Öppna lärresurser (OER) i öppna arkiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Material för projektarbetet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Att söka och förvalta kunskap
Forskningsdata inom humanistiska och konstnärliga vetenskaper - open access? Sofia Arvidsson & Urban Andersson, Göteborgs universitetsbibliotek Mötesplats.
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Informationshantering
Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Sidnummer Open access – en översikt. Del 3 Presentation för GUB:s personal Jan Hagerlid, Kungliga biblioteket, samordnare för OpenAccess.se.
LOPAC - ett samarbetsprojekt Göteborgs UB, Växjö, Lund, Uppsala LIBRIS.
Fri tillgång på Internet till resultaten från offentligt stödd forskning Presentation vid forskarfrukost i riksdagsbiblioteket.
BADA – Borås akademiska digitala arkiv /Sofia Arvidsson
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
Open Access-publicering vid svenska lärosäten - en kartläggning 2011 Tomas Lundén & Peter Sjögårde Göteborgs universitetsbibliotek & KTH Biblioteket DEFF.
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
1. Uppgiften presenteras
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Det nationella digitala biblioteket
Sammanslagning av ämnesportalerna AGORA, KvinnWebb, Rättskällan och SamWebb Ann-Sofi Cullhed Uppsala universitetsbibliotek.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
1 L U N DS U N I V E R S I T ET KC, 9 mars 2007 Open Access –nya möjligheter i vetenskaplig kommunikation HÅKAN CARLSSON BIBLIOTEKSDIREKTIONEN, LUNDS UNIVERSITET.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Examensarbeten och studentuppsatser i DiVA
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
Fokus Yrkesutbildning VO
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Presentationens avskrift:

Öppna lärresurser (OER) i öppna arkiv Jessica Lindholm, Malmö högskola Mötesplats Open Access, 1-2 oktober 2008, Stockholm

Innehåll Projektbakgrund OER – vad är det Hur används OER vid lärosätena? Produktion av OER OER i öppna arkiv Metadata och öppna licenser Inmatning och användbarhet Användning av OER Personas Modeller

Projektbakgrund openaccess.se-programmets utlysningstext 2007 Vetenskapliga publikationer är en del av ett arbetsflöde där andra inslag är forskningsdata och lärresurser. Det skulle vara till fördel både för författare och för användare om dessa olika kategorier knöts ihop bättre. Insatsområde 1. b. Utvidga de öppna arkivens innehåll med nya typer av material: Utveckling av modeller och metoder för att göra egen- producerade digitala lärresurser tillgängliga inom ramen för öppna arkiv. Källa: http://www.kb.se/om/projekt/openaccess/om/projektbidrag/

Deltagare Stockholms universitet Göteborgs universitet Högskolan i Borås Uppsala universitet Malmö högskola Metamatrix AB Projektmöte i Göteborg

OER-projektet Kartläggning av produktion av digitala lärresurser egenproducerade öppet tillgängliga återanvändbara Kartlägga och studera attityder till, behov och användning av digitala lärresurser Modeller för tillgängliggörande av OER, främst via lärosätenas öppna digitala arkiv

Resurser Tid mars 2008 - juni 2009 Anslag 900 tkr från openaccess.se-programmet Styrgrupp Kungl. Biblioteket Nationell Samverkan KK-Stiftelsen Myndigheten för Skolutveckling/Mjuk infrastruktur Högskolan i Jönköping

Aktiviteter Fyra delprojekt Kartläggning av produktion och användning av OER OER i digitala öppna arkiv Användning av OER Rapport och resultatspridning

OER - definition Öppna lärresurser Projektets avgränsningar material i digital form som främjar lärande fritt tillgängliga på Internet Projektets avgränsningar producerade vid lärosätet, ”egenproducerade” återanvändbara granularitetsnivå <kurs> och <moment>

OER-definition ofta ”opublicerade” skapas för ett sammanhang ”Är allting lärresurser?” Ja, i ett lärandesammanhang, i relation till metadata för resursen policy för det specifika sammanhanget Exempel på OER i projektet podcasts kodexempel wikis webbsidor filmer TV-program inspelade föreläsningar visualiseringar med bild och ljud

