Ansökan Sinnescentrums FoU medel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Organisation Operationsavdelningen
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Varför byta till RH 2000? RH 2000 har en väsentligt högre noggrannhet och kvalitet än föregångarna RH 70 och RH 00, vars primära syfte var den småskaliga.
Tomträttsavtal Du hyr tomten av kommunen och betalar tomträttsavgäld
DITT BOENDE.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Rapportskrivning – rep.
Ansökan om utbetalning
Intranät som funkar Andreas Blackne
Införande av Meliors läkemedelsmodul för slutenvård på
Fjärde järnvägspaketet
Teknisk rapportskrivning
Kostnader för VRI – hur kan de beskrivas?
Kan alla söka FoU-medel
Optimerade flöden i de akuta och elektiva operationsprocesserna innefattande utnyttjande av slutenvårdsplatser Ortoped- och Anestesikliniken Vrinnevisjukhuset.
Medicinsk grupp rörelseorganens sjukdomar har fått i uppdrag att granska Percutan vertebroplastik och ballongkyfoplastik vid ryggsmärta pga kotkompression.
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Sandra Karlsson – studentmedarbetare Lync Elin Eriksson – studentmedarbetare Lync Oskar Brändmark – funktionsspecialist Lync Tove Zellman - miljöledningsstrateg.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Förbättrad BB-rond Syfte
Idag Grundläggande krav på vc att avsätta minst 10 tim/1500 listade och år av medicinsk kompetens för gemensamt utvecklingsarbete. Motsvarar timmar/år.
CENTRALLASARETTET VÄSTERÅS – OPERATIONSVERKSAMHETEN PRESENTATION AV TIDIG FÖRSTUDIE GÄLLANDE OPERATIONSVERKSAMHETENS FYSISKA MILJÖ Infoga bild – workshop.
Extrastämma för att konfirmera stadgeändring 25 januari kl i föreningslokalen Dagordning § 1 Stämmans öppnande § 2Val av ordförande vid stämman.
MEDLEMSLUNCH 29/3 SYLF skall vara känt för varje underläkare och tillvarata de yngre läkarnas intressen SYLF skall ge god service åt medlemmarna SYLF skall.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
Dagens problematik Trygghetslarm.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Lars Ramstierna
Satsningens namn och ansvariga personer
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Yttrande över SKL:s rapport: ”Assisterad befruktning: uppföljningsrapport med definitioner, rekommendationer och utvecklingsområden – maj 2014”
Anslutning till Mina meddelanden
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Motions- och Idrottskadeenhet
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Bakgrund Reducera och förhindra sjukskrivningar Krav uppifrån Avsaknad av strukturerat arbetssätt Hårt belastade specialister i allmänmedicin.
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Till en rimlig kostnad kan man i en åldrad befolkning få ökad trygghet, medicinsk kvalitet och en förbättrad allmänmedicinsk vardag med en ÄLDRESKÖTERSKA!
SLUTSATS Kvalitetsregistren innehåller generellt relevanta basuppgifter avseende patient, behandling och resultat. Om en specifik frågeställning inkluderas.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer Midroc Electro Projekt Effektivisering av konstruktionsarbete Projektledare: Arto Lind Deltagande aktörer:
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Uppföljning av nationella riktlinjer för förmaksflimmer via audit
Uppföljning Diagnostik Disposition Produktion Målrelaterad ersättning Personalresurser Ekonomi Handlingsplan Nyckeltal Sammanfattning.
Produktionsplanering en viktig
Kort om Projektplanering
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Information om projektet Operationscentrum Sundsvall
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Sök FRS projekt-stipendium!
Från synergier till förbättrinsarbete
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Från synergier till förbättrinsarbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Ansökan Sinnescentrums FoU medel

