Parkeringspolicy Helsingborgs Stad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
Advertisements

Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Parkeringsköp Kommunfullmäktige reglerar hur många bilplatser fastighetsägaren är skyldig att skapa genom Malmö Stads p-norm. Fastighetsägaren löser detta.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Kundundersökning mars 2010
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Kulturmiljöfrågor i PBL
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
8 kap PBL Krav på byggnadsverk m m
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Funktionshinderspolitiken
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Presentation av Stockholmsarenan 14 april Stärkt position som idrotts- och evenemangsstad  Sedan länge identifierat behov av nya arenalösningar.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Svepark Håkan Gustafsson Umeå Parkerings AB Parkeringsköp i Umeå Kostar ca kr Betalas till UPAB, enligt beslut av byggnadsnämnden, utifrån.
Välkomna till en dag om eArkiv
Parkeringsnormer och utemiljönormer
1. Vad hade du för förväntningar på dagens frukostmöte? Stryk under det alternativ som stämmer bäst in på dig. Låga Mittemellan Höga 7 st. 53 st. 31 st.
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Trygghet i Focus. Tillvägagångssätt Undersökningen har genomförts med hjälp av face-to-face intervjuer på plats i garaget. 300 besökare har.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Nya Landsbygdsprogrammet
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Parkeringstal för ett attraktivt Västerås Linnea Viklund Tekniska kontoret.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Beslut i kommunfullmäktige
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Samrådsförslag.
Kurs Hållbart resande i samhällsplaneringen hemuppgift 4/12 Li Hagström & Emma Sjögren, tekniska förvaltningen.
Omställningen av hälso- och sjukvården
KPR april 2018.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Parkeringspolicy Helsingborgs Stad

Huvudpunkter • Mål och vision • Nulägesbeskrivning • Åtgärdsförslag • Fortsatt arbete • Parkeringsnormen

Huvudmannaskapet • kommunen – parkering på allmän platsmark • t ex privata fastighetsägare – parkering på tomtmark

Policyn gäller hela staden • men är särskilt viktig i centrum

Inriktningsmål Uppmuntra till en hållbar bilanvändning – miljömässigt, ekonomiskt, socialt 2. Parkering för boende och besökare prioriteras framför verksamma 3. Taxan ska belöna miljöanpassade bilar 4. Taxor och tider ska signalera vilken målgrupp utbudet gäller Samutnyttjande av p-anläggningar eftersträvas I centrum används främst samlade p-anläggningar för att bevara kulturvärde och attraktivitet

1 Resultatmål MÅL: Prioritering av boende och besökare MÅTT: Antal p-platser i centrum för besökare Mål 2010: Ökning jämfört med 2006 Mål 2020: Ökning jämfört med 2010

2 Resultatmål MÅL: Skapa sammanhängande reskedjor med olika transportslag MÅTT: Antal pendlarparkeringar och samåkningsplatser vid stationer och bytespunkter Mål 2010: Ökning Mål 2020: Ökning

3 Resultatmål MÅL: Effektiv markanvändning MÅTT: Andelen p-platser på gatumark contra totalt p-utbud Mål 2010: Minskning jämfört med 2006 Mål 2020: Minskning jämfört med 2010

4 Resultatmål MÅL: Flerbostadshus ska ha p-platser på tomtmark eller på rimligt avstånd MÅTT: Andel samlad parkering Mål 2010: Ökning Mål 2020: Ökning

5 Resultatmål MÅL: Minskning av antalet p-plaster för verksamma i centrum MÅTT: Antal P-platser i centrum för verksamma Mål 2010: Minskning jämfört med 2006 m h t stadens utveckling Mål 2020: Minskning jämfört med 2010

Resultatmålens förväntade effekter • Stadens karaktär • Ythushållning • Trafikens omfattning • Tillgänglighet • Trygghet • Trafiksäkerhet • Miljöpåverkan

Resultatmålens effekter

Nulägesbeskrivning Cyklar Läget idag: • Brist på cykelparkeringar på strategiska punkter • Antalet cykelställ ökar • Goda förutsättningar för fler cykelparkeringar Slutsatser • För att lösa bristen krävs helhetsgrepp, där ev nya ytor och lösningar tas i anspråk • Omvandling av bilparkering till cykelparkerin bör diskuteras • Viktigare cykelparkeringar bör ha bevakning, låsmöjligheter m m.

