Kapitel 4 Inköp och facilities management (FM)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till information om SRY utbildning.
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Kapitel 1 Inköps roll i värdekedjan
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Gästkategorier Logi.
Hugo Pettersson & Sara Bodin
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Energiledningssystem
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Program Anledningar till att det finns underliggande besparingspotentialer vid inköp Hur man identifierar besparingspotentialer Utveckling av en sourcingstrategi.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Några viktiga krav i ISO9001:2000
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Grundkurs 10 sp 1.Introduktion a) resursfördelningsteori
Affärsintegration och Asset Management
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Fjärde järnvägspaketet
Centrala innehåll och kunskapskrav
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Mattis Bergquist
1:a Möte Offert process Avsluts process
Förslag till planering kapitel 12
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Organisation och produktion
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
Intressententmodellen.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Att katastrofsäkra DataCenter miljön
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Lärande utvärdering genom följeforskning
Geografi – Produktion, handel och transporter
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Underhållsinriktad behovsinventering.. 2  Behovsinventering: Inledande fokus på “Verktyg för övervakning av ventiler”.  Verktyg finns på marknaden (ABB,
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kort information till BUN Förslag på ekonomiska åtgärder i gymnasieskolan som kräver politiska beslut.
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Intressententmodellen.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Information på Uppföljningsmöte
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
EAK
Balanskonton Resultatkonton Kontoklass 1 Tillgångar
Information på Uppföljningsmöte
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Lanpro Internetwork AB
MER PANG FÖR PENGARNA! SOI – MITT 2018.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Kapitel 4 Inköp och facilities management (FM)

Program Roll och betydelse i en FM-miljö De viktigaste framgångsfaktorerna för inköp i en FM-miljö Vilka åtgärder som kan användas för att förbättra inköpens resultateffektivitet i en FM-miljö Hur man kategoriserar organisationens tjänster som lagts ut på kontrakt Vad som krävs för att köpa indirekta produkter och tjänster

Inköp och facilities management (FM) Förhållandet mellan inköpskostnader och försäljningsintäkter är relativt låg Frånvaro av inledande inköpsprocesser (eftersom det inte finns någon fysisk produktions-process) Inköpsbesparingar har begränsad påverkan på räntabiliteten (avkastningen på tillgångarna) Ledningen kommer att spendera mest tid på värdeskapande och personrelaterade frågeställningar och aktiviteter, de kommer att anstränga sig lite i stödaktiviteter (inköp)

Inköp och facilities management (FM) Viktigaste utgiftskategorier Byggnader, installation & infrastruktur Energi Fastigheter Omstrukturering och förnyelse Underhåll Tekniska installationer Säkerhetssystem Kontorsmöbler Väggar Tillfälliga byggnader Hushållsskötsel Energi Catering Städning Trädgårdsskötsel Transporttjänster Säkerhet Sophämtning Kläder Tekniska supportmaterial Tillfällig arbetskraft Anställning av tillfällig personal Tillfälligt anställda chefer IT-programmerare, analytiker och programchefer Tjänster Transporttjänster Bilar och transportfordon Resor Logi Praktik och utbildning Uppsökning & rekryteringstjänster Marknadsundersökningar Marknadsföring och reklam Media Events Factoring Professionella tjänster IT och telematik Hård- och mjukvara Servrar Datorer Kringutrustning Kommunikationsnätverk Telefonväxlar Infrastruktur IT-projekt Outsourcing Informationstjänster Kontorsmaterial och utskrifter Kopiering Kontorsutrustning Kontorsmaterial Papper Emballage Utskrifter Representation Böcker och prenumerationer Bearbetad från Rietveld, 1995

Inköp och facilities management (FM) Tjänstesektorn håller på att förändras från en traditionell och lokal marknad till en international marknad. Som ett resultat av detta strävar tjänsteleverantörer mot att förbättra sina tjänster till slutkunden och samtidigt reducera sina verksamhetskostnader. Ökad outsourcing av supporttjänster Integrering av supporttjänster i en FM-organisation Ökad verksamhetsskala

