Prosodi # Spr å kens ljudegenskaper # Betoning # Intonation # Kvantitet # Prosodins interaktion Tid,datum,föreläsning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompilerad av Gergely Karosi från Elias Wesséns „Vårt svenska språk”
Advertisements

E-post i mobilen -Ett sätt att öka tekno-stressen, eller en lysande effektivitetshöjare?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
- Kroppens kontrollcentrum -
Att hantera två eller flera språk
Del 2: Svenskans släktskapsförhållanden
adjektiv och substantiv
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Svenska Grammatik.
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Inlärningsmiljö för att öka motivation
1 Logikprogrammering ons 11/9 David Hjelm. 2 Repetition Listor är sammansatta termer. De består av en ordnad mängd element. Elementen i en lista kan vara.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Adjektivet och dess komparation
Dialekter.
Grammatik.
Substantiv - plural Det finns fem grupper i plural. Det finns några generella regler och många undantag.
Svenskan i relation till världensspråk
Tillägg Struphuvudets muskler Vokaler i svenskan och i världens språk
Det dynamiska talet - Koartikulation - Assimilation - Reduktion
Logikprogrammering Ons, 25/9
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Hej! Nu är det dags för veckans ord v. 38
UTTAL Spanska.
Allmän kemi för BI.
Konsonanters och vokaler akustiska mönster
ELLÄRA.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
© Steve Wretman & Helena Moreau
Dubbelteckna före l. n och r.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
LITTERATURORIENTERING HEXAMETER
Kurs läs och skriv Återkoppling
Substantiv plural.
En fras består i sin tur av…
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Vad är språksociologi?. Vad är språksociologi?
Fonologi Analys av ett okänt språk.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
Kompilerad av Gergely Karosi från Elias Wesséns Vårt svenska språk
Veckans ord v. 7 Främmande ord 1.
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Grafonomi FFG vt 05.
Textilarbete Alice Höök.
Varg Vedad Arifovic 2012.
 Ibland låter det tjatigt när man upprepar substantiv hela tiden.  Ex:  Jag ha köpt en ny bil. Bilen är blå. Bilen är stor. Bilen är en BMW. Osv….
Hen-debatten i backspegeln: Vad var det som var så provocerande? Nils Dverstorp Grammatikdagen 20 mars 2015.
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Obestämd artikel. I svenskan använder vi en/ett. I engelskan använder vi a/an som betyder både en och ett. a är det vanligaste ex) a boy (en pojke)¨ a.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Enspråkighet botar inga språkstörningar. Förklaringsmodeller till varför flerspråkiga barn har en sen språkutveckling han/hon är ju flerspråkig han/hon.
Sång som didaktiskt redskap i språkundervisningen Fremmedspråksenteret, Tromsö Spanska toner Voces y letras Sång i sfi Fernando Álvarez Montalbán.
Språksystemet, fonetik, fonologi Institutionen för svenska språket Lars-Gunnar Andersson.
Grammatik och språkriktighet
En stor bil. Ett stort träd. Flera stora bilar. Flera stora träd.
Språkhistoria.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Adjektiv Adjektiv är ord som beskriver och ger information om substantiv och pronomen.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Basic Swedish 1 Lektion 6, den 27 februari Välkomna
Grammatisk terminologi I
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Prosodi # Spr å kens ljudegenskaper # Betoning # Intonation # Kvantitet # Prosodins interaktion Tid,datum,föreläsning

Spr å kens ljudegenskaper ¥ Tre huvudklasser: - vokaler - konsonanter - prosodi ¥ Vokaler och konsonanter är segment som produceras sekventiellt  dessa har analyserats mest --> lättare att komma å t experimentellt

Vad är prosodi?  ljudegenskaper av ett spr å k (eller i diskurs) som är spridda över en följd av ljudsegment --> suprasegmenteller företeelser ¥ rytmiska, melodiska, dynamiska egenskaper ¥ Lexikalisk prosodi och yttrandeprosodi

Prosodins företeelser  rytmiska - betoning  melodiska - intonation  dynamiska/temporala - kvantitet  samspel mellan dessa: - melodisk variation när betonad - variation i kvantitet p å verkar intrycket av betoningen och rytm

Lexikalisk prosodi ¥ Prosodiska egenskaper som hjälper till att bygga ord ¥ Grundleggande element: stavelse  Tv å delar: onset (ansats) & rim  Rimmet i ytterliggare tv å delar: nucleus (kärna) och coda

Stavelsestruktur ¥ Onset (ansats): en konsonant eller en konsonantgrupp, inte obligatorisk  Nucleus (kärna): obligatorisk, mest vokal, i n ₢ gra spr ₢ k sonorant konsonant ¥ Coda: en konsonant eller en konsonantgrupp, inte obligatorisk

Stavelsetyp ¥ Coda inte obligatorisk ¥ om codan saknas: öppen stavelse ¥ Om stavelsen slutar på en (eller flera ) konsonant(er): sluten stavelse

Stavelsetyngd ¥ Stavelsetyp: lätt vs. Tung ¥ Lätt : V, CV, C(C n )V  Tung: V: (l å ng vokal), VC(C n )

Betoning ¥ Framhävning av ett ord, en stavelse ¥ relaterad till beskrivning av talrytm ¥ stress, prominens, tryckaccent ¥ inom ett ord: ordbetoning/lexikal bet. ¥ Inom ett yttrande: satsbetoning/frasbet. eller pga. emfas (fokus) ¥ Beträffande domän: stavelse, lexikalt betonad stavelse i ett framhävd ord

Lexikal betoning i Svenska  Tv å grundläggande ordbetonings- mönster i svenskan: - enkla ord med EN betonad stavelse - sammansatta ord med huvud- och bibetoning

