Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten Trafikantundersökningar Undersökningar med vägarbetare Kontrollverksamheten vid Vägverket Olika trafiksäkerhetshöjande projekt
Olyckor och incidenter, underlag Polisrapporterade olyckor med personskador i STRADA Vägverkets djupstudier av dödsolyckor Entreprenörernas incidentrapportering Vägverkets särskilda utredningar om speciella olyckor Sjukvårdens inrapportering (STRADA) INTACT-projektet (Göteborg) Övrigt?
Trafikolyckor vid vägarbeten 2003-2007 Vägverksrapport 2008:59
Antal lindrigt skadade i trafikolyckor vid vägarbeten 2009 jan-sept 121 pers.
Antal svårt skadade i trafikolyckor vid vägarbeten 2009 jan-sept = 8 pers.
Dödsolyckor vid vägarbeten (vägtrafikolyckor) Avliden inom 30 dagar Dött av trafikolyckan Djupstudieutredning Få dödsolyckor vid vägarbeten p.g.a Skydd för vägarbetarna Låga hastigheter Ej mötande trafik
Antal döda i trafikolyckor vid vägarbeten 2009 jan-sept. 5 döda 2 av de 26 dödade var vägarbetare
Trafikolyckor vid vägarbeten utgör mindre än 1% av alla trafikolyckor Trafikolyckor vid vägarbeten utgör mindre än 1% av alla trafikolyckor. I minst 20% av olyckorna har något tillhörande vägarbetet blivit påkört.
Vilken är vanligaste olyckstypen vid vägarbeten?
Antal skadade personer per olyckstyp i trafikolyckor vid vägarbeten 2003-2007
Varför är det här viktigt att veta? Vid upphinnandeolyckor körs ofta något i vägarbetet på. Upphinnandeolyckor för trafikanterna innebär ofta påkörning bakifrån.
Whiplash är den skada som leder till flest invaliditetsfall! … men klassas oftast av polisen som en lindrig skada
Antal skadade personer i olyckor vid vägarbeten per timme 2003-2007 Klockan 16-17
Sammanfattning olyckor: Hastighet och uppmärksamhet viktiga faktorer Många olyckor är ej registrerade som vägarbetsolyckor Många olyckor polisrapporteras inte alls Rörligt vägarbete, främst vinter, inte med Bristande kunskap om varför olyckan skedde Bristande kunskap om i vilken omfattning vägarbetare eller vägarbetsmaterial var med i olyckan
Incidenter vid vägarbeten Bygger på cirka 150 incidentrapporter 2004-2007 från Vägverket Produktion (sammanställt och analyserat av VTI)
Andel incidenter per typ av vägarbete (%)
Andel incidenter per olyckstyp (%)
Vilken fordonstyp kör in i vägarbetet?
Andel incidenter per påkörande fordon (%) Lastbilar utgör cirka 10% av trafikarbetet
Andel påkörda delar i vägarbetet (vissa utvalda) %
Sammanfattning incidenter Stor andel lastbilar inblandade i incidenterna Ingen samordning av olika entreprenörers incidentrapportering TMA är viktiga Brister i inrapporteringen Incidenter med oskyddade trafikanter rapporteras inte
Trafikanternas hastigheter vid vägarbeten Väg 21 Hässleholm-Kristianstad, 2009 43% körde fortare än 50 km/h Högsta hastigheten 120 km/h 341 personer rapporterade för fortkörning E18 Arninge-Rosenkälla, 2006 83% körde över 70 km/h Högsta hastighet 164 km/h De 15% snabbaste körde i genomsnitt i 97 km/h Högre hastigheter på natten Stockholmsvägen, Malmö 2009 Högsta hastighet 106 km/h (skyltad hastighet 50 km/h) 372 fortkörare på 1 ½ timme
Sammanfattning hastigheter Dålig respekt för hastigheterna Majoriteten kör över skyltad hastighet Höga högsta hastigheter Höga genomsnittshastigheter bland de som kör fort
Trafikantundersökningar 1 (3) E4 Markaryd, 2005 86-93% nöjda med framkomligheten vid vägarbetet 80-90% nöjda med Vägverkets info på vägarbetet 73-82% tycker vägvisningen är lätt att förstå 3-12% tycker hastigheten är för låg vid vägarbetet
Trafikantundersökningar 2 (3) E6 Norr om Landskrona 2008 42% nöjda med framkomligheten vid vägarbetet 92% nöjda med Vägverkets info om vägarbetet 77% tycker vägvisningen är lätt att förstå 68% tycker Vägverket lever upp till sitt åtagande om hastighet 65% tycker Vägverket lever upp till åtagande om att störa trafiken
Trafikantundersökningar 3 (3) E22 Lund 2009 55% nöjda med framkomligheten vid vägarbetet 80% tycker att skyltningen fungerar bra 78% tycker att det framgår bra hur man ska köra 85% tycker hastigheten är anpassad vägarbetet 20% tyckte att omvägen var för lång
Sammanfattning trafikantundersökningar Stor acceptans för hastigheterna Många nöjda med info om vägarbetet Vägvisningen svår att förstå Låga betyg för framkomlighet
Undersökningar hos vägarbetarna VV Region Norr 2005 80% tycker trafikanterna respekterar hastigheterna dåligt 38% tycker trafikanterna sällan/aldrig respekterar sidoavstånden 10% har varit med om olyckor 40% har upplevt incidenter dagligen eller varje vecka
Tycker du att trafikanterna tar tillräcklig hänsyn till de som arbetar på vägen? (%) SEKO 2007
Har det under det senaste året uppstått någon incident vid din arbetsplats som är relaterad till trafiken? (%) SEKO 2007
Har du själv varit med om någon olycka under det senaste året där den passerande trafiken varit inblandad? (%) SEKO 2007 %
SEKO undersökning 2009 82% tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hänsyn till vägarbetarna 47% oroar sig p.g.a. bristande säkerhet 37% tycker att hastighet vid vägarbete är den arbetsmiljöfråga som ska prioriteras i första hand. 32% tycker att trafiken runt vägarbetet är den arbetsmiljöfråga som ska prioriteras i första hand
Sammanfattning undersökning vägarbetare Trafikanterna respekterar hastigheten dåligt Det sker många incidenter vid vägarbetsplatserna Vägarbetarna är sällan själva med i incidenterna
Kontroll vägarbetsutmärkning 2009-01-01 - 2009-11-02
Kontroll vägarbetsutmärkning 2008
”10-i-topp”, flest allvarliga anmärkningar 2009-01-01 – 2009-11-02
Felaktig sammanlänkning eller avsaknad av tvärsgående skydd
Avsaknad av längsgående skydd
Bristande körledning
Glömde täcka ”ej gällande” Vägverket 2017-04-05 Glömde täcka ”ej gällande”
Vägvisning är inte lätt att få rätt… Vägverket 2017-04-05 Vägvisning är inte lätt att få rätt…
Trafiksäkerhetshöjande projekt/försök Mobil portal (2007) Fartdämpande åtgärder + lots (2007) Mobilt kövarningssystem (2008) Hastighetstavla med ljud (2009) Utmärkning av fordon med Battenburgmönster (2008)
SLUT!