Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografisk information
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Betyg och förmågor.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Turismens historia kapitel 2.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Litteratur.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Rädda klassrummet.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Resmål och resvägar Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom turismen samt om turismens utveckling. Kunskaper om resmål och resvägar samt om marknadsföring och försäljning. Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer. Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen. Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdena. Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert. Förmåga att samverka och kommunicera med andra. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Vanliga resmål i Sverige och i andra länder.

Mål 2 Val av transportmedel och resväg med hänsyn till miljön.

Mål 3 Turismens och destinationens utveckling i takt med samhällsförändringar och trender.

Mål 4 Resvägen som attraktion.

Mål 5 Marknadsföring och presentation av olika resmål.

Mål 6 Seder och bruk i olika kulturer.

Mål 7 Händelser och aktiviteter som påverkar turistflöden till och från en destination.

Mål 8 Geografisk information från kartor för att söka alternativa resvägar mellan resmål.

Mål 9 Företags och offentliga verksamheters satsningar på resmål samt konsekvenser av dessa.

Mål 10 Lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön. Eleven redogör översiktligt för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender. Dessutom ger eleven något exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg. Vidare beskriver eleven översiktligt seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer.

Kunskapskrav betyget E Eleven söker med viss säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar. Eleven gör en enkel granskning, bearbetning och presentation av resultatet. I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget D Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön. Eleven redogör utförligt för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender. Dessutom ger eleven några exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg. Vidare beskriver eleven utförligt seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer.

Kunskapskrav betyget C Eleven söker med viss säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar. Eleven gör en välgrundad granskning, bearbetning och presentation av resultatet. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget B Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika destinationer och vanliga resmål, föreslår transportmedel och resvägar samt jämför deras påverkan på miljön. Eleven redogör utförligt och nyanserat för destinationsutveckling i förhållande till aktuella trender. Dessutom ger eleven flera exempel på marknadsföring av såväl resmål som resväg. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat seder och bruk i olika kulturer samt hur olika faktorer påverkar turistflöden till och från olika destinationer.

Kunskapskrav betyget A Eleven söker med säkerhet information från kartor och andra källor för att hitta alternativa resmål och resvägar. Eleven gör en välgrundad och nyanserad granskning, bearbetning och presentation av resultatet. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, källor och metod som passar för uppgiften. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.