Mobilitetskontor www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FÖRSTA ÖSTERRIKISKA MOBILITETSKONTORET MOBILITETSKONTOR EXEMPLET.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Skapa ett video-CV på YouTube
Samhällsekonomi 2.
Arkitektbyrå Tiina Holmberg
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Nationell besökshantering
Mobil Marknadsföring & Kundklubbar Ivar Uttergård Marknadschef
Praktisk arbetslivsorientering
Världens största näring
Intranät som funkar Andreas Blackne
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
Samåkning i Storumans kommun. Bakgrund Landstingets mål Koldioxidutsläppen ska minska med 10 % till år 2014 och med 18 % till år 2020 jämfört med år 2009.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Ett projekt med Funka och Språkrådet finansierat av Internetfonden Automatiska översättningar Susanna Laurin
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Förstudie.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Kort presentation ny VIP2000 Ny telefonilösning
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Paketerad lösning för upp till 40 användare
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
ÄR DET FREDAG DEN TRETTOENDE?
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Val av transport till resmålet.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Forskning om dialog och dialogsystem på inst. för lingvistik målsättning: –utveckla teorier om mänsklig dialog som kan användas i byggandet av dialogsystem.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Formare 2015 Motivation.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Presentationens avskrift:

Mobilitetskontor Ingrid Briesner DET FÖRSTA ÖSTERRIKISKA MOBILITETSKONTORET MOBILITETSKONTOR EXEMPLET

Mobilitetskontor Mot denna bakgrund startade FGM AMOR planeringen av ett informationscenter. Det följer lyckade utländska exempel, som mobilitetskontoret i Hameln (Tyskland) och OVAS (the Dutch information centre for public transport) visade en marknadsanalys att den största begränsningen för användandet av kollektivtrafiken är svårigheterna att få information. Vem tog initiativet och när?

Mobilitetskontor att underlätta användandet av kollektivtrafik för passagerare och framtida passagerare Syftet var:... att främja andra kollektiva transportsätt, som bilpooler, samåkning och kollektiv taxi... att få fler potentiella användare att prova kollektivtrafik och slutligen ändra transportbeteende Hur som helst, det visade sig inte vara så lätt att starta på det här sättet

Mobilitetskontor Vedermödor Den planerade kollektiva taxin togs bort från planerna Med alla potentiella aktörer och finansiärer så visade det sig vara svårt att att få beslut om att stödja eller finansiera en del av mobilitetskontoret. Det gick i cirklar tills två strategier bröt mönstret: 2. …att söka projekt och stöd från EU. 1.…att starta med endast ett begränsat pilotprojekt Det nya hjälpmedlet kallades Verbund-Hotline.

Mobilitetskontor Steg för steg Detta ledde till nästa steg: Första steget – „Verbund Hotline“ (pilotprojekt, start: Februari 1996): Integrerad information per telefon för all kollektivtrafik i regionen Styria Hantering av bilpooler Financierat av the Styrian Transport Association (StVG), FGM AMOR och ett bilpoolsföretag. Drevs av FGM AMOR. Efter ett år: Verbund Hotline hade 40 samtal per dag i medel, 80% av dessa var nöjda med den nya servicen.

Mobilitetskontor Efter bekräftelse av EU om stöd till grundandet av första fasen av Mobil Zentral, beslutade Provinsen Styria och staden Graz att bidra till finansieringen av projektet. från „Verbund Hotline“ till „Mobil Zentral“ Verbund Hotline utvidgades till Mobil Zentral i September 1997.

Mobilitetskontor Mobil Zentral i Graz var det första mobilitetskontoret i Österrike. Det andra öppnades i Pongau Fler kontor planeras. Nuvarande situation Mobil Zentral är en centralpunkt i staden för att göra tillgängligheten till kollektivtrafiken lättare. Mobil Zentral utför inte trafikplanering eller lägger anbud på drift av kollektivtrafik. Mobil Zentral ger service till alla användare av kollektivtrafik och privata transporter. Den integrerade transportinformationen är det huvudsakliga målet för grundandet av Mobil Zentral.

