Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Gymnasiearbetet p..
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektmedarbetare Öppen utbildning 4/ Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus.
Demokrati.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Mål och betygskriterier
Utlandsstudier för I:are
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Nationellt prov Sv1.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Coach.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Akademi Syvinfo 1415.
Introduktion till matematik studierna på LTH
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Nybörjarkurs i modern kinesiska KINC11
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Unik Guide för föräldrar
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Sjätte terminen på University of Connecticut
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
1 Information inför val av kandidatarbete (och val av valfri kurs vt-16) Valet Kandidatarbetet Masterprogram (lite!)
Praktikkurs. Allmän info kurs 14 Omfattning 22,5 högskolepoäng. 15 veckors sammanhängande heltidstjänstgöring med maximalt en veckas frånvaro. För tillträde.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
ISAM-kursen Ht 2010 Kursledare: Jakob Åsberg,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
L3VU20.
Hälsokurs - vikt 1 år (39 veckor)
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM) Ht 2012 Kursledare: Emma Roos af Hjelmsäter emma.roos@psy.gu.se Kontakta mig gärna via GUL eller mail!

Tips Grön understruken text = länkar till ytterligare info Om du väljer att visa bilderna i helskärmsläge blir länkarna klickbara

Info om registrering & avregistrering Om du bestämmer dig för att inte läsa kursen är det viktigt att du avregistrerar dig. Detta görs på studentexpeditionen. Senast 3 veckor efter kursstart! Att man har en plats på en kurs innebär inte att man är garanterad att få hoppa in på den kursen i framtiden. Du får gå kursen senare endast i mån av plats. I allmänhet har du bättre chans att komma in om du söker kursen på nytt. Se vidare i regelsamlingen: http://www.rk.gu.se/digitalAssets/1299/1299480_regelsamling_svensk.pdf

Nyttig och nödvändig info Psykologiska inst. hemsida: psy.gu.se Info om studier vid institutionen ⌂ Skaffa GU-kortet! GUL Info om kursen överlag Instruktioner för examinerande litteraturseminarium och inlämningsuppgift Ev. schemaändringar (använd schemat på nätet!) Kontakt med kursledare och andra deltagare Mer info om GUL Kursplan

ISAM-kursens upplägg ⌂ Introduktion Barn och ungdom Metod för analys Vården, sex och samlevnad Arbetslivet Tentamen + skriftlig inlämningsuppgift Till varje ”block” hör normalt en eller ett par föreläsningar, samt en övning. Läs litteraturen inför varje block! Alla övningar är obligatoriska! På GUL kan du se vilka moment du är godkänd på under ”mål och framsteg”.

”Samtliga övningar samt det examinerande seminariet är obligatoriska ”Samtliga övningar samt det examinerande seminariet är obligatoriska. Vid frånvaro meddelas detta till kursansvarig och tas igen enligt överenskommelse med ansvarig lärare/kursansvarig. Om frånvaron överstiger två övningstillfällen hänvisas till deltagande på motsvarande moment nästföljande termin.”

Hur bedöms kursen? Deltagande på övningar och det examinerande litteraturseminariet (inklusive inlämningsuppgift). Mer info finns på GUL 2. Skriftlig tentamen • När: måndag 7 januari 17:30-21:00 • Lokal: F2 • Ingen föranmälan krävs • Glöm ej legitimation Tentan består av två delar, en del som besvaras i grupp och en del som besvaras individuellt (1,5 timmar för varje del). • Endast betygen Godkänd eller Underkänd ges. • För att bli godkänd krävs godkänt på både gruppdelen och den individuella delen (minst 50% på varje del). • Omtentamen sker endast individuellt. Eftersom den sker i tentasal måte du anmäla dig. (senast 6 dagar i förväg!) 3. Skriftlig inlämningsuppgift Mer info kommer på GUL

Kurslitteraturen Nilsson, Björn & Waldermarsson, Anna‐Karin (2009). Kommunikation – Samspel mellan människor. Rautalinko, Erik, (2007). Samtalsfärdigheter – Stöd, vägledning & ledarskap D´Elia, Giacomo (2004). Det kognitiva samtalet i vården. Granhag, Pär Anders (2001). Vittnespsykologi. Hilmarsson, Hilmar (1999). Samtalet med känslomässig intelligens. Hjelmquist, Erland (1987). Mänsklig kommunikation Övreeide, Haldor. Samtal med barn

Tidigare kursutvärderingar Överlag positivt! Övningarna särskilt uppskattade Olika uppfattningar om kursens innehåll, en del tycker det är bra att kursen tar upp olika områden, andra tycker det blir för spretigt / detta moment är ej relevant för mig. Samma gäller för kurslitteraturen. Något låg kravnivå

Övning genom rollspel I smågrupper 2 rollspelar, 1 observerar (cirkulera) Observatören kommenterar efteråt Fokus på det positiva! Diskussion

Rollspel I början känns det ovant! Kan kännas svårt och konstlat ≠ dåligt

Processen i rollspel Skeptisk, sätter upp en mur. ”Kan det här verkligen fungera?” Det går långsamt och stelt Man förstår syftet Man kan inte träna samtal i helhet, endast utvalda bitar

Presentation av er! Här är några av de yrken/ämnesområden som höstens grupp är sysselsatta inom: HR, dietist, personalvetare, socionom, medmänniska, egen företagare, nämndeman, polis, utbytesstudent, psykologi, sociologi, kriminologi, media & kommunikation, migrationsverkspersonal, funktionshindrade barn, ingenjör, forskare, lärare, biolog, musikjournalist, jurist, textilekonom, journalist, fritidspedagog