Framtida regionaltågstrafik i Mälardalen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Målorienterade strategiska processer
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
CEMR The Council of European Municipalities and Regions Deklarationens innehåller sex principer därutöver finns 30 artiklar Tänkt som ett stöd för att.
Aktuellt från Västtrafik
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Goda kommunikationer med omvärlden
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, maj 2014
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Förstudie Roslagspilen
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, augusti 2014
Ekonomirapporten. April 2014
Storstockholms brandförsvar
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Framtidens roll som förskrivare
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Samverka med kommunerna och Trafikverket för anpassning av gångvägar, hållplatser och terminaler Utveckla strategiska noder för enkla och bekväma bytesresor.
Infrastrukturplanering
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Position Stockholm-Mälaren-2 Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för Nätverks-RTK. Omfattar –SWEPOS-stationerna; Gävle,
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Västmanland, Södermanland och Uppsala län
-h:/ Förteckning/ Sjp tal Sörmlands län 31 augusti Rev Siffror inom parentes = Sjukpenningtalet för kvinnor resp. män Eskilstuna 12,4.
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Sjukpenningtalet i Södermanlands län, mätpunkt november 2015
Omställningen av hälso- och sjukvården
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Månadsstatistik till och med april 2017
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap

Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Framtida regionaltågstrafik i Mälardalen En presentation av ett möjligt trafiksystem Katrineholm 2012-02-28 Göran Gullbrand MÄLAB

Dagens Regionala tågtrafik 2012 Mot Borlänge Mot Gävle Fagersta Heby Sala Morgongåva (4) Bygger på SJ:s kommersiella trafik Trafikavtal kompletterar på Nyköpingsbanan Svealandsbanan Sörmlandspilen UVEN Totaltkostnad ca 130 mkr Uppsala Ransta Uppsala län (15+22+3) (13) Västmanland Knivsta Enköping Arlanda Märsta Bålsta (21) (15) (15) (22+3) Västerås Köping Kolbäck (17) Kungsör Arboga Kvicksund Strängnäs Sundbyberg Mot Karlstad Örebro län (15) (12) (16) Eskilstuna Stockholm (3) Örebro Läggesta Degerfors (15) Flemingsberg Värmland (10) Hälleforsnäs Kumla Nykvarn Södertälje Hallsberg (10) Vingåker (10) Gnesta Flen Stockholms län Katrineholm Laxå (8) (8) Södermanland Vagnhärad (14) (8) (8) (16) Nyköping Östergötland (15) Mot Skövde Västra Götaland Kolmården (8) Norrköping Förklaring = Tåglinje med trafikavtal (färgad) = SJ kommersiell trafik (svart) (13) = Totalt antal tåg per vardag (dbt) (8) (4) 2 Linköping Mjölby

Stabilitet och pålitlighet en nyckelfråga Kollektivtrafikansvariga i Mälardalen äger idag inte egen kontroll över det regionala tågsystemet Stor del av den regionala tågtrafiken är inte reglerad i Trafikavtalen Reglerar inte hela utbudet på Nyköpingsbanan och Sörmlandspilen, endast det som vid upphandlingstillfället inte ansågs vara kommersiell trafik Ingen reglering i avtal för trafiken på Uppsalapendeln och Mälarbanan Förändringar de senaste åren i utbud och sträckor, kort varsel Skapar osäkerhet för resenärer och för kollektivtrafikansvariga Brister i kvalité och punktlighet inte enbart ett vinterproblem Brister i infrastrukturens underhåll och investeringar Äldre fordon och brister i förebyggande underhåll

Ett sammanhållet regionaltågssystem växer fram Arbete pågår med att utarbeta förslag hur ett framtida regionaltågssystem i Mälardalen kan komma att utformas Ett regionalt tågtrafiksystem som samhället garanterar Befolkningstillväxten och den regionala utvecklingen innebär att resandet över länsgränsen beräknas öka och fler tåg kommer att behövas År 2017 beräknas Citybanan öppnas för trafik och då blir det möjligt att köra fler tåg i högtrafik till Stockholm Långsiktigt stabilt Invånare och näringsliv ska känna trygghet i att trafiken finns vid beslut om etablering för boende, arbete och företag Fasta linjesträckningar och enhetligt uppehållsmönster Stabila tidtabeller med regelbundna avgångar – s.k. styva tidtabeller Bör inkludera ett samordnat länsöverskridande pris- och biljettsystem

