Studiebesök Stockholm, vinster:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kommunikationsplan för Förskolechef
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Kristina Bäck VFU-handläggare
September 2013 Anneli Angeling
Välkommen till informationsmöte
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Karriär för lärare i Stockholms stad
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Förskolan Ekot´s modell för
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Digital portfölj i lärarutbildningen
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Förskollärares uppdrag
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Partnerförskolor Vilka är vi? Fagersta har 39 förskoleavdelningar, allt från singelförskolor till förskola med sex avdelningar. Förskolorna är uppdelade.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
1 Psykiater i Primärvården RosMarie Nilsson, förvaltningschef Elizabeth Aller, specialist allmän psykiatri Primärvården Blekinge SKL Psykiatri i Primärvård.
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Möte fristående förskolor
Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Introduktionsförskola i Rinkeby
Teknikcollege Söderslätt
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Välkommen till Kick off vt 2018.
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Barnskötare Lokalt jobbspår
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Studiebesök Stockholm, vinster: Utvecklande för hela förskolan. Målbild, fokus och språk SU - seminarier Utlokaliserad handledarutbildning - underlättar och utökar samsyn Utökat och utvecklat samarbete med SU, ex kring VFU- lärandemål och matriser Samma VFU-lärare från SU, mer tid ute för relationsbygge och kontinuitet Studenterna tillför – insikter, teori och uppgifter. ”Teorin påtagligt in i förskolan med studenterna”

Studiebesök Stockholm, vinster: Gemensam utbildning på enheten Tydlig organisation - VFU-ansvarig och/eller pedagogisk ledare Handledarträffar på enheten ger utrymme för reflektion Inte längre ensam som handledare Inspirerar till vidareutveckling. Ökar medvetenheten Studentkollegor utvecklar varandra

Studiebesök Stockholm, tänk på: Förskolechefen med Tydliggör uppdraget som lärarutbildare Gemensam utbildning, målbild och språk, involvera alla Handlingsplan VFU Kräver resurser och organisation Kalendarium, schemalägg alla delar i VFU, ”flödesschema”  

Studiebesök Stockholm, tänk på: Bygg strukturer som håller och ta vara på det som finns Tillräckligt med utbildade handledare Handledarträffar -grupper Möte inför VFU – lärandemål med VFU lärare Inkludera seminarier för studenterna, integrera det som finns Handledare - studenter behöver varandra för reflektion och utveckling

Studiebesök övningsförskolor i Stockholm VFU kurslärare 10% Enheten (fyra/fem fsk) 150tkr/läsår Stockholms stad bidrar med 400kr/student och VFU vecka utöver VFU ersättning från lärosäte