Motorcykel g
Allmän info En motorcykel är ett fordon med två hjul och har en motor på minst 50cc. Motorcykeln är ett vanligt transsportmedel samt ”leksaker”, t.ex. som tävlingsfordon och bara för att åka runt på. Maximal vikt är 400 kg. Vanligaste bränsle till motorcyklar är bensin.
Historia Den första motorcykeln uppfanns 1867 av Ernest Michaux. De första motorcyklarna drevs på ånga. År 1894 kom de första motorcyklarna ut på marknaden.
Motor I motorn tas luft och bränsle in i intag hålet till cylindern som sedan antänds av gnistan från tändstiftet. När bränslet antänds trycker det ner kolven som då driver runt vevaxeln som gör att hjulet snurrar. Sen trycks avgaserna ut genom ett annat hål i cylindern till avgasröret
Motor i genomskärning
Bromsar På en motorcykel ska det ju så klart finnas bromsar. De vanligaste bromsarna är : Skivbroms, Trumbroms, Lamellbroms, Bandbroms, Differentialbroms och Klossbroms. Men de vanligaste på motorcyklar är trum- och skivbromsar.
Bromsar forts. En skivbroms består av en roterande skiva och ett ok, som innehåller två bromsklossar. Bromsverkan uppnås genom att klossarna pressas i axiell riktning mot skivan. Eftersom ansättningskrafterna är lika stora och motriktade belastas inte skivan eller axeln av någon axiell kraft. Bromsskivor kan utföras massiva eller ventilerade. Fördelarna med ventilerade skivor är en lägre vikt och snabbare nedkylning av skivan och belägg än med en massiv skiva. Styrning av bromsoket (bromsklossarna) görs oftast via ett hydraulsystem, men även mekaniska (vajer) styrning finns. Bromsslangar till hydrauliska skivbromssystem är oftast i gummi eller s.k. stålomspunna. Stålomspunna bromsslangar expanderar inte lika mycket som gummislangar och ger därför en mer distinkt bromsverkan. Skivbromsar har sedan 1960-talet blivit allt vanligare på personbilar. Idag tillverkas knappt någon bil som inte har skivbromsar åtminstone på framhjulen. Skivbromsar är numera vanliga även på snabba tåg.
Bromsar forts. En trumbroms består av en roterande trumma som innehåller två bromsbackar med nitade eller limmade bromsbelägg. Bromsbackarna är fastsatta/lagrade på en bromssköld. Bromsen ansätts genom att bromsbackarna trycks utåt mot trummans insida. Bromsbacken heter primär respektive sekundär beroende på om den arbetar med eller emot rotationsriktningen. Genom lämplig kombination av bromsbackar kan bromsen få ökad effektivitet. Genom lämplig geometrisk utformning kan trumbromsen utformas självförstärkande, varvid inget bromsservo behövs. Trumbromsen var fram till 1960-talet den vanligaste typen av broms för personbilar, men har sedan dess allt mer ersatts av skivbromsen. Mindre bilar med trumbromsar på bakhjulen tillverkas fortfarande. Även på vissa bilar med skivbromsar på alla hjul (till exempel Volvo) används trumbromsar för parkeringsbromsfunktionen. Trumbromsen har nackdelen att drabbas av fading, vilket innebär att trummans diameter vid uppvärmning ökar mer än backarnas. Bromsverkan kan därför plötsligt gå förlorad efter upprepade inbromsningar.