Ledarskap för utveckling - en utmaning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Exempel utifrån ett antal målområden
Policy för miljö och hållbar utveckling
Arbetsplan för skolbiblioteket
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Göteborgs universitet förnyas
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Expertgruppens fokusområden Följa genomförandet av det nya kvalitetsutvärderingssystemet Ta fram förslag om nästa kvalitetssystem Förslag.
Anläggningsbranschen
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Ingela Elofsson
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Gothia Forum för klinisk forskning - Resultatet av ett unikt samarbete.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Forskningskvalitet med interna och externa ögon – skicklig översättare sökes.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Forsknings- och utbildningsstrategi
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Kommunikationsstrategi Vår syn på uppdraget Göteborgs universitet, 19 april 2012 Solberg.
Nämndplan 2015.
GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Välkommen till studentdagen 2016
Akademiska värden - inledning till samtal
Gemensamma förvaltningens omställningsarbete
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Oredlighet i forskning; Reflektioner från KI Ett medicinskt universitet Karin Dahlman-Wright Arbetsgivardagen 6 December,
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Ledarskap för utveckling - en utmaning Bengt-Ove Boström

Voyeur eller aktör i autonomins tid

Varför kvalitet/kvalitetsarbete? Använda tilldelade resurser på bästa sätt Konkurrens mellan lärosäten Konkurrens med annan verksamhet Omvärldens behov Roligare att vara offensiv än defensiv

Hur kan universitetets totala kvalitet utvecklas? Strategiska val – resursfördelning Utveckling av den verksamhet vi vill bedriva

Några centrala utgångspunkter Kvalitet är vår motsvarighet till industrins vinst. Kvalitet är allas ansvar. Kvalitetsstyrning är ledningens ansvar.

Vilken är ledningsuppgiften med avseende på kvalitet? Att veta Att agera

? Ledning Profession Verksamhet - kvalitet

Professionens roll Vägvisare – föredöme Kvalitetsbedömare Miljöbyggare Etc

Ledningsuppgiften inom akademin 1. Att skapa bästa möjliga förutsättningar för medarbetarna att utföra sitt arbete väl Exempel: Arbetsmiljö, likabehandling, organisation, finansiering, personalutbildning, lokaler, datorer, administration, etc. 2. Se till att arenor för professionellt idéutbyte och kritisk granskning används – vid behov skapa dem Exempel: Kursvärderingar, utbildningskonferenser, medarbetarsamtal, benchmarking, audits, seminarier, publicering, forskningskonferenser etc

Ledningsuppgiften inom akademin (forts) 3. Att följa kvalitetsutvecklingen Exempel: Kursvärderingar, studentbarometrar, Hsv:s utvärderingar, publiceringsstatistik, bibliometrisk statistik etc. 4. Att vid behov ingripa (pga kvalitetsbrister och/eller av strategiska skäl) Exempel: Stödinsatser, krav, (om)fördela resurser och arbetsuppgifter 5. Formulera strategier - i dialog med medarbetarna

Uppföljning och utveckling med peer review Kollegial kurs-/programgranskning Forskningens alla PR-aktiviteter (RED10) Institutionsaudits Fakultetsaudits Lärosätesgranskningar (Hsv:s KA- granskningar)

Peer review – ett ledningsverktyg Konkreta åtgärder Ömsesidigt lärande Utveckla professionell identitet och diskurs Skapa gemensamma referensramar och grund för samarbete

Slutsatser för visionsarbetet All vår verksamhet är del av det allmänna uppdrag Göteborgs universitet har ansvar för Visionen ska omfatta hela detta uppdrag Visionen ska skrivas så att den blir användbar för lärare och forskare när de hanterar alla andra impulser och gör sina professionella bedömningar av dessa

Slutsatser för visionsarbetet Alla bör se Vision 2020 som ett ”window of oppurtunity”… …eftersom det kommer att sättas resurser på det man vill åstadkomma, och… …genom att skapa en tydligare och starkare gemensam profil så stärker man både helheten och delarna. För detta arbete behövs på alla nivåer en lyhörd ledning som koordinerar och stimulerar…

Slutsatser för visionsarbetet …gärna med hjälp av peer review!