Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terrängtrafikens omfattning i fjällen
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
STRADA Trafikskadade personer Värmland 2002 – 2008 Registrerade av polis och hälso- och sjukvård* *Akutmottagningarna i Arvika, Karlstad och Torsby Den.
Olycksutveckling Moped
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Vem har ansvar för hastigheten? ”Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen...” Thomas Nilsson, Responsive Smidig 2009.
Kundundersökning mars 2010
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Projektföljeforskning
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Presskonferens 5 december 2012 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2012 Tord Strannefors.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Strategiska mål för Tekniska nämnden. SCB undersökning Verksamhetsresultat Övergripande målStrategiskt målLägeNyckeltal Mål värde Utfall God kommunal.
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Motorcyklisters hastigheter
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
=.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Presskonferens 7 december 2010 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten2010 Tord Strannefors.
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Presentationens avskrift:

Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten Trafikantundersökningar Undersökningar med vägarbetare Kontrollverksamheten vid Vägverket Olika trafiksäkerhetshöjande projekt

Olyckor och incidenter, underlag Polisrapporterade olyckor med personskador i STRADA Vägverkets djupstudier av dödsolyckor Entreprenörernas incidentrapportering Vägverkets särskilda utredningar om speciella olyckor Sjukvårdens inrapportering (STRADA) INTACT-projektet (Göteborg) Övrigt?

Trafikolyckor vid vägarbeten 2003-2007 Vägverksrapport 2008:59

Antal lindrigt skadade i trafikolyckor vid vägarbeten 2009 jan-sept 121 pers.

Antal svårt skadade i trafikolyckor vid vägarbeten 2009 jan-sept = 8 pers.

Dödsolyckor vid vägarbeten (vägtrafikolyckor) Avliden inom 30 dagar Dött av trafikolyckan Djupstudieutredning Få dödsolyckor vid vägarbeten p.g.a Skydd för vägarbetarna Låga hastigheter Ej mötande trafik

Antal döda i trafikolyckor vid vägarbeten 2009 jan-sept. 5 döda 2 av de 26 dödade var vägarbetare

Trafikolyckor vid vägarbeten utgör mindre än 1% av alla trafikolyckor Trafikolyckor vid vägarbeten utgör mindre än 1% av alla trafikolyckor. I minst 20% av olyckorna har något tillhörande vägarbetet blivit påkört.

Vilken är vanligaste olyckstypen vid vägarbeten?

Antal skadade personer per olyckstyp i trafikolyckor vid vägarbeten 2003-2007

Varför är det här viktigt att veta? Vid upphinnandeolyckor körs ofta något i vägarbetet på. Upphinnandeolyckor för trafikanterna innebär ofta påkörning bakifrån.

Whiplash är den skada som leder till flest invaliditetsfall! … men klassas oftast av polisen som en lindrig skada

Antal skadade personer i olyckor vid vägarbeten per timme 2003-2007 Klockan 16-17

Sammanfattning olyckor: Hastighet och uppmärksamhet viktiga faktorer Många olyckor är ej registrerade som vägarbetsolyckor Många olyckor polisrapporteras inte alls Rörligt vägarbete, främst vinter, inte med Bristande kunskap om varför olyckan skedde Bristande kunskap om i vilken omfattning vägarbetare eller vägarbetsmaterial var med i olyckan

Incidenter vid vägarbeten Bygger på cirka 150 incidentrapporter 2004-2007 från Vägverket Produktion (sammanställt och analyserat av VTI)

Andel incidenter per typ av vägarbete (%)

Andel incidenter per olyckstyp (%)

Vilken fordonstyp kör in i vägarbetet?