Förväntningar med avseende på inköp är inte alltid på samma nivå Effektiva FM-inköp Som det uppfattas av inköpsavdelningen Som det uppfattas av interna avdelningar Lågt pris Bra avtal Objektiva leverantörsval Leveransprecision Rättidighet Rätt kvantitet Rätt kvalitet Snabba svarstider och återkoppling 4. Hög tillgänglighet Förväntningar med avseende på inköp är inte alltid på samma nivå

Effektiva FM-inköp Matris för kundens produktgrupper Avdelning A Avdelning B Avdelning C Totalt värde Datorhårdvara Datortillbehör Kontorsutrustning Tillfälliga anställningar Service Total volym a) Total inköpsvolym b) Inköpsutgifter c) Inköpens marknadsandel d) Förväntad volym

Förbättra kundfokus (1) Analysera och dokumentera interna kunder och produktkategorier: Fastställ total inköpsspend per avdelning Fastställ vilken hur stor andel som går via inköpsavdelningen Bedöm intern kundnöjdhet: Ta reda på vilka flaskhalsar som finns i relationerna. Sätt upp mål (detaljerad handlingsplan): Inom vilka kund- och produktkategorikombinationer kan inköps-avdelningen stärka sin position, dvs intern marknadsandel? Åtgärder som krävs för att detta ska hända? Vilka resultat kan förväntas av dessa åtgärder?

Förbättra kundfokus (2) Tvärfunktionella inköpsteam och organisationsstruktur: Team med specialister användarnas avdelningar bör bildas för att utveckla särskilda sourcingplaner. Utveckla inköpsstragier: Använd inköpsportföljen Detaljera handlingsplan per inköpskategori Införande: Noggrann övervakning av resultat i form av: Genererade besparingar Kundnöjdhet Administrativ ledtid

Effektiva inköp i FM-miljö Olika metoder för en optimal struktur Fokus på den interna kunden Produktfokuserad orientering (oftast använd) Leverantörsfokuserad orientering Hur kan ett effektivt fokus på den interna kunden åstadkommas i kombination med kunskaper om produkter och marknader? Gör den interna kunden ansvarig för att gå igenom inköpsprocessen Lös interna kommunikationsproblem genom att utse kundansvariga på inköpsavdelningen, vilka är ansvariga för specifika kunder

Köpa indirekta varor och tjänster Indirekta varor och tjänster som inte hör till företagets primära processer. Urskiljning beroende på destination: Köpande av allmänna varor och tjänster Köpande av investeringsvaror Köpande av handelsvaror Urskiljning beroende på egenskaper: IT, marknadsföring och kommunikation, professionella tjänster, förvaltning av humankapital, FM, transport och logistik, tekniskt underhåll

Köpa indirekta varor och tjänster Spend på indirekta varor är ibland högre än spend på direkta varor och tjänster: Outsourcing av processer Medel 50:50 Indirekta köp använder ofta en stor leverantörsbas Förslag till kostnadsbesparingar: Minskande av antalet leverantörer Införande av kategoristyrt inköp Analysera användarmönster ‘feber vid slutet av året’ Produktstandardisering Minskande av leverantörsbasen Översyn av befintliga avtal Minska transaktionskostnader Outsourca småinköp och småkontrakt

Nedbrytning av inköpsspenden 635 Nedbrytning av leverantörsbasen för icke produktionsrelaterade inköp 422 Antal leverantörer 213 154 148 132 126 112 92 86 78 68 54 48 43 39 35 28 25 21 18 14 10 7 IT FoU OKÄNT DIVERSE KONSULTER BEMANNING CATERING FASTIGHETER TRYCKSAKER REKRYTERING BILLEASING MEDLEMSKAP POSTTJÄNSTER ARBETSKLÄDER INFORMATION RESEBYRÅER PATENTBYRÅER BANKTJÄNSTER MARKNADSFÖRING KONTORSMATERIAL AVFALLSHANTERING TELEKOMMUNIKATIONER FÖRETAGSÄGDA BILAR UTRUSTNING FÖR ANSTÄLLDA

Slutsatser Tjänsteföretag representerar en växande andel av den ekonomiska aktiviteten i de flesta europeiska länder. Att utveckla en professionell inköpsmetod för tjänsteproducerande organisationer är långt ifrån en enkel sak För att uppnå resultateffektivitet bör inköpare främsta vara serviceinriktade snarare än kostnadsinriktade. Varor och tjänster för FM är del av indirekta köp.