Kent Fredholm, FRAM. Ordbok Gloslistor Övningar Forum Blogg Appar E-böcker.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Företag för Malawi Återrapport för december 2011.
Om blogging SenITel 17 februari 2005 Anita Rissler SeniorNet Lidingö SenITel 17 februari 2005 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Fortbildning för studievägledare Saco 19 april 2013
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Användarstyrning •Vi vill ha en relevant och använd samling •Naturligt att utnyttja användarnas specialkompetens •Forskare och studenter skall i hög grad.
CiviCRM – en introduktion
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Släktskapsregeln för 6a
Sociala medier Maria Holm
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
På kik kommunicerar man genom att chatta och skicka bilder till varandra gratis var man än befinner sig förutsatt att man har internet. Har man en video.
Mål och betygskriterier
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
VART SKA VI…?.
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
Strategi för användning av den sociala webben i Ingå bibliotek Barbro Nystedt Raija Selén
Run Coach Scenario: Du har har en fysisk skada. Med hjälp av sjukgymnastik och denna app ska du komma på benen och bli ditt vanliga jag igen. Din sjukgymnast.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Mätning av tallrikssvinnet på fyra skolor i Trollhättans Stad Ht 2011-Vt 2012.
Vad bör du tänka på när du är online?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Vad gör Språkrådet? Del av språkmyndigheten Institutet för språk och folkminnen Ger råd i språkfrågor Följer språkens utveckling i Sverige Ger ut ordböcker,
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Egen nedladdning i praktiken
Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skolutveckling via digitala medier
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Engelska Människokroppen
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Community. Vad är Community ? Community=gemenskap. Community = mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp. Vanligast är att.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Med världen i handen Mia Smith
Agnes Ö, Petter B, Hannah, Sabina. Rådslaget – tema hållbar konsumtion Vad vi gjort under projektet Kickoff Filmer om hållbar konsumtion Stilmedveten.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
1. Registrera dig själv. 2. Se till att det är bockat för kursen 3. Tryck Finish.
Skola24 MobilApp för föräldrar. Ladda ner och logga in SKOLA24 MOBILAPP FÖR FÖRÄLDRAR För att hitta appen på iPad måste man välja Endast iPhone i AppStore.
Learnwell Oy VÅRDSVENSKA PROJEKTPRESENTATION. VÅRDSVENSKA – Svenska för hälsovårdspersonal Vårdsvenska är en språkinlärningsresurs.
LÄRARENS YRKESETIK HANNELE NIEMI Varför så viktigt i Finland?
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
Vilka är vi? 1a Lotta Sjögren 1b Jannika Söfting 1c Anders Österdahl
Användarguide WhatsApp för iPhone
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Hur skrivs namn på verksamheter? Se
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Svenska Förkortningar
Funktionsvariationer
Office 365 i skolan Niklas Persson
Föräldramöte Sjöstadsskolan År 8.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kent Fredholm, FRAM

Ordbok Gloslistor Övningar Forum Blogg Appar E-böcker

Omfattande ordbok, många exempelmeningar. Uttal av alla ord.

Handstilsigenkänning.

Möjlighet till social interaktion. Forum för chatt och språkfrågor. Verbfilmer, teckenfilmer. Appar, toolbar. Gratis.

Kräver förkunskaper (pīnyīn, streckordning) – men är betydligt enklare än en tryckt ordbok. Övningarna registrerar inte framsteg/fel.

En del störande reklam. Kräver hög grad av självständigt lärande och disciplin. Hakar ofta upp sig.

1-1-skola sedan HT Tydlig plan för implementering – men vad händer sedan? Stort ansvar på lärarna. Ingen ämnesanknuten IKT-fortbildning. Vad gör vi och varför?