Att ta tempen på den unga målgruppen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Beredningen för integration och mångfald
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Vetenskaplig Metod.
Projekt Respekt Strategisk plan: Öka andelen under- representerat kön på utbildningarna Bakgrund: 85 % kvinnor, 15 % män Dekanus gav projektgrupp uppdrag.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
En bransch med många ansikten….
Utvärdering, varför då? hur då?
Att arbeta praktiskt.
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Studenter och studentbostäder i Stockholms län Ylva Disheden 7 december 2012 Tillväxt, miljö och regionplanering.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Välkommen till ESF:s seminarium
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Att arbeta vetenskapligt
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
BREDDAD REKRYTERING.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Att lära sig att analysera
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Nya Landsbygdsprogrammet
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
Yhmyndigheten.se. Några av Yh-myndighetens uppdrag Besluta om vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan Besluta om statligt stöd till dessa utbildningar.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Frågor om skyddad natur
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Att ta tempen på den unga målgruppen Annifrid Pålsson, Gruppchef Studentrekryteringen

Studentrekryteringen Gruppchef Nationellt Områdesansvarig Två informatörer Webbansvarig (50%) Produktionsledare (50%) Internationellt En informatör En informatör, fokus Kina (50%)

“Vad gör ni egentligen?” Vårt uppdrag i dagsläget är… …marknadskommunikativa strategier och efterföljande aktiviteter för att rekrytera studenter på grund- och avancerad nivå (nat/int) …till närmast söktillfälle …prioriterade regioner …inte exchange …inte PhD

Styrdokument Långsiktiga mål kopplade till KTH:s utvecklingsplan Årsbaserade mål från prorektor och prodekanus Årsbaserade programprioriteringar från prorektor och prodekanus Fleråriga kommunikationsplattformer (nat och int) Årliga kommunikationsplaner och -koncept (nat och int) Årliga undersökningar i målgrupperna Årliga fokusgrupper i målgrupperna

Nationella målgruppsprioriteringar Primär målgrupp Akademiskt ambitiösa 18-28 år Personas - Biznizpersonen - Entreprenörstypen - Göra-gott-personen - Orakeltypen

Nationella utmaningar Teknikvetenskapliga studier Bilden av ingenjörsrollen Bilden av KTH och... …bilden av KTH:aren Studentliv Att bo och studera i Stockholm Rekrytering av kvinnliga studenter

Internationell målgruppsprioriteringar Prioriterande regioner Kina Indien Brasilien Sydostasien (Nordamerika) Mål: 1000 registrerade avgiftsskyldiga nybörjare HT16

Hur undersöker vi? Flerårigt samarbete med globalt undersökningsföretag Till grund för, och med utgångspunkt från, kommunikationsplattformerna Noll/ettmätning varje år Utvärdering av varje större aktivitet (inhouse) Fokusgrupper efter behov (akademiskt ambitiösa, kvinnliga sökande m. fl.) Bulletinboards Webbenkäter Onlineintervjuer Jämföra presumtiva studenter med befintliga – finns det skillnader? Hur relaterar vi?

Bulletin boards och fokusgrupper KTH har traditionellt haft svårt att rekrytera kvinnor. Vi ville därför undersöka kvinnors uppfattningar och föreställningar om utbildningar, karriärsval och studier vid KTH, för att öka insikterna om vad som tilltalar/inte tilltalar dem. En kvalitativ studie möjliggjorde en nyanserad och fördjupad förståelse av verkligheten och gav möjlighet till att komma åt de bakomliggande orsakerna till olika föreställningar. Uppföljning av studien genom en kvantitativ undersökning där hypoteser kan testas för att få en mer generell bild.

Bulletin boards och fokusgrupper - metod Den kvalitativa undersökningen genomfördes via fokusgrupper på nätet (tre grupper Bulletin board). Två grupper bestod av geografiskt spridda gymnasister (teknik eller natur) och en grupp av KTH-studenter. Hypoteser formas. Deltagarna svarade på frågor och interagerade med varandra under gruppernas genomförande. Diskussionerna utgick från en diskussionsguide som tagits fram i samarbete mellan undersökningsföretaget, KTH och reklambyrå. Diskussionerna leddes av två moderatorer från undersökningsföretaget. Representanter från KTH och reklambyrå hade möjlighet att följa undersökningen och kunde ställa följdfrågor under gruppernas gång. Man kan bestämma hur mycket man vill vara med och interagera med undersökningspersonerna. Möjlighet att reda ut eventuella missförståd mm. Men: akta så att man inte styr och “matar” med information…

Kvantitativa undersökningar - webbenkät Kompletterar den kvalitativa delen (fokusgrupperna) och säkerställer slutsatser Representativ målgrupp (kön, geografisk spridning mm) för att visa eventuella signifikanta skillnader Respondenter bjuds in via brev/mail Undersökningen genomförs bland gymnasieelever som läser sista året på tekniskt och naturvetenskapligt program i Sverige, både kvinnor och män. Respondenterna ska definieras som akademiskt ambitiösa Sammanlagt genomförs minst 300 intervjuer inom målgruppen för att få ett tillräckligt stort urval

Varför analys och mätning? Hur ser vår omvärld ut? Föränderlig värld kontinuerliga studier En aktivitet/kampanj utan eftermätning är en värdelös kampanj!

TACK! annifrid@kth.se