Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Speldosan.
Samtala om böcker.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
En förskola att förundras i!
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
En dag på Skogsgrinden…
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
I detta shoppingcenter hade kvinnorna en möjlighet att välja en make bland olika män.....
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Teknisk rapportskrivning
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Svenska p Svenska p.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Läroplansträff Välkomna.
Ett arbetsområde om poesi
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Föreläsning Sandvika
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Göran Svanelid.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Inledning och avslutning
Välkomna ! Välkomna.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Naturkunskap i förskoleklass
Idkerbergets skola September 2010 Eleverna fick i uppdrag av rektor att beskriva hur de vill att det ska vara på skolan.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Välkomna till mitt utvecklingssamtal
Mål v.47 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Presentationens avskrift:

Vår resa till Kolmården 12/6-13

Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra skogar, bondgårdens djur och husdjur. Som ett avslut på vårt projekt åkte vi till Kolmården. Vår resa dit blev möjlig tack vare ett bidrag från Kunskapsbanken.

 Under projektet har vi arbetat på olika sätt för att nå följande kunskapskrav i NO:  Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen utifrån upplevelser och utforskande av närmiljön.  I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter.  Dessutom kan eleven samtala om skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen.  Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla undersökningar som handlar om naturen.  Eleven gör enkla observationer av årstider, namnger några djur och växter, sorterar dem efter olika egenskaper samt beskriver och ger exempel på kopplingar mellan dem i enkla näringskedjor.  Eleven dokumenterar sina undersökningar med hjälp av olika uttrycksformer och kan använda sig av sin dokumentation i diskussioner och samtal.

Vi har under året arbetat med djur och natur på olika sätt inom de olika ämnena, t.ex. SO, NO, svenska, matematik, bild, musik och hemkunskap. Vi har bl. a. läst texter, skrivit texter, lyssnat på sagor, målat bilder, lekt natur- och djurlekar, sjungit djur- och natursånger, experimenterat, byggt djur av skrot från elektriska prylar, gått ut i skogen och arbetat praktiskt med djur och natur i vår närmiljö.

Den afrikanska dvärggeten är liten i växten, väldigt trevlig och snäll. Från början kommer den från Nordafrika.

Nästa ledtråd ledde oss till järven, som i det naturliga håller till på fjällen och tundran där den jagar och äter gnagare och ren.

Vilket kan djuret vara? Vi hade goda kunskaper och gissade direkt på det rätta svaret, björn. Vi hade turen att få se de tre björnungarna som föddes den 9/1 i år.

Efter flera olika ledtrådar som vi löste med stor säkerhet och glädje, var vi framme vid skatten. Det gyllene strutsägget var funnet!

Ett besök i Kulmården var självklart ett måste.

Vi tycker att vår resa till Kolmården blev ett mycket lyckat avslut på vårt projekt om våra djur och vår natur. Vi har under projektet lärt oss mycket och framförallt så har intresset att vilja lära oss mera väckts. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med djur och natur i vår närmiljö, i Sverige och i hela världen.