Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Etik och moral Vad innebär det?.
Nulägesanalys genom frågor
Metodstöd.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Valet i USA
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Vad är Peak Oil? En utblick i nådens år 2011 Olov Fahlander.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Upplägg Förmiddag: Fokus på teorier –Tillsyn –Följsamhet –Implementering Diskussionsövningar i relation till teorierna Eftermiddag: Tillsyn i praktiken.
Vilhelmina november 2009 Förstudie: Digital närservice, utbildning och kultur Beställare och huvudmän för förstudien är: Inlandskommunernas Ekonomiska.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Projektekonomi a. Projektering/konsultstöd resultatpåverkande 2011 ( : -) I årsredovisningen 2011 togs en kostnad om : - som projektering/konsultstöd.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Samordnad Individuell Plan
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Delfinansiering Utredning Efterbehandlingsåtgärder Uppföljning & utvärdering.
Diskussionstillfälle 4
Inventeringssamordning Nationell EBH-träff 6-7 september 2012 CJ Carlbom 6 september
Risker med förorenade områden i länet
Delegering Vem får delegera?
Cyberbullying/ Nätmobbning
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Bättre koll på tillsynsansvar och 10 kap. ansvar - varför, hur och så gör vi - på 30 minuter… Upplägg och målsättning Varför? Bakgrund, problembild och.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Tillsyn över energihushållning
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Vad menas med demokrati? Ungdomsstyrelsen Ersta den 17 november 2010.
Förebyggande arbetsmiljöarbete sett ur anläggningsägarens perspektiv
Framtidskartläggning
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Hur tänker vi i Västernorrland?
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Presentationens avskrift:

Sydlänsträff i Karlstad Björn Lindbom, SGU 2011-10-20--21 Är Huvudmannen Huvudsaken ?? …eller… Är Miljömålet Målet ??

Saneringsproppen – JABBA !!! Bidrag kan medges till 100% -> fler kommuner som huvudman SGU kan vara huvudman -> fler huvudmän Alltså - arbetet bör gå lättare och snabbare och vi har större chans att nå miljömålet

Hur blev det då för SGU ?? SGU fick inga extra anslag för att agera huvudman inom bidragssystemet, har gnetat oss fram på förvaltningsanslaget (därav det låga tempot) SGU har såsat runt och letat arbetsformer, försökt ta fram rutiner (handläggningsordning) SGU har farit runt med ganska otydliga budskap Hur ska SGU förhålla sig gentemot LST, NV och kommunerna i det nya systemet ?

SGUs förhållningssätt visavi NV, LST, Kn Som huvudman -> Inga ”formella krav” på kontakter med NV SGU gör inga åtaganden direkt med kommuner -> allt bör/ska kanaliseras via LST, annars risk för kortslutning av systemet Viktigaste länken för SGU som huvudman är LST -> samförstånd & kommunikation -> Hur ska vi då jobba rent praktiskt ?

Historiskt sett – LST i nyckelposition LST samordnar, identifierar, inventerar, riskklassar, utövar och vägleder tillsyn LST prioriterar objekt, upprättar priolista, jagar kommuner och ansvariga LST söker och vidareförmedlar bidrag LST stöttar kommuner, deltar i referensgrupp, mm Kommuner i praktiken enda huvudmannen

LST fortfarande i en nyckelposition, men är det så även idag att … arbetet på LST bedrivs på i stort sett samma vis som tidigare och att – utöver de övriga arbetsuppgifterna - … LST fortfarande ägnar stor kraft åt att jaga presumtiva kommunala huvudmän ?

Jakten sker kanske med motiven… Andra kommuner i länet har tagit på sig, och av rättviseskäl ska också denna kommun… Den här kommunen (relativt stor och kompetent) borde verkligen kunna ta på sig – om den inte gör det så blir ju objektet liggande… Jag har jagat kommuner i flera år, och förr eller senare kommer dom att… En bra inspektör har börjat, jag tror att kommunen kommer ta på sig detta om ett par år…

BLs undran Sker jakten på en kommunal huvudman på bekostnad av miljömålsarbetet ? Vilka är motiven för jakten ? Kan någon piskas mer än blodig ? Kan man tvinga någon att ta emot ett bidrag ? Finns det annat villebråd att jaga i skogen, dvs kan jag komma fram på annat sätt ? Finns fler överväganden att göra ? Hur optimerar jag miljömålsarbetet ?

Vi måste tänka miljömål i stället för huvudmannaskap BLs utgångspunkt (1) LST måste balansera -> kommun eller SGU -> med vilken huvudman kan jag komma fram ? SGU måste balansera -> inte bli flaskhals, inte ta på sig för mycket Överge ”rättvisetankar” och gammalt groll, trilskande kommuner får inte stå i vägen för miljömålet Vi måste tänka miljömål i stället för huvudmannaskap

Om LST föreslår/SGU åtar sig huvudmannaskapet: BLs utgångspunkt (2) Om LST föreslår/SGU åtar sig huvudmannaskapet: LST prioriterar objekt -> NV prioriterar -> SGU saknar mandat att göra en annan prioritering (vilket är bra !) SGU kan bara göra ”intern” prioritering (resurser mm), alla SGUs objekt ska redan vara prioriterade pga riskklass Rollfördelningen tydlig och bibehållen …alltså… SGU blir en ren genomförande instans, vilket ju var avsikten med Saneringsproppen

BLs utgångspunkt (3) Det måste alltid finnas ett överskott av utredningar -> annars stopp för åtgärder Inga surdegar ska bli liggande i väntan på att en kommun kanske tar på sig ->kolla med SGU ist (eller gör själv?). Om LST överväger SGU som huvudman -> tidigt samförstånd är gynnsamt -> tidig inläsning, exvis deltagande i projektmöten ”i förväg” LST enda kanalen för SGU -> kommunikation viktig.

…åtagandet förutsätter dock… Avlivande av myt Det finns inga hinder: SGU kan vara huvudman för både utredningar och åtgärder. …åtagandet förutsätter dock… att LST anser det lämpligt (dvs om det främjar miljömålsarbetet) och SGU har möjlighet.