CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Green Highway - Demonstration av 56 elbilar i vinterklimat.
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Fordonets Teknik o Mekanik
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Mercedes-Benz miljölastbilar
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Handlar om kolföreningar
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
BIOGAS – Ditt bidrag till miljön och till din lönsamhet
Jonas Lööf Projektledare GreenCharge
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
vanliga bilar vs miljöbilar
Bilparksprognoser och bilinnehav
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Fossilbränslefri region
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Biogas Biogas är bra för miljön. Om Biogas Biogas kommer från olika material. T.ex sopor och består huvudsakligen av metan.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
för dig som reser i Skåne
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Energikällor.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Aktuella bränslen för tung trafik
Snart går Luleås bussar på biogas
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Ett klimatvänligt alternativ
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Energiförsörjning.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Energisamhällets framväxt
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Kol och kolföreningar Kort och snabbt.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Hur långt åker man på en koskit?
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Av: William, 8E. Biobränslen Bränslen har funnits länge, men har påverkat miljön på ett dåligt sätt, dessa kallas Fossila Bränslen. Endast nyligen har.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte

DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe

Miljöbilar och drivmedel en möjlighet…

Vad är en miljöbil? 1. Bilar som kan drivas med alternativa drivmedel Grundkrav: EURO IV 1. Bilar som kan drivas med alternativa drivmedel Max motsvarande 9,2 l bensin/100 km 2. Bränsleeffektiva bilar på fossila bränslen Max 120 g CO2/km Motsvarar 4,5 l diesel och 5,0 l bensin per 100 km 3. Elbilar (Max 37 kWh/100 km) Både alternativa drivmedel samt energieffektivitet behövs!

Många incitament = Win-Win Lägre förbrukning = lägre kostnad Miljöbilar slipper fordonsskatt i 5 år Sänkt förmånsvärde 40% 2012-2013 (gas, el & laddhybrider) Högre andrahandsvärde Supermiljöbilspremie från 2012 40 000 kr, privatpersoner elbilar & laddhybrider (max 50 g/km) Gratis parkering i flera kommuner Marknadsföring/PR

Alternativa drivmedel Hybrid fordon (elhybrider, laddhybrider etc.) Batteridrivna elfordon Gas Naturgas, Biogas (Fordonsgas) Biodrivmedel Biodiesel Bioetanol Vätgas

Hybrid fordon Hybridfordon har både en förbränningsmotor och en elektrisk motor. Hybrider är renare och effektivare än konventionella fordon och deras löpande kostnader är lägre, men de kostar mer i inköp. Fördelar Minskning av bränsleförbrukningen Elmotorn är avgasfri, extra bra i innerstadsområden Nackdelar Högre vikt Högre inköpskostnad Hybridbilar verkar bara vara en tillfällig lösning men rimligt i många fall just nu.

Batteridrivna elfordon (BEV) Batteridrivna fordon (BEV) producerar inga utsläpp vid tidpunkten för utnyttjandet, är nästan ljudlös och billig att köra. Fördelar Low fuel costs Låga bränslekostnader Inga utsläpp av CO2 och luft föroreningar (under drift) Lågt ljud Nackdelar Mindre utbud av fordon att välja mellan I många fall kort räckvidd och lägre max hastigheter Tillgång på hållbart producerad el Batteridrivna fordon kan vara en lämplig lösning för avstånd upp till 100 kilometer.

Fordonsgas Naturgas är främst metan (CH4) och är samma gas som de flesta känner till för inhemsk matlagning och uppvärmningsändamål. Vanligtvis innehåller den 70-90% metan samt lite etan, propan och butan. Natural Gas Vehicles have spark-ignition internal combustion engines and are broadly similar to petrol vehicles, but with different fuel storage and delivery mechanisms. Gasfordon har en gnisttänd förbränningsmotor som bensindrivna fordon, men med olika bränslelagring och bränslesystem. Eftersom naturgas inte är flytande vid lågt tryck, är den vanligtvis komprimerad vid mycket högt tryck (200 bar) (CNG). Biogas är också metan (CH4) fast producerad med förnybara råvaror. Fordonsgas är samlingsnamn för biogas och naturgas.

