Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Varför behövs en ny skollag?
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Välkomna till Orkanen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Patientmaktsutredningen
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Disposition och utgångspunkter
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Integritet läroplansanalys.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samordnad utveckling för god och nära vård
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister utkrävs hos kommunen 2.Avregleringen hanteras så att detaljregler från förordningstext förs in i lagstiftningen istället för att rensas bort 3.I stället för att ta vara på de positiva effekterna av mindre reglerade verksamheter ”pressas” dessa in i skolans bestående system

Våra grundläggande ställningstagande 1.En kommunal skola förutsätter att adressat- frågan löses så att lagstiftningen i sin helhet riktas till kommunen som politisk organisation 2.Om elevernas rättssäkerhet ska öka måste systemet bli rättssäkert – inte bara möjligt att överklaga. I första hand måste eleven kunna få beslut som berör honom prövade av den politiska nivån i kommunen. Det förutsätter att lagstiftningen riktas till den kommunala politiska nivån. 3.Avreglering förutsätter att regler om vad förstärks och att regler om hur rensas bort. Detta kräver ett uppföljningssystem som är både skarpare och med fokuserat på vad som ska åstadkommas än hur det åstadkoms.

Tre grundläggande frågeställningar Vad är förstärkt målstyrning?  Till vem riktas målen?  Hos vem utkrävs ansvaret? Vad är rättssäkerhet?  Ett rättssäkert system?  Ett system där beslut kan överklagas?  Kan rättssäkerheten öka med mindre reglering? Vad är avreglering/anpassning?  Att anpassa till befintliga system?  Att ge förutsättningar för professionellt nytänkande och utveckling?

Uppdraget består främst av två delar  Lagstiftningens struktur  Förstärkt målstyrning

1.1 Allmän översyn av skollagsstiftningen Kommittén skall föreslå de förändringar som behövs för att åstadkomma en enhetlig och tydlig struktur och terminologi i skollag, läroplaner och skolformsförordningar så att dessa bättre harmoniseras med varandra och speglar helheten i skolväsendet Analysera och definiera de termer som används i skollagen t.ex. skola/skolform, undervisning, elev och pedagogisk verksamhet

1.2 Avreglering Utreda om det finns bestämmelser som är överflödiga och kan tas bort

1.3 Anpassning av skollagsstiftningen till utvecklingen i kommunerna Utreda hur skollagsstiftningen kan anpassas till utvecklingen i kommunerna

1.4 Förskolan Utreda hur struktur och bestämmelser i skollagen kan utformas för att spegla synen på förskolan som det första steget i utbildningssystemet

1.5 Integration Förskoleklass – skola - fritidshem Utreda om nuvarande lagstiftning ger de förutsättningar som integrationen mellan förskoleklass, skola och fritidshem kräver

1.6Författningsförslag Föreslå de författningsändringar som föranleds av kommitténs överväganden

2.1 Målstyrning Utreda hur målstyrningen kan förtydligas och förstärkas

2.2 Ansvarsfördelning Utreda om och i så fall hur ansvarsfördelningen mellan stat och kommun bör förtydligas. Utgångspunkten är att ansvarsfördelningen mellan stat och kommun ligger fast. Utreda i vilken utsträckning och för vilka frågor rektor skall vara ansvarig och om rektors nuvarande ansvar för vissa frågor skall flyttas till t.ex. skolhuvudmannen.

2.3 Kvalitet och likvärdighet I perspektiv av en stärkt målstyrning föreslå hur ansvaret på lokal nivå för kvalitet och likvärdighet kan tydliggöras. Därvid skall kommunens eget ansvar för styrning, uppföljning och utvärdering ”lyftas fram”. Utreda om statens sanktionsmöjligheter behöver förstärkas

3. Ökad rättssäkerhet för eleverna Utreda och föreslå hur ökad rättssäkerhet för eleverna kan åstadkommas I inledningen till direktiven anges särskilt förslag om ökade statliga sanktions- möjligheter samt om regler avseende elever i behov av särskilt stöd Analysera begreppen elevens rätt respektive kommunens skyldighet och vid behov föreslå förändringar för att åstadkomma ökad tydlighet av dessa begrepp

4. Säkerhet, skydd och trygghet i skolan Göra en översyn av gällande lagstiftning som rör ovannämnda frågor särskilt vad gäller arbetsmiljö- och hälso- och sjukvårdslagstiftning Vid behov föreslå ändring av gällande regler för att stärka barns, ungdomars och vuxnas säkerhet, skydd och trygghet i skola och barn- omsorg. I direktiven nämns särskilt frågor kring kränkande behandling.

5. Information till myndiga elevers föräldrar Utreda behovet av en skyldighet för skolan att informera föräldrar till vuxna elever utan att sekretesskyddade uppgifter röjs Särskilt nämns frånvaro utan giltig orsak som kan påverka rätten till studiebidrag