I enkla ord  i enkla ord kan betoningen placeras p ₢ en av de tre sista stavelser i ordstammet --> rörlig betoning ¥ vid samma segmentföljd kan placeringen ge en skillnad i betydelse: 'banan - ba'nan 'kanon - ka'non 'tekniker - tek'niker

I sammansatta ord ¥ En huvudbetoning och en bibetoning  individuella betoning av ord i sammansättning bibeh å lls  men: betonad stavelse i första leden f å r huvudbetoningen och betonad stavelse i andra leden f å r bibetoningen: 'vandrings-po,kal 'vinter-,resa

I andra spr å k ¥ Engelska (rörlig betoning): 'object - ob'ject 'permit - per'mit 'digest - di'gest  Finnska har fast betoning p å 1:a stav.  Polska har fast bet. p å nästsista stav. ¥ Japanska har ingen betoning

Satsbetoning ¥ = frasbetoning: framhävning av vissa ord i en fras - och inte de andra ¥ struktureller orsaker eller ¥ avsiktlig framhävning av ett ord

Strukturell ¥ Vissa ordklasser är mer framhävda i neutrala yttranden: - substantiv, huvudverb, adjektiv, och räkneord ¥ andra ordklasser brukar vara obetonade: - pronomen, hjälpverb, prepositioner, och konjunktioner

Emfas/Fokus ¥ Framhävning av ett individuellt ord i en fras för att kontrastera just detta ord med andra inte uttalade ord:  “grannens röda bil”: GRANNENS röda bil grannens RÖDA bil grannens röda BIL

Fonetiska korrelat ¥ Samspel av olika aspekter ¥ Större intensitet/högre ljudvolymen ¥ större duration/ljudlängd, stavelselängd ¥ högre grundfrekvens

Intonation  Melodisk variation och rörelse i spr å k  Baserad p å stämtonens läge ¥ betydelseskiljande eller karaktär ¥ relaterad till: - stavelse - ord - fras  spr å kspecifik karaktär

Tonspr å k  Spr å k med lexikala toner, en specifik ton för varje stavelse  konturtoner: stigande, fallande, hög, l å g, mellanton --> Öst- och Sydöstasien  niv å toner: hög,l å g, ibland mellanton --> afrikanska spr å k, t.ex. Niger-Kongo

Tonaccent ¥ Enstaka stavelse visar ett visst tonalt mönster, de andra är ospecificerade ¥ i svenska kopplad till betonade stavelse  i andra spr å k utan betoning till specifika stavelse

Svenskans ordaccent  Variation i tonal förlopp i betonade stavelse i ord med samma segmentsekvens: anden - anden stegen - stegen Polen - p å len buren - buren

Accent I (akut,´) ¥ I enstaviga ord ¥ i flerstaviga ord, vars ordstam har accent I: en and - anden ett steg - stegen en bur - buren

Accent II (grav, `)  Tv å stavig ord med betoning p å första stavelse och böjda ord med accent II i stam: en ande - anden en p å le - p å len en stege - stegen bära - buren

Fonetiska korrelat ¥ Associerad med betonad stavelse ¥ varierad temporal förlopp ¥ förekommst av F0-topp i relation med betonad stavelse ¥ stora variationer mellan olika dialekter, men: accent I-topp alltid förre en accent II-topp

Tonaccent i japanska ¥ Ingen betoning, morastruktur ¥ accentens placering inte förutsägbar ¥ accentueringen i japanska ord helt lexikalt bestämd (rörlig) ¥ HL-tonskontrast: accentuerad mora har högton, oaccentuerad har lagton

Yttrandeintonation  Variation av intonationen pga: - framhävning (fokussering, emfas) - talakt (fr å ga vs. p å st å ende) - attityd (engagerad vs. oengagerad)  Yttrandeintonation förekommer i alla spr å ktyper, oavsett om de är tonspr å k, tonaccentspr å k eller inget dera

Fokus ¥ Flyger - flyga ¥ FLYGER med mattan - FLYGA med m.  - ska FLYGER! vs. - ska FLYGA!

Satsintonation  P å st å ende: final fallande ton  Fr å ga: final stigande/högton  “jag är inte klar än och skall fortsätta prata”: jämn ton  interaktion med fokus: - ska FLYGER! vs - ska FLYGA!

Kvantitet  L å nga fonem vs. korta fonem inom en stavelse: vokaler och konsonanter ¥ Kvantitet bestämms av längdrelationen inom rimmet  olika spr å k hanterar kvantitet p olika sätt

Kvantitet i olika spr å k  N å gra spr å k har inga fonologiska kvantitetsskilnader (grekiska, rysska)  I germanska spr å k fonologiska kvantitetsskillnader knyten till betonad stavelse

Kvantitet i olika spr å k (ff)  i svenska komplementär kvantitet: -antingen: l å ng vokal med kort konsonant ” Polen ” /po:len/ V:(C) - eller: kort vokal med l å ng konsonant eller en konsonantkombination, ” pollen ” /pol:en/ VC:  Andra typer: -tjeckiska: knyten till vokalen i b å de obetonad och betonad stavelse

Kvantitet i olika spr å k (ff)  Japanska har ingen betoning, men har bägge: - kontrast mellan l å nga och korta vokaler och - kontrast mellan l å nga och korta konsonanter  Finnska: fri kombinerbar, s å väl vokal och konsonant som p å betonad och obetonad stavelse

Spr å kens rytm (1) ¥ tidsarrangement av betonade stavelser i ett yttrande  “stress-timed”: jämna avstand mellan betonade stavelse, takt med en huvudbetoning (betoningsrytm)  “syllable-timed”: varje stavelse är lika l å ng (stavelserytm)

Spr å kens rytm (2)  “mora-timed”: varje mora lika l å ng