Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
1 KSAU 29 april. Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med.
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Välkommen till Vikenskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Bläseboskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Bertil Almgren.
Fortsatt goda resultat sammantaget Matematik – en utmaning –Försämring jmf m föreg över tid i prov år nio och gymnasiet –Färre når kravnivå/mål än i svenska.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
GRUUS (GRUngdomsUppföljningsSystem) Registrering av elever, år, som avbryter sina studier  Den 1 juli 2005 trädde ny lag i kraft som skärper kommunens.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Skolsamverkan i Göteborg
Finns på skolan måndag-fredag.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Studie- och yrkesvägledning – År 2016/2017
Skolsamverkan - Göteborg.
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer gymnasiet inom tre eller fyra år I Västerbotten är motsvarande siffror 75% inom tre år och 79% inom fyra år Kommunalt informationsansvar blir kommunalt aktivitetsansvar Vinster för alla t ex hälsa, ekonomi Tidig upptäckt – tidig insats Bemötande, samverkan och resultat

Elevhälsan - Utveckla metoder som gynnat målgruppen samt - Utveckla samarbetet med andra myndigheter Studie- och yrkesvägledningen - Idé om att se vägledningen i ett regionalt perspektiv - En verkstad hämtad från idén om tidiga samtal med årskurs 1 elever Skolverkets arbete med utveckling av studie- och yrkesvägledning Bemötande, samverkan och resultat Tidig upptäckt – tidig insats

Bertil Almgren aug sep okt novdecjan Planerade samtal höstterminen åk 1 i en vanlig gymnasieskola utvecklingssamtal hälsosamtal, drygt hälften av eleverna ? ? Tidig insats ? ? ? Bemötande, samverkan och resultat

Bemötande, samverkan och resultat Tidiga vägledningssamtal Identifiera elever i riskgrupperna i grundskolan inför valet till gymnasiet - Låga/ ofullständiga betyg - Omval/ ej fått förstahandsval - Känd tidigare hög frånvaro Tidiga vägledningssamtal hösten åk 1 - Bemötande och trivsel - Hjälp och stöd/studietakt - Rätt utbildning

Bemötande, samverkan och resultat Erfarenheter och resultat Samtliga elever är kvar på sina program - Eventuellt några omval inför åk 2, men inga avhopp från skolan - Hjälp till stöd, kontakter med klassföreståndare och specialpedagog Vad kan vi utveckla? - Vilka elever gäller det? Är det rätt riskgrupper? - Vilken typ av samtal ska det vara ? - Samtalets innehåll - Kontinuerlig uppföljning av insatser

Bemötande, samverkan och resultat Förberedda övergångar – bra start, introduktion och stöd Förstärka vägledningen för elever i riskgrupper redan i grundskolan Elevhälsans organisation Framgångsfaktorer