Viktiga funktioner som trafiken bör åstadkomma Trafiksystemet ska fungera för vardagsresandet i Mälardalen Prioritet för arbets- och studiependling, men fungera även för övrigt vardagsresande Underlätta det dagliga resandet såväl som planeringen av anslutande buss- och tågtrafik Möta årliga resandeökningar på 2-4 % – idag är många pendlartåg i stort sett fullsatta Ökade marknadsandelar – få en överflyttning från biltrafiken Bidra till ett hållbart transportsystem – minska transporternas miljöbelastning Enhetliga, moderna och ändamålsenliga tåg med utökad sittplatskapacitet – idag bedrivs stor del av trafiken med äldre omoderna tåg, som inte alltid når krav på tillgänglighet

Trafikplan 2017 60 – minuters trafik ca 06-23, måndag – fredag (ca 18 dbt) 30 – minuters trafik i pendlingstid ca 06-09, 15-18 (ca 6 dbt) Lördagar och söndagar varannan timme Större utbud på Uppsalapendeln och Mälarbanan Lägre utbud på vissa sträckor m.h.t. resandeunderlag och infrastruktur Kompletterande snabbare tågtrafik med färre uppehåll och kortare restider – binder ihop de större städerna i Mälardalen Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Eskilstuna, Nyköping, Norrköping och Linköping Potential för kommersiell trafik Stockholm och Arlanda särskilt utpekade som viktiga regionala målpunkter Vissa linjer föreslås genomgående i Stockholm Sträckan Uppsala – Sala körs av UL:s Upptåg

Trafikplan 2017 version 2012-02 7 (18) (18 + 4) (18 + 10) (8) Mot Borlänge Trafikplan 2017 version 2012-02 Mot Gävle Fagersta Sala Heby Morgongåva Uppsala Uppsala län Ransta (18) Västmanland Knivsta Enköping Arlanda Märsta Bålsta (18 + 4) Västerås (18 + 10) (8) (18) (18) Kolbäck Köping (18 + 6) Arboga Kvicksund Strängnäs Sundbyberg (18) Kungsör Mot Karlstad Örebro län (13-18) (18 + 6) Eskilstuna Stockholm (8) Örebro Läggesta Degerfors (18 + 3 riktad) Flemingsberg Värmland (8 - 12) Hälleforsnäs (9) Kumla Nykvarn Södertälje Hallsberg Vingåker Stockholms län (10) Katrineholm (13) Flen (13) Gnesta Laxå Södermanland Vagnhärad (8) (18 + 3 riktad) (18 + 3 riktad) Nyköping Östergötland (18 + 3 riktad) Mot Skövde Västra Götaland Kolmården Förklaring = Tåglinje med trafikavtal (13) = Totalt antal tåg per vardag (dbt) Norrköping (9-18 ?) (9-18 ?) 7 Linköping Mjölby

Pågående arbeten Utarbeta underlag för politiska beslut om det sammanhållande trafiksystemet Tillsammans med länen definiera Trafikplan 2017 Beräkna kostnader och intäkter, fördelningsprinciper mellan länen Genomföra resandeprognoser, resandeundersökningar Affärsmodell Samverkan mellan upphandlad och kommersiell trafik Förbereda anskaffningsprojekt för tågfordon - finansiering Framtida biljettsystem Infrastrukturfrågor, matcha trafiksystemet med infrastrukturen, definiera eventuella åtgärdsbehov, förbereda tecknande av ramavtal med Trafikverket Inleda arbetet med trafiken i längre sikt 2025, 2050 Nyttoanalyser, regional, samhällsekonomisk

Resandeutveckling tågtrafiken inom TiM