1 L U N D S U N I V E R S I T E T Behovsanalys Internkommunikation Sammanfattning, november 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
1 Det här visste du inte om Restauratören – merparten läser alla nummer • 72% läser alla nummer av Restauratören • 22% läser alla nummer av Hotell.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Intranät – inte för alla?
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Att få rätt saker att hända
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
i kommuner, landsting/regioner
Fakta om undersökningen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
En förnyad administration Behovsanalys
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
V ersion Dialogseminarium -- Påbyggnad eHälsa Välkommen!
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Medarbetarundersökning
Interna kommunikationsflöden
Min psykosociala Arbetsmiljö
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Presentationens avskrift:

1 L U N D S U N I V E R S I T E T Behovsanalys Internkommunikation Sammanfattning, november 2006

2 L U N D S U N I V E R S I T E T Metod 10 intervjuer med dekaner och förvaltningschef – Tidsperiod 22 maj-3 juli 2006 – Nio intervjuer vid personliga möten, en telefonintervju 3 fokusgrupper med medarbetare (totalt cirka 20 personer) – Genomfördes i maj och juni 2006 LUM webbenkät – Genomfördes i augusti-september 2006 – Urval 1545 anställda – Svarsfrekvens 45 % Datainsamling av informationskanaler

3 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Ansvar Synen på dekanernas ansvar varierar Kommunikation ses som en viktig och naturlig del av chefskapet Kommunikativ kompetens hos dekanerna?

4 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Stor informationsmängd - svårt att prioritera Mängden information från universitetsledning verkar tillfredsställande Brister i förmåga (och tid!) att lyfta ned viktiga frågor till sin egen verksamhet på området Svårt hinna med att prioritera Kraven utifrån ökar och därmed ökar också behoven inifrån

5 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Stöd i informationsverksamheten Stöd från områdesinformatörer positivt Efterfrågas: – System som sorterar – Informationsmaterial – Verktyg och råd (t ex mötesrutiner) – Underlag för handling (analyser och undersökningar)

6 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Universitetskulturen Vi-och-dom-känsla Destruktiv kritik Solister som ska samarbeta… Konsensusorganisation Ovilja mot styrning Skeptiska till overheadkostnader Stora klyftor mellan delarna och helheten

7 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Svag acceptans för helheten? Universitetsgemensamma frågor upplevs inte relevanta för många i verksamheten… …men signaler tyder på att förståelsen ökar Dekanerna känner sig välinformerade - vad känner deras medarbetare?

8 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Kanalperspektiv och transmissionssyn Tillgängliga kanaler ses som ett mått på hur kommunikationen fungerar Tyngdpunkt på att informera och vidareförmedla Dialog genom seminarier och möten - pliktskyldiga eller effektiva? Svårt att engagera medarbetarna Meningsskapande?

9 L U N D S U N I V E R S I T E T Dekanintervjuer: Möteskulturen Många regelbundna möten med olika personer och arbetsgrupper Flera möten är mindre organiserade och inte så strukturerade (eller effektiva)... … ofta utan dagordning och minnesanteckningar, eller kallelser i god tid Stormöten, workshops, seminarier skapar förutsättningar för delaktighet - demokrati och medbestämmande viktig tradition

10 L U N D S U N I V E R S I T E T Fokusgrupper: Viktiga interna kanaler Möten viktigast, men inte alltid effektiva LUM: trevlig information men inte nödvändig för arbetet, bra för vi-känslan E-postmängd belastar, i övrigt bra kanal Bra information på webben (och via RSS) efterfrågas

11 L U N D S U N I V E R S I T E T Fokusgrupper: Informationsbehov Behov: - Information som rör den egna verksamheten, enheten och det egna området - Övergripande information och kommunikation, relevant för den egna verksamheten - Nyheter och nyhetssammanfattningar saknas – vad är aktuellt? - Information om ”vad som gäller” – lagar och regler - Kunskapsutbyte och debatt internt

12 L U N D S U N I V E R S I T E T Fokusgrupper: Helhetssyn? Konkurrens mellan individer och avdelningar Ser sig inte som en del av universitetet Brist på vi-känsla Skepsis gentemot administratörer Varierande intresse för övriga organisationen LU-identiteten viktig för tredje uppgiften och i internationella sammanhang

13 L U N D S U N I V E R S I T E T Fokusgrupper: Ledning och beslut Organisationen och ledningen otydliga Flera ledningar – vem bestämmer? Dekanrådet relativt okänt Ingen kanal för kommunikation till och från ledning Dålig förankring av beslut -> dålig respekt för beslut? Tydligare ledning efterfrågas, men självbestämmande viktigt

14 L U N D S U N I V E R S I T E T Fokusgrupper: Kommunikation på olika nivåer Kommunikation inom avdelningen – bra Kommunikation inom fakulteten – varierande Kommunikation avdelningar och fakulteter emellan – bristfällig? Övergripande kommunikation – bristfällig men visst intresse finns

15 L U N D S U N I V E R S I T E T Interna kanaler En mängd interna kanaler från centrala enheter, fakulteter mm Översyn behövs: – Kanalernas syfte och funktion (endast Medfak har uttalade strategier?) – Innehållet – Utvärdering av effekter (verkar inte vanligt förekommande) Kopplingen mellan övergripande intern kommunikation och fakulteternas kanaler dålig Fler kanaler planeras vilket betyder att behov finns - utvärdering och samordning behövs

16 L U N D S U N I V E R S I T E T LUM-undersökning: Syfte & metod Syfte Kartlägga medarbetarnas användning av, attityder till och nytta av LUM Analysera nyttan i förhållande till andra interna informationskanaler Metod Webbaserad enkätundersökning Urval: 1545 slumpvis utvalda personer. 691 svar. Svarsfrekvens 45%

17 L U N D S U N I V E R S I T E T LUM-undersökning: Användning LUM läses av de flesta. 55% läser varje nummer, 28% läser minst hälften av numren. De som inte läser LUM anger tidsbrist som skäl. LUM är den tidning de flesta bläddrar igenom och läser en eller ett par artiklar. Få läser hela tidningen. De frågor i LUM som intresserar mest är nyheter och forskningsfrågor.

18 L U N D S U N I V E R S I T E T LUM-undersökning: Attityder: håller med om påståendena Medel: 4,07 3,72 3,70 3,66 3,37 3,20 2,96 2,92 2,82 2,78 2,39 2,12 1,92

19 L U N D S U N I V E R S I T E T Medel: 3,96 3,77 3,65 3,59 3,54 3,34 3,18 3,07 3,01 2,83 2,82 2,75 LUM-undersökning: Nöjd med olika informationskanaler

20 L U N D S U N I V E R S I T E T Utmaning 1: Chefskommunikation Otydligt kommunikationsansvar i chefsrollen Brist på rutiner för kommunikationen (”hur gör jag?”) Stor informationsmängd – svårt att sålla och prioritera Oförmåga att översätta och bryta ned gemensamma och övergripande strategier

21 L U N D S U N I V E R S I T E T Utmaning 2: Kanaler Befintliga kanaler täcker inte in behoven av kommunikationsflöden i olika riktningar Uppifrån och nedFeedback Mellan fakulteter och enheter

22 L U N D S U N I V E R S I T E T Utmaning 3: Helhetsförståelse Gemensamma beslut upplevs som otydliga Bristande kunskap (förstår inte) Attitydproblem (vill inte)  Kunskapsproblem kan i viss mån lösas med bättre kanaler  Attitydproblem är en ledningsfråga