Fordonsgas Fördelar Lägre bränslekostnad Mindre CO2 och luftföroreningar Massproducerade fordon tillgängliga på marknaden I vissa fall främjas denna typ av fordon av gasproducenter och distributörer. Nackdelar Kortare räckvidd på gas Sämre tillgång på tankstationer Högre inköpspriser (fordon) Kostnad för återställning av ombyggda fordon Naturgas är ett fossilt drivmedel Gasdrivna fordon är ofta en bra lösning för bilpooler och rimliga i områden adekvat tillgång till tankstationer.

Biodrivmedel Biodiesel Biodiesel är ett samlingsnamn för fettsyraestrar (methyl esters or FAME) från olika vegetabiliska oljor eller animaliska fetter. Biodiesel kan tillverkas huvudsakligen från två typer av källor: från en mängd olika vegetabiliska oljor Derivat från använda matlagningsoljor, animaliska fetter, andra fetter och talg. Bioetanol Bioetanol tillverkas genom jäsning av socker, stärkelse eller cellulosa råvaror med jäst. Valet av råvaror beror på kostnad, tekniska och ekonomiska överväganden, till exempel om teknik för tillverkning ar bioetanol är kommersiellt tillgänglig. Biogas Biogas framställs av organiskt avfall bryts ned av mikroorganismer, som i en hög med kompost. När det gäller biogas är nedbrytning anaerob, vilket innebär att det sker i en syrefri atmosfär.

Biodrivmedel Fördelar Lägre bränslekostnad (om de är subventionerade) . Fördelar Lägre bränslekostnad (om de är subventionerade) Lägre CO2 Några vanliga dieselfordon kan köras även på biodiesel utan ombyggnad. Biodiesel används som låginblandning (upp till 7%) och bioetanol (upp till 10%). Nackdelar I många fall är en modifiering av motorn nödvändig Tillgången på stationer med biodrivmedel lägre Hela efterfrågan av drivmedel kan sannolikt inte tillhandahållas av biobränslen Den totala miljönyttan av biodrivmedel är ofta kontroversiell och produktionskostnaderna är relativt höga. Idag är dessa bränslen endast konkurrenskraftiga om de får skattesubventioner. I många fall har vegetabilisk olja och biodiesel redan visat sig vara ändamålsenliga lösningar.

Vätgas Vätgas (H2) kan brännas i förbränningsmotorer (ICE), som är mycket lika bensinmotorer, men som ger nollutsläpp från avgasrör av CO2, CO och HC. Lagra vätgas är svårt eftersom det är en gas vid normala betingelser med låg energitäthet och hög explosivitet. Vätgas kan också användas i bränsleceller som ger en typ av eldrift. Fördelar Inga utsläpp av CO2 och luft föroreningar (under drift) Möjligt att använda i förbränningsmotorer och bränsleceller. Nackdelar Svårt att lagra vätgas Storskalig produktion, inte ännu klargjord Vätgas verkar inte vara en rimlig lösning i dag, eftersom en hållbar produktion av väte och lagring och leveranssystem inte klargjorts.

Minskning av utsläpp – 2 vägar Source: Transport & Environment 2010

Personfordon i Sverige, fördelning olika drivmedel 2007 Personfordon i Sverige, fördelning olika drivmedel 2007. Någonting håller på att hända…   Totalt i Sverige Kalmar län  Type of car / fuel Totalt 2007 Sålda 2007 Sålda 2007 Bensin 3 804 983 (89,351%) 184 301 (54,440%) 107 990 (90,901%) 4 325 (56,811%) Diesel 351 896 (8,263%) 113 564 (33,545%) 9 198 (7,742%) 2 486 (32,655%) El 126 (0,003%) 2 (0,001%) (0,000%) Elhybrider 9 598 (0,225%) 3 399 (1,004%) 187 (0,157%) 108 (1,419%) Etanol 80 934 (1,901%) 35 513 (10,490%) 1 370 (1,153%) 686 (9,011%) Gas (CNG) 10 896 (0,256%) 1 759 (0,520%) 54 (0,045%) 8 (0,105%) Övrigt 30 1 Totalt 4 258 463 338 538 118 800 7 613 Övrigt: metanol, LPG, biodiesel (RME) etc. Källa: SCB

CO2-utsläpp i snitt, nysålda bilar i Sverige och EU, siffror från biltillverkare (g/km) 158 Sverige 2008: 174 g/km, 2009: 169 g/km

Andel biodrivmedel 2009 i Sverige 5,4% biodrivmedel i vägtransportsektorn 2009 Källa: Energimyndigheten

CO2-utsläppen fortfarande höga I somliga EU-länder

Rika länder har högst CO2 utsläpp i Europa