Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Framtida vägval för nationella tjänster sammanställning ws 1 feb 2013.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Intranät Webbprojektet 2011.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Supported Employment & Customized Employment
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Intranät Webbprojektet 2011.
Att bygga en fungerande webbplats
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
1.
Polfärskt Bröd Elisabeth Wahlström.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
MODIGT MEDARBETARSKAP
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Diagnos och delaktighet
Medarbetarundersökning 2012
Seniorcentralen, Tranås
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
STs kommunikation – personalinfo 22/4. Kvartal 1 – detta har hänt Medlemsrekrytering  Strategi + : Möten med prioriterade avdelningar och handlingsplaner.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Elevdemokrati i praktiken
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Medarbetare Det nya intranätet. Bild oinloggad Oinloggad.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Hälsofrämjande arbetsplats
Internportal - möte med ambassadörer
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Om ett gott bemötande I takt med att antalet hiv-positiva ökar i såväl Sverige som världen kommer antalet möten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och.
VIS Verksamhetens Informations System VIS är en sök- och samarbetsplattform som täcker hela Norrbottens Läns Landstings dokumenthantering- och informationsbehov.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Hur mår Sveriges intranät?
Utan spaning ingen aning
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Ett samarbetsprojekt mellan
Helhet och allsidighet
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Förhållningssätten.
Effektkarta för extern webbplats
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala motorn i organisationen? Sven-Åke Svensson, utvecklingsledare Landstinget i Jönköpings län

Det sociala intranätet Den kollektiva kunskapen vinner över den individuella − Medarbetarnas möjlighet att dela och hitta kunskap har direkt koppling till effektivitet och rätt beslut. Delaktighet ger sammanhållning och engagerade medarbetare. De sociala funktionerna är ofta enkla, snabba och användarvänliga. ”Många kan Facebook”. Nya yngre medarbetare nöjer sig inte med ett statiskt intranät, de vill vara delaktiga och inte bara konsumera.

Det sociala intranätet innebär En förflyttning från officiell, formell och anonym kommunikation till det mer personliga, informella och dialogskapande. Att medarbetarna blir mer synliga. Att sökmotor blir viktig och avgörande för effekten av det sociala intranätet. Att företagskulturen och ledningen måste vara med på tåget.

Sociala möjligheter vidgar intranätet, ersätter det inte! om ”Sociala intranät blir inte levande bara för att de är sociala utan om de lyckas skapa engagemang. För det gör de inte alltid − och det är framförallt en kulturfråga.” Fredrik Wackå

Våra erfarenheter efter 18 månader Vissa saker har kommit igång bra… Medarbetarnas kontaktkort - kompetensöversikt Synliga medarbetare Kommentarer på nyheter Idag-meddelande ”microblogg” Sociala events …och annat har lyckats mindre bra: Sociala länkar (dela ut sina länkar) Bloggar Chatt

Kontaktkort Kontaktuppgifter från HSA-katalogen Bild från tjänste-ID Arbetsplats, legitimerad yrkesgrupp och befattning Uppdrag, arbetsgrupper och projektmedverkan Utbildning, språk och intressen Koppling till LMS (Learning Management System)

Synliga medarbetare

Kommentarer på nyheter Berika det redaktionella materialet Besvara frågor som uppkommer Öka personalens delaktighet Uppmuntra olika professioner att bidrar med sin unika kompetens. Bidra till ökad kommunikation mellan ledning och medarbetare i viktiga frågor

Tre vanliga typer av kommentarer Frågor och svar Ledningen ber att få medarbetarnas åsikter Reaktioner på förändringar Glada tillrop

Idag-meddelande ”microblogg” Att ha en enkel och snabb meddelandekanal i företaget ökar samarbetet och informationsflödet på ett positivt sätt. Interna mikrobloggar har ofta ett starkt fokus på jobbfrågor. Men användningen varierar och det är mikrobloggarnas största fördel − den obundna formen öppnar många möjligheter.

Sociala events Arbetsmiljöveckan Miljödagarna Tobaksfria veckan De sociala eventen kan bestå av webbfrågor, röstning (web- polls), självtester, bloggar, chatt, personliga berättelser och filmer

Tack för att ni lyssnade! Sven-Åke Svensson Informationsavdelningen Landstinget i Jönköpings län