Nulägesbeskrivning Bilar Läget idag: • Parkeringen skiljer väsentligt mellan sommar och vinter • Kopplingen till färjetrafiken är viktig • Antalet p-platser i centrum är 5000, varav 3500 kommunala. Av de kommunala platserna är ca 600 gatuparkeringar (17%) • 31% av centrums p-platser tillhör privata fastighetsägare. Det privata utbudet domineras av Knutpunkten (700 platser).

Nulägesbeskrivning Bilar Läget idag: • Totalt 8 avgiftszoner, med avgifter 2-15 kr/tim och tider från 30 min till 72 timmar.

Nulägesbeskrivning Bilar Läget idag: • Medelbeläggningen på parkeringarna i centrum (juli 05)

Nulägesbeskrivning Bilar Slutsatser • Brist på boendeparkering i centrum • Högre avgifter på privata parkeringar ger en överbelastning av stadens gatuparkeringar • Högre beläggning på de mindre p-anläggningarna • Parkeringarna i P-ledsystemet är ojämnt fördelade över centrum • I flera områden (t ex Högaborg, Tågaborg) är det svårt att hitta parkering • De verksammas andel av parkeringen i centrum är för hög och bör minskas och koncentreras till ett fåtal punkter i • Samverkan med privata aktörer kan utökas • Belastningstoppar på vissa platser vissa tider • Behov av fler uppställningsplatser för buss • Knutpunkten ska användas som uppställningsplats för bussar

Parkering vid bytespunkter Nulägesbeskrivning Parkering vid bytespunkter Slutsatser • En satsning på goda bytespunkter är aktuell • Fler möjligheter att ställa cykeln vid busshållplatserna behövs • Bytet mellan kollektivtrafik och bil bör underlättas

Åtgärdsförslag Parkeringen i planeringsskedet • Kantstensparkering i centrum minskas till förmån för lastning, lossning, cykelparkering etc • Lokalisering av verksamheter bör ske i dialog med kommunen (2 ställen!) • I centrum bör främst större, sammanhållna parkeringar användas

Åtgärdsförslag Parkeringen i planeringsskedet • I centrum bör cykelparkering prioriteras framför bilparkering • Parkeringsnormen är en vägledning vid detaljplaneläggning och krav vid bygglov • Där så är lämpligt bör kommun och fastighetsägare diskutera om gemensamma anläggningar

Åtgärdsförslag Parkeringen i planeringsskedet • Cykelparkeringsnormen gör att cykeln kommer med tidigt i planeringen • Parkering bör främst ordnas på tomten eller i gemensamma anläggningar • Boende och besökare prioriteras. Färre p-platser för verksamma kan kompenseras med bättre kollektivtrafik och cykelmöjligheter

Åtgärdsförslag Parkeringen i planeringsskedet • Kommunen bör samarbeta med privata aktörer för att öka samutnyttjande av parkeringar • Alla bilägare som bor i centrum ska ha parkering, men får acceptera längre gångavstånd

Åtgärdsförslag Parkeringen i planeringsskedet • Bättre balans av p-anläggningar i p-ledsystemet • Kommunen utformar principer för hur p-platser och p-anläggningar ska utformas

Åtgärdsförslag Parkeringen i driftsskedet • Förslag till zonindelning baserat på tider

Åtgärdsförslag Parkeringen i driftsskedet • Maximal uppställningstid nu – sedan

Åtgärdsförslag Parkeringen i driftsskedet • Förslag till zonindelning baserat på avgifter

Åtgärdsförslag Parkeringen i driftsskedet • Gratis parkering för miljöbilar kan tillämpas under en kortare period • Parkeringsutbudet bör anpassas för att bidra till hållbar bilanvändning

Styrmedlens effekter

Uppföljning Exempel på indikatorer: • Andel nöjda boende och besökare • Utbudet av service (handel, skolor m m) • Persontäthet i tätorten • Sysselsättning • Omsättning i detaljhandel (sällanköpsvaror)

Parkeringsnormen • Parkeringstalen för stadens centrala delar kan sänkas • Ytterligare sänkningar av p-normen bör vara möjliga om kollektivtrafiken är mycket god i närområdet och om biltätheten ligger under stadens genomsnitt.