Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer gymnasiet inom tre eller fyra år I Västerbotten är motsvarande siffror 75% inom tre år och 79% inom fyra år Kommunalt informationsansvar blir kommunalt aktivitetsansvar Vinster för alla t ex hälsa, ekonomi Tidig upptäckt – tidig insats Bemötande, samverkan och resultat
Elevhälsan - Utveckla metoder som gynnat målgruppen samt - Utveckla samarbetet med andra myndigheter Studie- och yrkesvägledningen - Idé om att se vägledningen i ett regionalt perspektiv - En verkstad hämtad från idén om tidiga samtal med årskurs 1 elever Skolverkets arbete med utveckling av studie- och yrkesvägledning Bemötande, samverkan och resultat Tidig upptäckt – tidig insats
Bertil Almgren aug sep okt novdecjan Planerade samtal höstterminen åk 1 i en vanlig gymnasieskola utvecklingssamtal hälsosamtal, drygt hälften av eleverna ? ? Tidig insats ? ? ? Bemötande, samverkan och resultat
Bemötande, samverkan och resultat Tidiga vägledningssamtal Identifiera elever i riskgrupperna i grundskolan inför valet till gymnasiet - Låga/ ofullständiga betyg - Omval/ ej fått förstahandsval - Känd tidigare hög frånvaro Tidiga vägledningssamtal hösten åk 1 - Bemötande och trivsel - Hjälp och stöd/studietakt - Rätt utbildning
Bemötande, samverkan och resultat Erfarenheter och resultat Samtliga elever är kvar på sina program - Eventuellt några omval inför åk 2, men inga avhopp från skolan - Hjälp till stöd, kontakter med klassföreståndare och specialpedagog Vad kan vi utveckla? - Vilka elever gäller det? Är det rätt riskgrupper? - Vilken typ av samtal ska det vara ? - Samtalets innehåll - Kontinuerlig uppföljning av insatser
Bemötande, samverkan och resultat Förberedda övergångar – bra start, introduktion och stöd Förstärka vägledningen för elever i riskgrupper redan i grundskolan Elevhälsans organisation Framgångsfaktorer