Andel incidenter per påkörande fordon (%) Lastbilar utgör cirka 10% av trafikarbetet

Andel påkörda delar i vägarbetet (vissa utvalda) %

Sammanfattning incidenter Stor andel lastbilar inblandade i incidenterna Ingen samordning av olika entreprenörers incidentrapportering TMA är viktiga Brister i inrapporteringen Incidenter med oskyddade trafikanter rapporteras inte

Trafikanternas hastigheter vid vägarbeten Väg 21 Hässleholm-Kristianstad, 2009 43% körde fortare än 50 km/h Högsta hastigheten 120 km/h 341 personer rapporterade för fortkörning E18 Arninge-Rosenkälla, 2006 83% körde över 70 km/h Högsta hastighet 164 km/h De 15% snabbaste körde i genomsnitt i 97 km/h Högre hastigheter på natten Stockholmsvägen, Malmö 2009 Högsta hastighet 106 km/h (skyltad hastighet 50 km/h) 372 fortkörare på 1 ½ timme

Sammanfattning hastigheter Dålig respekt för hastigheterna Majoriteten kör över skyltad hastighet Höga högsta hastigheter Höga genomsnittshastigheter bland de som kör fort

Trafikantundersökningar 1 (3) E4 Markaryd, 2005 86-93% nöjda med framkomligheten vid vägarbetet 80-90% nöjda med Vägverkets info på vägarbetet 73-82% tycker vägvisningen är lätt att förstå 3-12% tycker hastigheten är för låg vid vägarbetet

Trafikantundersökningar 2 (3) E6 Norr om Landskrona 2008 42% nöjda med framkomligheten vid vägarbetet 92% nöjda med Vägverkets info om vägarbetet 77% tycker vägvisningen är lätt att förstå 68% tycker Vägverket lever upp till sitt åtagande om hastighet 65% tycker Vägverket lever upp till åtagande om att störa trafiken

Trafikantundersökningar 3 (3) E22 Lund 2009 55% nöjda med framkomligheten vid vägarbetet 80% tycker att skyltningen fungerar bra 78% tycker att det framgår bra hur man ska köra 85% tycker hastigheten är anpassad vägarbetet 20% tyckte att omvägen var för lång

Sammanfattning trafikantundersökningar Stor acceptans för hastigheterna Många nöjda med info om vägarbetet Vägvisningen svår att förstå Låga betyg för framkomlighet

Undersökningar hos vägarbetarna VV Region Norr 2005 80% tycker trafikanterna respekterar hastigheterna dåligt 38% tycker trafikanterna sällan/aldrig respekterar sidoavstånden 10% har varit med om olyckor 40% har upplevt incidenter dagligen eller varje vecka

Tycker du att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn till de som arbetar på vägen? (%) SEKO 2007

Har det under det senaste året uppstått någon incident vid din arbetsplats som är relaterad till trafiken? (%) SEKO 2007

Har du själv varit med om någon olycka under det senaste året där den passerande trafiken varit inblandad? (%) SEKO 2007 %

SEKO undersökning 2009 82% tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hänsyn till vägarbetarna 47% oroar sig p.g.a. bristande säkerhet 37% tycker att hastighet vid vägarbete är den arbetsmiljöfråga som ska prioriteras i första hand. 32% tycker att trafiken runt vägarbetet är den arbetsmiljöfråga som ska prioriteras i första hand

Sammanfattning undersökning vägarbetare Trafikanterna respekterar hastigheten dåligt Det sker många incidenter vid vägarbetsplatserna Vägarbetarna är sällan själva med i incidenterna

Kontroll vägarbetsutmärkning 2009-01-01 - 2009-11-02

Kontroll vägarbetsutmärkning 2008

”10-i-topp”, flest allvarliga anmärkningar 2009-01-01 – 2009-11-02

Felaktig sammanlänkning eller avsaknad av tvärsgående skydd

Avsaknad av längsgående skydd

Bristande körledning

Glömde täcka ”ej gällande” Vägverket 2017-04-05 Glömde täcka ”ej gällande”

Vägvisning är inte lätt att få rätt… Vägverket 2017-04-05 Vägvisning är inte lätt att få rätt…

Trafiksäkerhetshöjande projekt/försök Mobil portal (2007) Fartdämpande åtgärder + lots (2007) Mobilt kövarningssystem (2008) Hastighetstavla med ljud (2009) Utmärkning av fordon med Battenburgmönster (2008)

SLUT!