Paralleller till parallellpublicering Open Access-publicering av produktion på lärosätet främjar … synlighet och spridning återanvändbarhet och snabbare utveckling tillgång till den information du behöver informationsförsörjning, studenter etc. marknadsföring meritering

delprojekt 1 kartläggning pågår april-oktober 2008 av produktion och användning av lärresurser E-postenkät till undervisande lärare samt intervjuer med utvalda representanter våren 2008 5 lärosäten 1-2 organisatoriska enheter per lärosäte totalt c:a 800 respondenter Inblick i och förståelse för lärosätenas produktion och användning av OER om {mitt lärosäte} – möjligheter till diskussion och samverkan lokalt övergripande för projektet input till efterföljande projektarbete i delprojekt 2 och 3

Enkätfrågor 1/2 Har du använt eller använder du dig av digitala lärresurser? Följdfrågor vid JA - I vilken omfattning använder du dig av öppna digitala lärresurser - Vilken typ av öppna digitala lärresurser använder du dig av? - Är det något som hindrar att du i större utsträckning använder dig av öppna digitala lärresurser? Följdfrågor vid NEJ - Vad är anledningen till att du inte använder dig av öppna digitala lärresurser? - Om du valde alternativet "jag vill inte" på föregående fråga, av vilken anledning? - Under vilka förutsättningar skulle du kunna tänka dig att använda öppna digitala lärresurser? Producerar du egna digitala lärresurser? Följdfrågor vid JA kring produktion - Vilken form har de digitala lärresurser du producerar? - När/på vilket sätt är de digitala lärresurserna tänkta att användas? - Delar du med dig av dina digitala lärresurser?

Enkätfrågor 2/2 Följdfrågor vid JA kring delning - Varför har du valt att dela med dig av dina digitala lärresurser? - Hur väljer du att dela med dig av dina digitala lärresurser? - Brukar du tydliggöra det upphovsrättsliga läget? - Hur skulle stöd från lärosätet kunna utformas för att underlätta för dig att dela med dig av dina digitala lärresurser? - Hur skulle stöd från lärosätet kunna utformas för att förbättra innehållet i dina digitala lärresurser? Följdfrågor vid NEJ kring delning - Varför väljer du att inte dela med dig av dina digitala lärresurser? - Vad skulle kunna få dig att ändra dig angående att dela med dig av dina digitala lärresurser? Följdfrågor vid NEJ kring produktion - Varför producerar du inte egna digitala lärresurser? - Hur skulle tänkbart stöd och/eller incitament utformas för att du skulle kunna tänka dig att producera egna digitala lärresurser? Får vi kontakta dig senare i projektet kring din användning av digitala lärresurser?

Användningsområden citat från lärare som producerar egna lärresurser komplement till föreläsningar och för att återanvändas vid kommande kurser modell för ett nytt sätt att mediera kunskap så att studenten kan repetera och slippa att föra anteckningar för studenternas pluggande i efterhand och stöd för deras eventuella frågor de kan användas vid akuta situationer som eventuell sjukdom

Varför dela med sig? exempel på svar från lärare som producerar egna lärresurser Tekniska hinder andra ska ha nytta av dem information ska vara fritt tillgänglig vara delaktig i samarbeten kring kunskapsdelning det är roligt och stimulerande visa vem de är och bli ”känd” för sina öppna lärresurser Jag får inte ersättning. ”Ska verkligen stora satsningar på kursutveckling ”bjudas på” till lärosäten man konkurrerar med?!?” Är andra verkligen intresserade av resurserna? Hur gör jag för att dela med mig av dem? Det finns ingen efterfrågan eller återkoppling uppifrån Jag har inte tid.

Behov av stöd? exempel på svar från lärare i kartläggningen egen / gemensam utbildning erfarenhetsutbyte inom lärosätet / institutionen tillgång till en resursperson inom institutionen / lärosätet tillgång till tipslistor fler professionella aktörer på lärosätet, inom IT och från ledningshåll tillräckligt bra hårdvara mer tid i tjänsten bättre möjlighet för öppen webbpublicering ex. LMS-problem, ”fula länkar” licenser för produktion av material

Tendenser på lärosätena Få samordnande policy- eller meriteringsinitiativ kring digitala lärresurser Stor användning av digitala lärresurser men då inte majoriteten fritt tillgängliga, mer fokus på det digitala formatet, egna och andras Filmer, PowerPoints, URs filmer, wikis och webb 2.0-tjänster Liten produktion av OER ett fåtal som passar inom ramarna för öppna arkiv öppenhet mest mellan kollegor och till studenter Svårt att förstå vad som avses med OER otydligt vad som är OER utanför LMS:en

delprojekt 2 OER i öppna arkiv pågår september-december 2008 Hur fungerar våra digitala öppna arkiv som lagrings- och åtkomstplats? Uppgifter skapa metadatamodell och implementera i arkiv (i DSpace, men även med Diva som projektresurs) välja ut lärresurser (… egenproducerade, återanvändbara, webbvänliga, potentiellt öppna) och mata in dem upprättar Creative Commons-licenser skapa exempel på nya metoder för ökad synlighet (Samsök, DigiRef) lämna resultatet till delprojekt 3 för användningstester

