvinkel Elinikäinen oppiminen yliopistoissa UVM.
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Sjukgymnastik för äldre personer
Introduktion i egenläraruppgiften
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Vägar till en jämlik hälsa
Samordningsförbundet
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
I NFORMATIONSVETENSKAP Studieorientering Gunilla Widén Kristina Eriksson-Backa
1 Slutkonferens 21 maj 2014 Elin Björkman Utvärdering av Xplore! ”En verksamhet som är angelägen att behålla”
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Tidiga insatser mot psykisk ohälsa inom barnhälsovården
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Något att tänka på när man söker pengar
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Vad är studieförmåga och vad kan universitetet göra för att främja den? Workshop om studenternas studieförmåga och gemenskap Åbo Akademi 19.10.2010 Johanna Kujala, Kyky-projektet Finlands studentkårers förbund johanna.kujala@syl.fi

Syfte osallistuja saa konkreettisen ja kokonaisvaltaisen kuvan opiskelukyvyn edistämisestä ymmärtää opiskelukyvyn tarpeellisuuden lisää ymmärrystään opiskelukykyyn ja sen edistämiseen liittyvistä haasteista ja niihin vaikuttamisesta Åbo Akademissa osaa tukea opiskelukykyä omassa työskentelyssään

Innehåll Vad är Kyky-projektet? Vad betyder studieförmåga? Vad betyder främjande av studieförmågan?

Kyky-projektet 2009-2010 Finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet Koordineras av Finlands studentkårers förbund Stöds av Finlands universitet -föreningen (UNIFI) Kyky-hanke sai jatkorahoituksen vuodeksi 2010 tulosten levittämiseksi yliopistoihin

Målet med projektet Stödja universitetsstudenternas studieförmåga Främja flyt i studierna Förebygga studierelaterade promlem samt upptäcka och ingripa i studierelaterade problem i ett tidigt skede Sprida ”kyky”-verksamhet till universiteten i Finland

Vad har Kyky-projektet gjort? Vad kan universitetsgemenskapen själv göra för att främja studieförmåga? De exempel på god praxis som inkom samlades ihop Studentkår och Studerandeservice Rekommendationer för universiteten täcker de centrala faktorerna i studieförmågan (till exempel studiemotivation, handledning, stöd och gemenskap) God praxis och rekommendationer finns på http://syl.fi/opiskelukyky/

Mistä on kyse? Studieförmåga Främjande av studieförmågan oppilaitos on opiskelijan työpaikka on yhteydessä oppimistuloksiin, opintojen etenemiseen ja opiskelumotivaatioon opiskelukykyinen opiskelija on tuleva osaava ja hyvinvoiva työntekijä jokainen yliopistoyhteisön jäsen voi edistää opiskelukykyä tulee näkyä rakenteissa ja toiminnassa edellyttää yhteistyötä yhteisöjen sisällä ja välillä

Modell för studieförmåga Kunttu 2009, työterveyslääkäri 1/2009 Egna resurser Studie- färdigheter Studieteknik Studieorientering Inlärningsstilar och -metoder Kritiskt tänkande Problemlösningsförmåga Social kompetens Uppgörande av studieplan Planering av tidsanvändning Personlighet Identitet Livskontroll Livssituation och -omständigheter Sociala relationer Fysisk och psykisk hälsa Beteende Studie- förmåga Studie- miljön Undervisning Fysisk, psykisk och social miljö Studiegemenskaper vid läroinrättningarna de studerandes egna gemenskaper -Undervisning och handledning -Pedagogisk kompetens -Tutorering

Rekommendationer om studieförmågan 1 Arbetet för att främja studieförmågan bör vara systematiskt och organiserat vid hela universitet och i alla dess gemenskaper 2 Främjandet av studiefärdigheterna och studiekonditionen bör utgöra en del av studierna 3 Studierna ska vara fysiskt tillgängliga och beakta att de studerande har olika behov 4 Studerande ska uppskattas och uppmuntras till aktivt deltagande, och deras möjligheter att påverka ska främjas 5 Studenterna bör få stöd, vägledning och uppmuntran under hela studievägen 6 Främjandet av arbetslivsfärdigheter och övergången till arbetslivet bör utgöra en del av studierna Genom gemenskap främjas hela samfundets välmående – studenternas studieförmåga och personalens arbetsförmåga

Kyky-tekoja ja seminaari Lähde mukaan keräämään Kyky-tekoja! Kyky-hanke kerää opiskelukykyä edistäviä tekoja ja toimintaa Kyky-teot kootaan ja esitellään SYL:n verkkosivulla sekä Kyky-seminaarissa kirjaamislinkki löytyy osoitteesta www.syl.fi/opiskelukyky Tervetuloa Kyky-toimintaa joka päivä -seminaariin 30.11.2010 pidetään Espoon Dipolissa ohjelma ja ilmoittautuminen www.syl.fi/opiskelukyky

Grupparbete Valitaan kaksi itseä kiinnostavaa opiskelukyvyn edistämisen osa-aluetta pohditaan ja kirjataan ryhmässä osa-alueeseen liittyviä kehittämistarpeita ja -ehdotuksia Åbo Akademissa voi pohtia yliopiston, henkilöstön, opiskelijajärjestöjen ja opiskelijoiden sekä yhteistyön näkökulmasta Dimensioner: Egna resurser Studiefärdigheter Undervisning Studiemiljö