Mobilitetskontor Mobil Zentral äe ett gemensamt projekt mellan AMOR, StVG, City of Graz and Province of Styria Mobil Zentral styrs och kontrolleras av en styrgrupp. Finansiärerna är medlemmar i styrgruppen. Mobil Zentral finansieras av: StVG Staden Graz Provinsen Styria ÖBB Postbus GmbH Biljettförsäljning Mobil Zentral is run by FGM AMOR

Mobilitetskontor 1. Information 4. Personlig rådgivning 5. Cykling 6. Andra tjänster Funktioner 2. Kontoret i centrum av staden 3. Fritid

Mobilitetskontor Det gör mig galen !!! Om du vill åka från A to B behöver du ofta göra fyra telefonsamtal för att planera resan.... och om du du ändå inte får ihop resan så måste du börja om från början! Ett samtal räcker! 1. Information Varhelst du vill åka, så har Mobil Zentral information och tidtabeller för hela transportsystemet och alla transportoperatörer i Styria. Mobil Zentral känner till alla rabatter, speciaresor och erbjudanden hos ÖBB (nationella järnvägsbolaget) och hos alla bussoperatörer.

Mobilitetskontor Man kan få information per telefon... med e-post, fax eller post... eller personligen vid kontoret

Mobilitetskontor 2. Kontoret i Centrum Här hittar du biljetter, reservationer och allt annat... som du kan behöva för din resa

Mobilitetskontor Kontoret Telefontider Mån–Fre: 8: :00 7: :00 Lör: 9: :00 9: :00 Mobil Zentral har öppet...

Mobilitetskontor 3. Fritid Mobil Zentral erbjuder gratis rådgivning för planering av dina fritidsresor: Utställningar, Vandring... Promenader, Cykling,

Mobilitetskontor 4. Cyklar Hyr en cykel – med eller utan cykelkärra

Mobilitetskontor 5. Personlig Rådgivning Vilka försäkringar finns för cyklister? Mobil Zentral har svaret och om inte, så kommer de att ta reda på det åt dig! Finns några intressegrupper för cyklister och kollektivtrafikresenärer? Var kan man vända sig för att ansöka om hastighetssänkning i området där du bor? Du tar hand om en rörelsehindrad person och behöver kunskap om särskilda transportfaciliteter?

Mobilitetskontor 6. Andra Tjänster Mobil Zentral utför också tar hand om klagomål... telefonmarknadsföringskampajer för att vinna tillbaka kunder till kollektivtrafiken... agerar som service- och informationspunkt för bilpooler... projekt (t.ex. „I stan utan min bil“)... och tillhandahåller alla former av mobilitetsrelaterade produkter

Mobilitetskontor The Mobil Zentral - Shop Biljetter och reservationer Transportspel för barn Transportlitteratur Cykelkartor Tidabeller Förbrukningsvaror

Mobilitetskontor Personal Ledningen – 38,5 timmar / vecka 8 deltidanställda timmar/vecka Utbildning Kollektivtrafik (tillgång, operatörer, tidtabeller, sammankopplade transportsystem, legalt ramverk, organisation och finansiering) Effektiv tidtabellsläsning med/utan hjälp av dator Konflikthantering Klagomålshantering Effektivt telefonerande Tidshantering

Mobilitetskontor Det är omöjligt att avgöra hur många kunder till kollektivtrafiken som Mobil Zentral genererar, men det ökande användandet visar på vikten av att erbjuda en informationstjänst för hela kollektivtrafiksystemet. Det som startade med 40 samtal per vecka, har stigit uppemot 190 samtal per dag Kontoret – från 0 till 140 kunder per dag Resultat – en framgångshistoria

Mobilitetskontor Nyheter... Flytt till Steinfeldhaus Mobil Zentral flyttar till ännu mer centralt läge. I augusti 2004 flyttar mobilitetskontoret till ett modernt kundcenter vid Jakominiplatz. Ett kundorienterat kompetenscenter för kollektivtrafikanvändare skapades tillsammans med Grazer Verkehrsbetriebe. ÖBB Postbus GmbH I sambans med flytten så vanns ÖBB Postbus GmbH som partner och finansiär. En anställd hos Postbus arbetar i arbetslaget på mobilitetscentret och tillför mycket med sitt kunnande, vilket är mycket fördelaktigt mobilitetscentret. Bahnerlebnis Steiermark Dessutom vanns „Bahnerlebnis Steiermark“ som samarbetspartner. I och med detta så växte mobilitetscentrets tjänsteutbud, eftersom turistattraktioner kan marknadsföras och säljas.

Mobilitetskontor Framtiden Nätverk av mobilitetscenter i Öserrike. Ett nytt mobilitetscenter öppnades vid tågstationen i Bischofhofen Ytterligare mobilitetscenter planeras. Målet är ett rikstäckande nätverk av kontor. Då blir det möjligt att erbjuda kunder och potentiella kollektivtrafikresenärer hållbara transportlösningar och miljövänlig turism över hela Österrike. Mobilitetsinformation för hela landet kan erhållas genom att ringa ett enda samtal. Framtida samarbeten MZ är öppet för ytterligare samarbeten till fördel för kollektivtrafikresenären.