Ansökan Projekttitel: Digitalt kartotek Sökandes namn: Johan Carlsson & Elisabeth Fornander Befattning: Utbildningsansvariga undersköterskor Anestesi & Operationskliniken, Operationsavdelningen Universitetssjukhuset Linköping Sökandes klinik: Anestesi & Operationskliniken, Operationsavdelningen Universitetssjukhuset Linköping Andra deltagande kliniker/samarbetspartners: Anna Oscarsson Tibblin Med Dr. Bakgrund: På operationsavdelningen har en handbok för alla yrkeskategorier utarbetats. ”En handbok för alla”. Den innehåller nästan 800 olika operativa och behandlande ingrepp. För varje ingrepp finns en anestesi del, en operations del och en del för patientpositionering. Operationsdelen innehåller plocklistor för instrument och engångsmaterial. I förråden på norra delen av operation finns ca 1000 olika produkter av engångsmaterial. Förråden som byggs i södra delen kommer att innehålla ungefär lika många. Varje produkt har sin unika plats sektion-back/hylla fack. förråd av denna storlek ändras placeringen av artiklarna hela tiden. Gamla artiklar plockas bort och nya tillkommer. Många artiklar är nästan identiska. Det gör att det ibland plockas fel produkt. Det kan medföra väntetid för patienten men också en ökad kostnad då den felaktigt öppnade produkten måste kastas. Med ett kartotek kopplat till plocklistan minskar den risken. Vid akuta patientfall är det extra viktigt att det blir rätt från början. För att underlätta plockningen av instrument och material till en operation är ett kartotek till stor hjälp. En tidsstudie har gjorts där plockning till operationer utfördes med och utan kartotek. Tiden med kartotek var avsevärt kortare

Tidsstudie plockning av material Se bifogad fil: Tidsstudie plockning av material Tidsstudie plockning av material Personal Plockning utan placering Plockning med placering Kommentar   NK Usk 25 min 3min K-material K Usk 20min 10min NK-material NK Opssk 17min K Opssk 60min 30min NK Nssk 25min K Nssk Ej klinisk personal 40min 5min K= operation K (kir/gyn/ uro) NK= Neurokirurgisk operation Ej klinisk personal= administrativ personal

Ansökan Sinnescentrums FoU medel  Frågeställning/Syfte/Utvecklingsidé: Syftet med detta förbättringsarbete är att utveckla ett digitalt kartotek i Operationsförråden på operationsavdelningen US. Kartoteket skall vara kopplat till plocklistorna i operationshandboken. Ändringar i produktplacering görs därmed på ett ställe och man får ett genomslag i alla 800 ingreppen. Vi bedömer att med denna form av digitalt kartotek reduceras tiden för plockning av material till kommande operation och att risken för att fel produkt tas fram minskar. Utöver detta får det till följd att ledtiderna minskar och patienttillgängligheten ökar. Metod/Hur genomförs projektet: Tekniskt är det möjligt att genomföra. IT konsult finns till handboksprojektet. IT konsulten tar fram den tekniska lösningen till ett digitalt kartotek. Timkostnaden för IT konsulten 2011 var 1100kr. Den beräknade tidsåtgången är 150tim. Förrådspersonal eller administrativ personal lägger in produktplaceringarna i kartoteket. Arbetet utförs under ordinarie arbetstid. Den beräknad tidsåtgång för detta uppgår till ca; 40 arbetstimmar. Ändringar av produktplacering i kartoteket utförs av förrådsansvarig personal eller administrativ personal anställd inom verksamheten. Vad kan uppnås om projektet genomförs/vilken nytta skapas: Bytestiderna på operationssalarna minskar vilket får till följd att salarna kan utnyttjas mer. Patientsäkerheten ökar. Risken för väntetider och ändringar blir mindre då det blir rätt från början. Lägre kostnader då rätt produkt tas fram från början. Kostnader (specificeras så detaljerat som möjligt): Extern IT konsult, 1100kr x 150tim = 150 000kr Förrådspersonal, 135kr x 1,54 x 40tim = 8316kr Material: 0 Apparatur: 0

Digital plocklista

HANDBOK FÖR ALLA Ett projekt för Operation & Anestesi på Operationsavdelningen US i Linköping

Gamla handskrivna plocklistor

Startsida

Sökt ingrepp

Operations förråd handbok

Sterilförråd

Engångsmaterial