Discovery happens elsewhere! in- och utdata för arkiv med OER Våra arkiv ger översikt på lärosätena - inte primär plats för informationssökning Projektinsatser: SamSök samsökningsbart i MetaLib, helst även som target i SFX! Samsök är verktyget för majoriteten av Sveriges lärosäten för att söka i många olika databaser på en och samma gång. DigiRef sökbart och synligt i DigiRef! Digiref.se lanserades våren 2008 och vill vidareutveckla en större söktjänst för digitala lärresurser, multimedia för undervisning som bl.a. lärare skapat och önskar dela med sig av med fokus (bl.a.) på högskolestudier. Google OAI-PMH-tjänster etc. tjänster som stödjer de inbyggda ingångarna till utdata välja att selektivt hösta data via RSS, OAI-PMH/ORE etc 6. Learning Resource Type (typer kan mappas mot LOM/SWE-LOM), här de typer som används i danska danLOM [svenska LOM har ej med de specifika vokabulärerna]) - Aktiviteter - laborativt materiale - AV-materia - Engangsmateriale - Inspirationsmateriale - Kopimateriale - Lærebog - Lærervejledning - Materialekasse - Opslagsværk og samlinger - Prøver, opgaver og test" - Råmateriale - Software (fagligt indhold) - Supplerende materiale - Værktøjsprogrammer - Frilæsning" - Andet   7. Intended End User Role (typer kan mappas mot LOM/SWE-LOM), här de typer som används i danska danLOM [svenska LOM har ej med de specifika vokabulärerna]) - Elev/kursist/studerende - Underviser - Forfatter - Leder - Vejleder - Forældre - Bibliotekar - Andre

Interoperabilitet och metadata in- och utdata för arkiv med OER Metadatamodell Dublin Core Education vs. LOM Samarbete kring modellen med, t.ex. ”Lärobjekt i öppna arkiv – nya krav och spännande kopplingar” DigiRef Öppen licens: Creative Commons 1. Creator 2. Date 3. Duration 4. Identifier 5. Format 6. Learning Resource Type 7. Intended End User Role 8. Titel 9. Language 10. Description 11. Subject 12. Citation 13. Rights --> CC

Inmatning av OER OER för inmatning I Göteborg t.ex. filmer Universitets-TV och Vetenskapslandet. I Malmö filmer från undervisning i högskolepedagogiska kursen kring t.ex. webb 2.0 och distansutbildning, samt material från lärare inom telekommunikation och matematik. Ev. även Borås och Uppsala senare i projektet Samtal med upphovsmännen kring Creative Commons  Överlämning till delprojekt 3

delprojekt 3 användning av OER pågår oktober 2008- mars 2009 Uppgifter Skapa nya prototyper för gränssnitt för hämtning och bearbetning av OER Samla in gränssnitten från arkiven för sökning och visning 

användning av OER Skapa personas och scenarios för användning av OER utifrån intervjuer med användare Arketypiska användare och målgruppsrepresentanter för användarna av det tänkta systemet. Utifrån undersökningar och informationsinsamling sammanställs mönster och trender som kan urskiljas. För varje persona formuleras mål som denna har, och sedan beskrivs ett par tänkbara scenarier för att illustrera vad personan vill kunna göra.  Slutsatser och rekommendationer för OER i öppna arkiv!

Avslutningsvis Rapport juni 2009 Seminarium april/maj 2009 Delrapporter och artiklar under projekttiden

Länktips! Projektblogg, oeriir.blogspot.com OECD/CERI, Att ge bort kunskap gratis, 2007 http://www.kks.se Hylén, Jan, "Why Give Knowledge Away for Free? The Case for Open Educational Resources”, Open Source Business Resource, augusti 2008 http://www.osbr.ca/ojs/index.php/osbr/article/view/687/653 Testa att söka i: digiref.se! Onlinekurs i digital upphovsrätt: copyrighttoolkit.com